سکستراپی » مقالات سکستراپی » انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی

انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی

خطر انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی


همانطور که می دانید یکی از بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی امکان انتقال زیادی دارد ویروسی است به نام ویروس hiv یا همان ایدز است.

زوج های جوانی که در ابتدای زندگی مشترک خود هستند و کمی درباره این مسئله که دچار ویروس ایدز شده باشند یا نه استرس دارند با مراجعه به مراکز سسکتراپی ابتدا درباره اینکه انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی چگونه امکان پذیر می باشد سوالاتی می پرسند و با مشاوره هایی که دریافت می کنند در جهت انجام آزمایش هایی هستند که از مبتلا نبودن به این بیماری مطمئن شوند.

با ما همراه باشید تا درباره انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی بیشتر بدانید.

جنس واژن و خطر ابتلا به اچ آی وی

رابطه جنسی واژن (مقاربت) شامل قرار دادن آلت تناسلی در واژن است. اگر هر یک از دو طرفین رابطه جنسی به ویروس ایدز مبتلا باشند این ویروس می تواند در طی این فعالیت منتقل شود.

شما می توانید با استفاده از کاندوم به روش صحیح و در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی را کاهش دهید. مصرف داروی روزانه برای جلوگیری از HIV. و استفاده از داروهایی برای درمان اچ آی وی در صورت ابتلا به اچ آی وی ، تحت عنوان درمان ضد رترو ویروسی.

انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی
ویروس hiv

خطر HIV

برخی از فعالیت های جنسی به دلیل ابتلا به HIV یا انتقال آن خطرناک تر از سایر بیماری های مقاربتی است.  اگرچه هر یک از این دو شریک می تواند از طریق آن فعالیت ها به ویروس ایدز نیز مبتلا شود. فعالیت هایی مانند رابطه دهانی، لمس کردن و بوسیدن خطر ابتلا به بیماری HIV یا انتقال آن را بسیار خطرناک می داند.

  • در صورت داشتن مایعات بدن شریک جنس مذکر در صورت حمل مایعات بدن از جمله خون، مایع منی  استفاده از کاندوم یا دارو برای محافظت در برابر انتقال می تواند این خطر را کاهش دهد.
  • مردان همچنین می توانند از طریق آمیزش واژینال با زنی که اچ آی وی مثبت دارد، به اچ آی وی مبتلا شوند زیرا مایع و خون واژن می تواند ناقل HIV باشد. مردان می توانند از طریق دهانه نوک آلت تناسلی (یا مجرای ادرار) به اچ آی وی مبتلا شوند.
  • پوست ختنه گاه اگر ختنه نشوند ؛ یا بریدگی های کوچک، خراش ها یا زخم های باز در هرجایی از آلت تناسلی مرد. استفاده از کاندوم یا دارو برای محافظت در برابر انتقال می تواند این خطر را کاهش دهد.

خطر عفونت های دیگر

در صورت عدم استفاده صحیح از کاندوم ، علاوه بر HIV ، فرد می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال به بیماریهای مقاربتی (STD) دیگر مانند کلامیدیا و سوزاک نیز مبتلا شود. حتی در صورت استفاده از کاندوم ، برخی از STD ها هنوز هم می توانند از طریق تماس پوست به پوست منتقل شوند. هپاتیت A و B همچنین می تواند از طریق رابطه جنسی واژینال منتقل شود.

آزمایش و معالجه بیماریهای مقاربتی، شانس ابتلای فرد به ویروس اچ آی وی یا انتقال آن از طریق رابطه جنسی واژینال را کاهش می دهد. اگر فردی هرگز به هپاتیت A یا B مبتلا نشده باشد، واکسن هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند در مورد واکسن ها توصیه هایی ارائه دهد.

خطر انتقال ویروس hiv
علائم ویروس hiv

کاهش خطر ابتلا به ویروس hiv از طریق رابطه جنسی

خوب در مطالب بالا به این موضوعات اشاره کردیم که انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی چطور امکان پذیر می باشد. همچنین به مواردی که خطر ابتلا و انتقال این بیماری را نیز افزایش می دهند اشاره کوچکی شده است.

اکنون و در ادامه میخواهیم به مواردی بپردازیم که میتواند خطر انتقال این بیماری را کاهش دهند.

  • کاندوم
  • مصرف دارو PrEP
  • مصرف داروهای ضد ویروس
کاندوم

کاندوم های مردانه لاتکس یا پلی یورتان در هنگام استفاده صحیح از ابتدا تا انتها برای هر عمل جنس واژن، در جلوگیری از HIV و برخی دیگر از بیماری های مقاربتی بسیار موثر هستند. افرادی که به ما در مرکز سکستراپی دکتر نجات مراجعه کرده اند و از کاندوم استفاده می کنند، به طور مداوم 80٪ خطر ابتلا به HIV از طریق رابطه جنسی را کاهش می دهند.

کاندوم ها در صورت عدم استفاده مداوم از تأثیر بسیار کمتری برخوردار هستند. همچنین مهم است که برای جلوگیری از شکستن کاندوم و پارگی بافت، از روان کننده های پایه آب یا سیلیکون به میزان کافی استفاده شود. کاندوم های نیتریل زن همچنین می توانند از ابتلا به HIV و برخی دیگر از بیماریهای مقاربتی جلوگیری کنند. از آنجا که کاندوم ها 100٪ موثر نیستند، استفاده از سایر روش های پیشگیری می تواند به شما در انتقال ویروس hiv از طریق رابطه جنسی کمک زیادی کند.

مصرف دارو PrEP

افرادی که HIV منفی هستند و در معرض خطر بسیار بالای HIV قرار دارند می توانند روزانه دارویی مصرف کنند تا از ابتلا به HIV جلوگیری کند که اصطلاحاً آن را پیشگیری از قرار گرفتن در معرض (یا PrEP) می نامند. این دارو اگر روزانه مصرف شود ، برای جلوگیری از HIV از رابطه جنسی بسیار موثر است. وقتی PrEP به طور مداوم مصرف نشود بسیار کمتر تاثیر گذار خواهد بود.

مصرف داروهای ضد ویروس

پیشگیری پس از مواجهه (PEP) به معنای مصرف داروهای ضد ویروس، داروهایی است که برای درمان HIV استفاده می شود . پس از قرار گرفتن در معرض HIV در حین رابطه جنسی، برای جلوگیری از آلوده شدن. PEP فقط در شرایط اضطراری باید مورد استفاده قرار گیرد و باید در طی 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض HIV آغاز شود.

اما هرچه زودتر بهتر است. PEP باید یک یا دو بار در روز و به مدت 28 روز مصرف شود. در صورت تجویز صحیح ، PEP در پیشگیری از HIV موثر است اما 100٪ نیست. برای به دست آوردن PEP، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی، بخش بهداشت محلی یا ایالتی خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

خطر عفونت های دیگر از طریق ویروس hiv
راه پیشگیری از-ویروسhiv در رابطه جنسی

جمع بندی

افرادی که رابطه جنسی واژینال برقرار می کنند می توانند برای کاهش خطر انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی کارهای دیگری انجام دهند.  مثلا می توانند: رفتارهای کم خطرتر مانند رابطه دهانی را انتخاب کنند که خطر انتقال آن نسبت به دیگر پوزیشن های برقراری رابطه جنسی کمتر می باشد. مشاوران ما در drnejatclinic.com پاسخگوی سوالات شما عزیزان در این زمینه می باشند.

[faq title=”سوالات مربوط به انتقال ویروسhiv از طریق رابطه جنسی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”معمولاً اولین علامت HIV چیست؟” number=”1″]تب ، که معمولاً یکی از اولین علائم HIV است ، اغلب با علائم خفیف دیگر مانند خستگی ، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه است.[/faq_item][faq_item title=”چه مدت می توانید بدون اطلاع از HIV زندگی کرد و رابطه جنسی داشت؟” number=”2″]به دلیل کمبود محسوس علائم به HIV تأخیر در عفونت HIV می تواند 10 یا 15 سال طول بکشد.[/faq_item][faq_item title=”چگونه ویروس HIV منتقل می شود؟ ” number=”3″]HIV به نوع خاصی از سلول های سیستم ایمنی بدن حمله می کند. به عنوان سلول کمکی CD4 یا سلول T شناخته می شود. وقتی HIV این سلول را از بین می برد ، مبارزه با سایر عفونت ها برای بدن دشوارتر می شود. وقتی HIV درمان نشود ، حتی یک عفونت جزئی مانند سرماخوردگی نیز می تواند بسیار شدیدتر باشد.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =