سکستراپی » مقالات سکستراپی » دیابت بارداری

دیابت بارداری

علائم دیابت بارداری

یکی از بیماری هایی که خانم های باردار در طول 9 ماه بارداری خود باید به آن توجه بسیاری داشته باشند دیابت بارداری می باشد. ما، در این مقاله از سری مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات درباره این بیماری و عوامل خطر دیابت بارداری برای شما توضیحات لازم را داده ایم.

دیابت باردای چیست

دیابت بارداری هم نوعی از دیابت می باشد که در طول دوران باردای شما در صورت مصرف بیش از اندازه مواد قندی باعث بالا رفتن میزان قند خون شما شده و شما دچار این بیماری خواهید شد.

علائم دیابت بارداری

از اصلی ترین علت هایی که باعث می شود شما در طول دوران بارداری خود دچار بیماری دیابت بارداری شوید هورمون های ترشح شده از جفت می باشند.

این هورمون ها اثرات ضد انسولینی دارند و باعث می شوند سلول های لوزالمعده مادر این هورمون ها را به خاطر تزریق و ترشخ انسولین خنثی کنند.

افزایش غیرطبیعی قند خود در 9 ماه بارداری خانم ها می تواند برای مادر و جنین خطرناک بوده و عوارضی را به همراه داشته باشد.

دیابت بارداری
بیماری دیابت

تشخیص دیابت باردای

از آنجایی که این نوع از انواع دیابت دارای علامت های بسیار مشخصی نمی باشند بنابراین برای تشخیص اینکه شما در طول دوران بارداری خود به این بیماری مبتلا هستید یا نه با اندازه گیری قند خون شما در طول هفته های 24 تا 28 ماه بارداری شما صورت خواهد گرفت.

برای اندازه گیری قند خون در هفته های بارداری که به آن ها اشاره کردیم در یک و نهایت دو مرحله و طبق نظر پزشک متخصص شما صورت خواهد گرفت.

نکته مهم درباره دیابت بارداری این است که این نوع دیابت خیلی کم ممکن است که با افزایش قند خود علائمی را از خود نشان دهد.

علائمی که با افزایش قند خون باعث می شود که شما به این موضوع شک کنید که دیابت بارداری دارید یا خیر عبارتند از: تشنگی و گشنگی بیش از اندازه مادر و تکرار ادرار می باشد.

البته این علائم در زمان حاملگی عادی و طبیعی می باشند بنابراین نمی توان گفت اگر با چنین علائمی مواجه شدید قطع به یقین دچار دیابت بارداری شده اید.

عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری

از جمله عواملی که نشان دهنده خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما می باشند به شرح زیر می باشند.

  • بارداری در سنین بالای 25 سال
  • داشتن اضافه وزن در طول دوران بارداری
  • سابقه داشتن دیابت نوع 2
  • سابقه دیابت بارداری در بارداری های قبلی
  • سابقه سقط جنین یا تولد نوزاد مُرده
  • زایمان نوزاد با وزن 4 کیلو گرم یا بیشتر در زایمان های قبلی

خوردن غذای سالم در دوران بارداری

گفتیم که دیابت در دوران بارداری در صورتیکه کنترل نشود می تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد بنابراین باید در صورت مشاهده کوچکترین نشانه ای که به دیابت بارداری مربوط می باشد به پزشک متخصص مراجعه کنید.

یکی از کارهایی که می توانید در دوران بارداری خود به خوبی آن ها را انجام دهید تا قند خون تان را در دوران باردارای تا حد امکان خودتان کنترل کنید تغذیه سالم و درستی است که برای خود در نظر گرفته اید. فراموش نکنید که ترکیب مواد غذایی از اهمیت بسیار بالایی در دوران بارداری برخوردار می باشد.

با رعایت نکردن اصول مناسب تغذیه می توانید در طول یک ماه کاری کنید که قند خون شما افزایش پیدا کند یا برعکس.

موادهای غذایی که بهتر است در طول دوران بارداری از خوردن آن ها پرهیز کنید مواد غذایی کربوهیدارت دار می باشند که میوه جات هم جزء همین مواد غذایی به شمار می آیند.

اما اگر دوست دارید که در هر چند وعده غذایی خود از مواد غذایی کربوهیدرات دار استفاده کنید از سیب زمینی که دارای کربوهیدارت طبیعی می باشد استفاده کنید و در کنا رآن از چربی ها و پروتئین های سالم نیز استفاده کنید.

در ادامه یک برنامه غذایی مناسب را برای شما آورده ایم که می توانید در صورتیکه دچار دیابت بارداری می باشید از آنها استفاده نمایید.

تشخیص دیابت بارداری
تست دیابت بارداری

برنامه غذایی مناسب برای دیابت بارداری

  1. از تمام گروه های غذایی در برنامه غذایی دوران بارداری خود استفاده کنید
  2. غذاها را در دفعات بیشتر و با حجم کمتری استفاده کنید مثلا برای خود 2 وعده اصلی در نظر بگیرید و 3 میان وعده انتخاب کنید
  3. از مواد غذایی قندی مثل شیرینی ها، قند، شکر، عسل، خرما بمقدار بسیار و با نظر پزشک و متخصص تغذیه استفاده کنید.
  4. مصرف شیرینی جات را در دوران بارداری به حداقل ممکن برسانید
  5. از مواد غذایی فیبر دار همچوم سبزی، حبوبات، غلات و سبوس استفاده کنید

درمان دیابت بارداری

اگر دیابت بارداری خود را درمان و کنترل نکنید می تواند در روند رشد و نمو جنین شما تاثیر گذار باشد.

پس برای درمان و کنترل دیابت خود باید حتما برنامه غذایی که انتخاب کرده اید برای دوران بارداری تحت نظر کارشناس تغذیه صورت گرفته باشد.

در کنار برنامه غذایی مناسب و تایید شده می توانید ورزش های مناسبی را انجام دهید.

اگر با این دو روشی که در متن بالا به آن ها اشاره کردیم نتوانید دیابت خود را کمنترل نمایید باید از داروهای تزریقی و یا خوراکی مانند انسولین و متفورمین استفاده کنید که اولی داروی تزریقی و دومی داروی خوراکی می باشد.

دلایل دیابت بارداری
تغذیه مناسب دیابت بارداری
در نهایت اینکه

آنچه در این مقاله درباره دیابت بارداری در اختیارتات قرار داده ایم اطلاعات مختصری هستند تا شما را نسبت به این بیماری در دوران بارداری آگاه سازیم.

شما عزیزان برای اینکه درباره این بیماری در دوران بارداری و عوامل خطر دیابت بارداری بیشتر بدانید می توانید با مشاوران مرکز ما از طریق سایت drnejatclinic.com در ارتباط باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به دیابت بارداری” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”علت اصلی دیابت بارداری چیست؟” number=”1″]در دوران بارداری، جفت شما هورمون هایی می سازد که باعث تجمع گلوکز در خون می شوند. معمولاً لوزالمعده شما می تواند انسولین کافی برای کنترل آن ارسال کند. اما اگر بدن شما نتواند انسولین کافی بسازد یا مصرف انسولین را همانطور که باید متوقف کند، سطح قند خون شما افزایش می یابد و به دیابت بارداری مبتلا می شوید.[/faq_item][faq_item title=”دیابت بارداری چه تاثیری بر جنین می گذارد؟” number=”2″]نوزادان مادرانی که مبتلا به دیابت بارداری هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 در مراحل بعدی زندگی هستند.[/faq_item][faq_item title=”آیا می توان در دوران بارداری از شر دیابت بارداری خلاص شد؟” number=”3″]برخلاف سایر انواع دیابت، دیابت بارداری معمولاً خود به خود از بین می رود و بلافاصله پس از زایمان، سطح قند خون به حالت عادی باز می گردد.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =