سکستراپی » مقالات سکستراپی » درمان واژینیسموس

درمان واژینیسموس

در بسیاری از زنان جامعه اختلال واژینیسموس یا انقباض غیر ارادی واژن مرسوم می باشد بی آنکه خود افراد از این اختلال و حالت های آن خبر داشته باشند. برای اینکه بتوانید بر این اختلال غلبه کنید، لازم است که با خود واژینیسموس و روش های درمان واژینیسموس آشنایی پیدا کنید تا بتوانید به راحتی و بر مرور زمان به حالت عادی برگردید. در این مطلب از سکستراپی دکتر نجات، با درمان واژینیسموس و موارد مربوط به این موضوع با شما همراه هستیم.

منظور از واژینیسموس چیست؟

در ابتدا بسیار مفید است که با واژینیسموس آشنا شوید. در یک تعرق کلی باید بگوییم که واژینیسموس مشکلی است در خانم ها که در آن عضلات لگن به صورت غیر ارادی منقبض می شوند.
این مسئله باعث باعث رابطه جنسی دردناک در خانم ها می شود و به نوعی این رابطه را برای آن ها سخت و دشوار می کند. واژینیسموس که نوعی اختلال در خانم ها می باشد، زمانی اتفاق می افتد که چیزی می خواهد وارد ناحیه واژن شود. دراین شرایط است که عضلات لگن خود به خود و به صورت غیر ارادی منقبض و سفت می شوند.

آشنایی با انواع واژینیسموس

با دانستن انواع مختلف واژینیسموس و حالت های آن، شما راحت تر می توانید نوع اختلال خود را شناسایی و سپس به درمان واژینیسموس بپردازید. در ادامه با انواع واژینیسموس آشنا می شویم. انواع واژینیسموس عبارت اند از:

• واژینیسموس اولیه
  • واژینیسموس ثانویه
  • واژینیسموس کامل
  • واژینیسموس موقعیتی

درمان واژینیسموس

اختلال واژینیسموس اولیه

اختلال واژینیسموس در خانم ها انواع مختلفی دارد که یکی از این انواع و حالت ها، واژینیسموس اولیه می باشد. واژینیسموس اولیه از ابتدا با فرد همراه می باشد و فرد مذکور همیشه این مشکل را با خود به همراه داشته است.
بانوان و خانم هایی که از ابتدا این اختلال با آن ها همراه است، معمولا در اولین رابطه جنسی که برقرار می کنند متوجه این مشکل خواهند شد.
در این شرایط، خانم ممکن است که احساس درد و انقباض عضلانی شدیدی داشته باشد و احتمالا همسر او نتواند دخول موفقیت آمیزی داشته باشد.

واژینیسموس نوع ثانویه

واژینیسموس نوع دوم از انواع واژینیسموس هنگامی اتفاق می افتد که زن فعالیت جنسی را در گذشته تجربه کرده باشد اما به دلایل مختلفی دچار مشکل شده است.
واژینیسموس نوع ثانویه معمولا به دلیل مشکل یا اتفاقی خاص مانند موارد زیر رخ می دهد.

1.  عفونت
  2. یائسگی
  3.  اتفاق آسیب زا (مانند تجاوز)
  4.  ابتلا به یک بیماری
  5.  مشکلات در رابطه
  6.  جراحی یا زایمان
انوع واژینیسموس
واژینیسموس

اختلال واژینیسموس کامل

درباره روش های درمان واژینیسموس باید بگوییم که به نوع واژینیسموس که به آن مبتلا شده اید، بستگی دارد. یکی دیگر از انواع واژینیسموس که می خواهیم به آن اشاره داشته باشیم، واژینیسموس کامل می باشد.
این نوع از انواع اختلال واژینیسموس در شرایطی اتفاق می افتد که با ورود هر شئ به ناحیه باعث تحریک آن ناحیه می شود. در حالت واژن و ناحیه های اطراف آن بسیار حساس به شئ خارجی بوده و خانم نمی تواند رابطه جنسی مناسب و ایده آل با همسر خود داشته باشد.

اطلاعاتی درباه واژینیسموس موقعیتی

درباره واژینیسموس موقعیتی باید بگوییم که این نوع اختلال در شرایط خاصی به وجود می آید. برای مثال: این اختلال احتمال دارد که در زمان برقراری رابطه جنسی برای شما اتفاق بیافتد اما در حین معاینه پزشکی اتفاقی برای شما نیافتد که این حالت بیشتر به ترس از رابطه و حالت روانی بیمار بستگی دارد. اکثرا این حالت از آماده نبودن کامل خانم برای دخول و رابطه جنسی رخ می دهد.

بررسی علایم واژینیسموس
بررسی علایم و نشانه های واژینیسموس

بررسی علایم واژینیسموس

همانطور که در مطالب بالا برایتان شرح داده ایم برای انجام روش های درمان واژینیسموس باید نوع و علائم آن در شما مشخص باشد.
واژینیسموس دارای انواع مختلفی می باشد که هریک علائم و نشانه های مختلفی دارند. از شایع ترین علائم این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد.

• مقاربت دردناک همراه با سفتی عضلات واژن، درد و سوزش
  • سختی یا غیر ممکن بودن ورود آلت تناسلی یا هر شئ دیگر به واژن
  • درد در هنگام وارد کردن تامپون
  • درد در هنگام معاینات زنان و زایمان
  • اسپاسم و گرفتگی عضلانی و قطع موقت تنفس در هنگام رابطه جنسی از شدت درد

علل و نشانه های ایجاد واژینیسموس

به طور کلی اختلال واژینیسموس به دو دسته کلی عواملی جسمی یا پزشکی و عواملی هیجانی تقسیم بندی می شوند که هریک از این علت ها خود به دارای علل های مختلفی می باشند.

عوامل جسمی و پزشکی
  • عفونت (مثل عفونت مجاری ادراری یا عفونت قارچی)
  • بیماری هایی مثل سرطان
  • وجود زخم های در دهانه واژن
  • آسیب دیدن عضلات واژن و اطراف آن در هنگام زایمان
  • یائسگی
  • جراحی لگن
  • کافی نبودن مقدمه رابطه ی جنسی
  • کافی نبودن ترشحات واژینال که می تواند به دلیل مصرف قرص ضد بارداری یا از عوارض یائسگی باشد.
  • عوارض مصرف برخی از داروها
عوامل هیجانی
  • ترس از رابطه جنسی (مثلا به دلیل ترس از درد یا بارداری)
  • اضطراب نسبت به رابطه جنسی یا داشتن احساس گناه
  • عدم تمایل به رابطه مثلا به خاطر سوء استفاده گر بودن شریک جنسی یا احساس درماندگی در حین رابطه
  • وجود اتفاقات آسیب زا در گذشته مثل تجاوز
  • تجربیات کودکی (مثل مشاهده رابطه ی جنسی یا قرار گرفتن در معرض تصاویر جنسی)
  • ترس از کوچک بودن واژن
  • نگرانی درباره باردار شدن
وازینیسموس چیست؟
عامل های جسمی پزشکی واژینیسموس

روش های درمان واژینیسموس

با اختلال واژینیسموس، انواع واژینیسموس و علل مختلف به وجود آمدن این اختلال تا به اینجا آشنا شدید. حال باید به روش های درمان واژینیسموس بپردازیم و درباره راه های درمان این اختلال با شما صحبت کنیم.
اولین مسئله درباره درمان واژینیسموس این است که هدف از روش های مختلف برای درمان این اختلال، کاهش انقباض غیر ارادی عضلات، ترس از درد و مقابله با دردهای دیگری که با این مشکل مرتبط هستند، خواهد بود.

روش های درمان این اختلال عبارتند از:

1. مراجعه به سکستراپ
  2. ورزش های کنترل عضلات کف لگن
  3. مشاوره، آموزش و آگاهی دادن (سکستراپی)
  4. روان درمانی و هیپنوتیزم
  5. ریلکسیشن
  6. کاهش حساسیت به دخول در واژن

بیشتر بخوانید: درمان واژینیسموس با بیوفیدبک

درمان واژینیسموس چقدر طول می کشد؟

خب، بدون شک دوره درمان هر بیماری در افراد مختلف می باشد. درباره دوره درمان واژینیسموس هم باید بگوییم که در افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به شدت آن اختلال دارد.
اما در طبیعی ترین حالت ممکن این اختلال بین چند هفته تا چند ماه زمان می برد تا درمان شود. ناگفته نماند که در برخی از مواقع  شما نیاز دارید که برای درمان این اختلال برای عمل جراحی آماده شوید.

روش های درمان واژینیسموس
رابطه جنسی دردناک

در این مطلب به موضوع درمان واژینیسموس و حالت های مختلف آن پرداختیم. در ادامه شما می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های درمان واژینیسموس و کسب اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از انواع واژینیسموس، با مشاوران ما از طریق سایت دکتر نجات در ارتباط باشید. همچنین می توانید با رزرو نوبت دکتر نجات، با خانم دکتر ملاقات داشته باشید و از جلسات سکستراپی ایده آل بهره ببرید.

سوالات متداول مربوط به درمان واژینیسموس

1. واژنیسموس چقدر زمان می برد تا خوب شود؟
    برخی از بیماران با درمان می توانند انتظار داشته باشند كه درد را با مقاربت در حدود چهار تا شش هفته کاهش دهند. برای سایرین ممکن است دو یا چند سال طول بکشد. شرایط و مسیر بهبودی هر فرد متفاوت است، بنابراین مهم است که انتظارات زیادی نداشته باشید.
  2. واژنیسموس چقدر شایع است؟
    این وضعیت به خصوص در دختران نوجوان و زنان بیست و سی ساله نسبتاً شایع است.
  3. چگونه می توان فهمید که واژنیسموس داریم؟
    برخی از زنان قادر به وارد کردن چیزی به واژن خود نیستند.برخی از خانمها می توانند تامپون بگذارند و معاینه زنان را انجام دهند، اما مقاربت امکان پذیر نیست. زنان دیگر می توانند اقدام به رابطه کنند، اما این بسیار دردناک است.

3.8/5 - (12 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان واژینیسموس»

1. زهرا کاشانی

سلام خسته نباشید برای درمان واژینیسموس چطور میتونم با خانم دکتر نجات در ارتباط باشم؟

1. کلینیک سکستراپی

سلام بر شما ممنون
      شما برای این کار میتونید با شماره های 02146135421 و 02146015185 تماس بگیرید و درخواست نوبت ویزیت خانم دکتر نجات رو بدید.

شانزده + هفت =