سکستراپی » مقالات سکستراپی » اختلال عملکرد جنسی زنان

اختلال عملکرد جنسی زنان

عملکرد جنسی زنان

مشکلات مداوم و مکرر در پاسخ جنسی، میل جنسی، ارگاسم یا درد که شما را پریشان می کند و یا روابط شما را با شریک زندگی شما تیره می کند از نظر پزشکی به عنوان اختلال عملکرد جنسی شناخته می شوند.بسیاری از زنان در برخی موارد دچار مشکلاتی در عملکرد جنسی می شوند و برخی از آنها در طول زندگی خود با مشکلاتی روبرو هستند. اختلال عملکرد جنسی زنان می تواند در هر مرحله از زندگی رخ دهد. این بیماری فقط در برخی شرایط جنسی یا در همه موقعیت های جنسی می تواند رخ دهد.

اختلال جنسی

پاسخ جنسی شامل یک کنش متقابل پیچیده از فیزیولوژی، احساسات، تجربیات، باورها، سبک زندگی و روابط است. ایجاد اختلال در هر مولفه ای می تواند بر میل جنسی، برانگیختگی یا رضایت موثر باشد و درمان اغلب شامل بیش از یک رویکرد است. به موارد عنوان شده اختلال جنسی گفته می شود که جهت درمان و تشخیص آن نیاز است به مراکز مربوط به سکستراپی مراجعه کنید تا نوع اختلال جنسی شما مشخص شده و روش های مناسب جهت درمان در پیش گرفته شود.

اختلالات جنسی زنان
مدیریت عملکرد جنسی زنان

علائم اختلال جنسی در زنان

علائم مربوط به اختلالات جنسی بسته به نوع اختلال عملکرد جنسی زنان متفاوت است:

  1. میل جنسی کم
  2. اختلال تحریک جنسی
  3. اختلال ارگاسم
  4. اختلال درد جنسی

میل جنسی کم

این شایع ترین اختلالات جنسی زنان شامل عدم علاقه و تمایل جنسی به رابطه جنسی است.

اختلال تحریک جنسی

میل شما به رابطه جنسی ممکن است دست نخورده باشد ، اما در تحریک مشکل دارید و یا قادر به تحریک یا حفظ تحریک در طی فعالیت جنسی نیستید.

اختلال ارگاسم

پس از تحریک جنسی کافی و تحریک مداوم ، در رسیدن به ارگاسم مشکل مداوم یا مکرر دارید.

اختلال درد جنسی

شما دردی همراه با تحریک جنسی یا تماس واژن دارید.

علل اختلال جنسی در زنان

مشکلات جنسی غالباً هنگامی که هورمونهای شما شار هستند مانند بعد از بچه دار شدن یا در دوران یائسگی ایجاد می شود. بیماری های عمده ای مانند سرطان، دیابت یا بیماری های قلبی و عروقی (قلبی عروقی) نیز می توانند در اختلال عملکرد جنسی نقش داشته باشند. عواملی که اغلب به هم مرتبط هستند که به نارضایتی یا اختلال عملکرد جنسی کمک می کنند عبارتند از:

  • سرطان
  • نارسایی کلیه
  • مولتیپل اسکلروزیس
  • بیماری قلبی
  • مشکلات مثانه
اختلال عملکرد جنسی زنان
بی میلی جنسی زنان

علاوه بر موارد عنوان شده برخی از داروها، از جمله: داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون، آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی می توانند میل جنسی و توانایی بدن در تجربه ارگاسم را کاهش دهند.

هورمون کاهش سطح استروژن پس از یائسگی ممکن است منجر به تغییر در بافت های دستگاه تناسلی و پاسخ جنسی شود. کاهش استروژن منجر به کاهش جریان خون در ناحیه لگن می شود که می تواند باعث کاهش احساس دستگاه تناسلی و همچنین نیاز به زمان بیشتری برای ایجاد تحریک و رسیدن به ارگاسم شود.

پوشش واژن نیز باریک تر و کشدارتر می شود ، خصوصاً اگر از نظر جنسی فعال نیستید. این عوامل می توانند منجر به مقاربت دردناک (دیس پارونیا) شوند. میل جنسی نیز با کاهش سطح هورمونی کاهش می یابد.

سطح هورمون های بدن شما نیز پس از زایمان و هنگام شیردهی تغییر می کند ، که می تواند منجر به خشکی واژن شود و می تواند تمایل شما به رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار دهد.

اضطراب یا افسردگی درمان نشده می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود ، همچنین استرس طولانی مدت و سابقه سوء استفاده جنسی. نگرانی های بارداری و تقاضای مادر جدید بودن ممکن است تأثیرات مشابهی داشته باشد.

درگیری های طولانی مدت با شریک زندگی شما، در مورد رابطه جنسی یا سایر جنبه های رابطه شما همچنین می تواند از پاسخ جنسی شما بکاهد. مسائل فرهنگی و مذهبی و مشکلات مربوط به تصویر بدن نیز می تواند در ایجاد اختلال عملکرد جنسی زنان تاثیر گذار باشد.

عوامل خطر اختلال جنسی زنان

برخی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به اختلال عملکرد جنسی زنان را افزایش می دهند عبارتند از:

  • افسردگی یا اضطراب
  • بیماری قلب و عروق خونی
  • شرایط عصبی(آسیب نخاع یا مولتیپل اسکلروزیس)
  • شرایط زنان ( آتروفی ولوواژینال، عفونت ها یا لیکن اسکلروز)
  • داروهای خاصی(داروهای ضد افسردگی یا داروهای فشار خون بالا)
  • استرس عاطفی یا روانی
  • سابقه سوء استفاده جنسی

زمان مراجعه به متخصص سکستراپ

زمانیکه احساس کردید مشکلات جنسی بر رابطه شما تأثیر می گذارد یا شما را نگران می کند نیاز است که حتما به متخصص سکستراپ یا مراکز مربوط به سکستراپی جهت درمان و معاینه لازم مراجعه کنید.

اختلال جنسی چیست؟
درمان اختلال جنسی در زنان

جمع بندی

در ابن مقاله از سری مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات سعی کرده ایم آنچه که نیاز است شما درباره اختلال عملکرد جنسی زنان بدانید را برایتان عنوان کنیم تا در صورت مشاهده کوچکترین نشانه از این اختلال ها جهت درمان به متخصص سکستراپ مراجعه کنید.

[faq title=”سوالات مربوط به اختلال عملکرد جنسی زنان” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”رابطه جنسی زیاد برای بدن ضرر دارد؟” number=”1″]برای برقراری رابطه جنسی تعداد مشخصی تعریف نشده است. داشتن رابطه جنسی بستگی به میزان میل طرفین و خواسته های آن ها دارد. شاید زوجی دوست داشته باشند هر روز هفته رابطه جنسی داشته باشند و زوج دیگر هفته ای دو بار رابطه را ترجیح دهند.[/faq_item][faq_item title=”روش های درمان اختلال جنسی زنان؟” number=”2″]روش های مختلفی همچون دارو درمانی، طب های سنتی، تغییر سبک زندگی، هورمون درمانی و استروژن درمانی از روش هایی هستند که برای رفع اختلال جنسی زنان از آن ها استفاده می شود.[/faq_item][faq_item title=”اختلال عملکرد جنسی زنان چگونه تشخیص داده می شود؟” number=”3″]با انجام معاینات لگن، کسب اطلاع درباره سابقه جنسی و پزشکی بیمار و آزمایش خون از راه های تشخیص اختلال جنسی زنان است.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 6 =