سکستراپی » مقالات سکستراپی » پیش فعال جنسی

پیش فعال جنسی

علائم پیش فعال جنسی

پیش فعال جنسی کیست؟

پیش فعال جنسی کسی است که بیش از اندازه طبیعی، به صورت ذهنی و یا به صورت مستقیم و عملی درگیر رابطه جنسی است که در این مقاله از سری مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات قصد داریم به صورت کامل ویژگی های او و علایم پیش فعالی جنسی را برای شما بیان کنیم.

پیش فعالی جنسی چیست؟

پیش فعالی جنسی یکی از انواع اختلالات جنسی است که در آن فرد معمولا درگیر فعالیت هایی نظیر خود ارضایی، انجام رابطه جنسی در ازای گرفتن پول، داشتن شرکای جنسی متعدد و…. است در نتیجه ممکن است این فرد در حوزه هایی از زندگی از جمله کسب و کار و روابط خود با دیگران دچار پریشانی شود.

به عبارت دیگر پیش ‌فعالی جنسی که به آن هایپرسکشوال یا افزون ‌خواهی جنسی نیز گفته می شود، به فردی اطلاق می ‌شود که از نظر جنسی، نسبت به سایر افراد بسیار تواناتر است و علایم پیش فعالی جنسی در او بیشتر دیده می شود.

یعنی که توان و نیاز جنسی در این فرد، به قدری شدید است که در زندگی عادی و روزمره خود دچار اختلال می شود.

پیش فعالی جنسی چیست؟
علائم پیش فعالی جنسی

علایم پیش فعال جنسی

پیش فعالی جنسی زمانی مشکل ‌ساز می‌شود که باعث پریشانی شدید در فرد شود یا او را در خطر آسیب‌ رساندن به خود یا دیگران قرار دهد.

اگر چه این اختلال در DSM-5 آورده نشده است اما معیارهای زیر ممکن است برای تشخیص این اختلال به کار روند و افرادی که علایم پیش فعالی جنسی دارند تشخیص داده می شوند.

  1. داشتن رفتارها، تمایلات و فانتزی ‌های جنسی مکرر و شدید
  2.  داشتن رفتارهایی که همواره با فعالیت‌ ها و تعهدات فرد تداخل‌ کنند
  3. داشتن رفتارهایی که در پاسخ به حالات خلقی دیسفوریک (اضطراب، افسردگی، بی‌ حوصلگی، تحریک ‌پذیری) یا وقایع اضطراب ‌زای زندگی رخ ‌دهند
  4.  تلاش‌ های مداوم ولی ناموفق فرد برای کنترل یا کاهش رفتارها، تمایلات و فانتزی ‌های جنسی خود
  5.  انجام رفتارهای جنسی بدون در نظر گرفتن احتمال آسیب فیزیکی یا عاطفی به خود یا دیگران
  6. تعداد و شدت رفتارها، تمایلات و فانتزی ‌ها باعث اضطراب یا اختلال قابل توجه در زندگی فرد می ‌شود

علل بیش فعال جنسی

علاوه بر علایم پیش فعالی جنسی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم این اختال دارای علل مختلفی از جمله موارد زیر است.

  • تجربیات تروما و عوامل اضطراب زا
  • سوء استفاده جنسی
  •  فرهنگ
  • عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز
  • تغییر در مسیرهای مغزی
  • بیماری هایی که بر مغز تاثیر می گذارد

تجربیات تروما و عوامل اضطراب زا

دلایل این اختلال به خوبی مشخص نشده است. اما برخی کودکان یا نوجوانان ممکن است در نتیجه‌ی تجربیات تروما، عوامل اضطراب ‌زا یا بیماری روانی، درگیر رفتارهای جنسی زیاد یا نامناسب شوند.

سوء استفاده جنسی

اگر چه هیچ معنای استانداردی برای هایپرسکسولیته در کودکان وجود ندارد، گفته می‌ شود که کودکانی که مورد سوء استفاده‌ جنسی واقع می‌ شوند، ممکن است رفتارهای جنسیشان افزایش یابد و رفتارهای پرخطر جنسی وابسته به فاکتورهای اجتماعی و جمعیتی مانند سوء عملکرد خانواده و فشارهای اجتماعی شوند.

فرهنگ

در نظر داشتن نقش فرهنگ در مفهوم پیش فعالی جنسی مهم است، فرهنگ ‌هایی که به امور جنسی دید مثبت‌ تری دارند، ممکن است ارزش‌ها و معیارهایی داشته باشند که رفتارهای جنسی را بیش ‌از حد تلقی نکند اما در فرهنگ هایی که دید منفی دارند ممکن است این اختلال رواج بیشتر داشته باشد.

به چه افرادی پیش فعال جنسی می گویند
علل پیش فعالی جنسی

عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز

برخی از مواد شیمیایی مغز یا همان انتقال دهنده‌های عصبی نظیر سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین به تنظیم خلق و خوی کمک می‌ کنند و تغییر در سطح این هورمون ‌ها در بدن می ‌تواند باعث مشکلات زیادی از جمله پیش فعالی جنسی شود.

تغییر در مسیرهای مغزی

این اختلال اعتیادی است که با گذشت زمان باعث ایجاد تغییراتی در مدارهای عصبی مغز، به ویژه مراکز تقویت کننده مغز می ‌شود و مانند سایر اعتیاد ها، به منظور کسب رضایت و تسکین، به مرور زمان تحریک جنسی با شدت بیشتری صورت می گیرد.

بیماری هایی که بر مغز تاثیر می گذارد

برخی بیماری ‌ها یا مشکلات روانی مانند صرع و زوال عقل با آسیب به قسمت هایی از مغز و بر رفتارهای جنسی تأثیر گذاشته و امکان ایجاد این اختلال در فرد را افزایش می دهد.

علاوه بر این، درمان بیماری پارکینسون با برخی از داروهای آگونیست دوپامین ممکن است باعث هایپرسکسولیته فرد شود.

درمان پیش فعالی جنسی

اختلال پیش فعالی جنسی و اعتیاد جنسی در DSM-5 آورده نشده اند، اما اگر یک فرد درگیر این رفتارها شود، مشاوره‌ی تخصصی برای او لازم خواهد بود و در این صورت از روش هایی درمانی زیر استفاده می شود.

  • کمک به فرد برای بازسازی روابط
  • مشاوره و کمک به فرد برای مدیریت اضطراب خود
  • شناسایی محرک‌ های افکار جنسی یا رفتارهای جنسی جبری و رفع آن ها
  •  یافتن رفتارهای جایگزینی که کمتر مخرب باشند و آموزش و ارائه آن ها به فرد
علل پیش فعالی جنسی
عوارض پیش فعالی جنسی

مصرف دارو های مفید برای درمان پیش فعال جنسی

با توجه به علایم پیش فعالی جنسی، برخی از دارو ها به کاهش افکار و رفتارهای وسواسی و کاهش میل جنسی کمک در این افراد می‌ کنند.

داروهایی که برای درمان پیش فعالی جنسی استفاده می‌ شوند اغلب برای سایر بیماری‌ های روانی نیز تجویز می‌ شوند. این دارو‌ها عبارت‌اند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • نالتروکسان
  • داروهای تثبیت کننده خلق
  • قرص های ضد آندروژن

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی که برای درمان افسردگی، اضطراب یا وسواس استفاده می‌ شوند، می توانند به کاهش پیش فعالی جنسی نیز کمک نمایند.

نالتروکسان

نالترکسون به طور کلی برای درمان افراد الکلی و وابسته به مواد افیونی استفاده می ‌شود و سبب می ‌شود بخشی از مغز ما را که با برخی رفتارهای اعتیاد آور احساس لذت می ‌کند مسدود کرده، که گفته می شود این دارو ممکن است به درمان پیش فعالی جنسی و اختلال قمار و شرط بندی نیز کمک کند.

داروهای تثبیت کننده خلق

این داروها به طور کلی برای درمان اختلال دو قطبی استفاده می ‌شوند، اما می‌ توانند به کاهش میل جنسی و اعتیاد جنسی نیز کمک کنند بنابراین در درمان این اختلال کمک کننده هستند.

قرص‌های ضد آندروژن

قرص های ضد آندروژن مانند قرص سیپروترون اثرات بیولوژیکی هورمون ‌های جنسی را در مردان کاهش می ‌دهند.

از آنجا که این قرص‌ ها انگیزه‌ های جنسی را کاهش می‌ دهند، معمولا برای مردانی که پیش فعالی جنسی‌ آن ها، برای دیگران خطرناک است تجویز می شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

تاثیر پیش فعالی جنسی بر زندگی مشترک
درمان پیش فعالی جنسی
در نهایت اینکه

در این مقاله راجع به اختلال پیش فعال جنسی، علایم، دلایل و… آن بحث کردیم. دانستید که پیش فعال جنسی به چه کسانی گفته می شود، علایم پیش فعالی جنسی چیست؟ چگونه می توان برای درمان پیش فعالی جنسی اقدام کرد.

مشاوران ما نیز از طریق سایت drnejatclinic.com همراه با شما هستند تا به سوالات، انتقادات و پیشنهادات شما پاسخ دهند.

[faq title=”سوالات مربوط به پیش فعال جنسی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”افراد بیش فعال جنسی چه خصوصیات رفتاری دارند؟” number=”1″]

از خصوصیات این افراد، این است که تمایلات جنسی آن ها محدود به یک فرد نیست بلکه معطوف به هر فردی می تواند باشد که سبب ایجاد آزار و اذیت برای خود، فامیل و دیگر افرادی که با آن ها در ارتباط هستند می شود.

[/faq_item][faq_item title=”آیا بیش فعال جنسی با هیپنوتیزم درمان می شود؟” number=”2″] در پاسخ به سوال فوق جواب مثبت است و علاوه بر روش های درمانی رایج مانند مشاوره روانشناسی، روان درمانی و همچنین دارو درمانی، هیپنوتیزم درمانی (هیپنوتراپی) می تواند برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار گیرد.
[/faq_item][faq_item title=”هایپر سکشوال چیست؟” number=”3″] هایپرسکشوال یا بیش از حد برقرار کردن رابطه جنسی برای توصیف افرادی که میزان رفتارهای جنسی بیش از حد یا خارج از کنترل دارند، به کار می رود که در نتیجه، احساس پریشانی می کنند.[/faq_item][faq_item title=”آیا بیش فعالی جنسی بر روابط زناشویی تاثیر دارد؟” number=”4″]

افرادی که به این اختلالات مبتلا هستند، ممکن است در طول رابطه ی جنسی، مشکلاتی داشته باشند یا ذهن شان در طول انجام فعالیت های مختلف جنسی، منحرف شود و یا خلق و میل آن ها می تواند ناگهان تغییر کند.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =