سکستراپی » مقالات سکستراپی » علت بروز کیست تخمدان

علت بروز کیست تخمدان

کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان کیسه هایی هستند که با مایعات پر می شوند و از شایع ترین بیماری ها در زنان می باشد که در زمان تخمک گذاری تخمدان تولید می شوند. کیست تخمدان می تواند در یک یا چند تخمدان رخ دهد که این موضوع در طول چرخه قاعدگی زنان اتفاق می افتد. که اغلب موارد بسیار رنج آور و در بعضی موارد آسیبی را وارد نمی کند و خود به خود از بین می رود. در ادامه می خواهیم بیشتر درباره علت بروز کیست تخمدان با شما صحبت کنیم.

علت بروز کیست تخمدان چیست؟

دانستید که کیست تخمدان چگونه به وجود می آید و در کل کیست تخمدان چیست؟ اما برای اینکه بدانیم علت بروز کیست تخمدان چه چیزی می باشد در ادامه این مطلب با مرکز سکستراپی دکتر نجات همراه باشید.

تخمک در سیکل قاعدگی در کیسه‌ای به نام فولیکول رشد می کند که داخل تخمدان قرار دارد این فولیکول یا کیسه در اکثر موارد باز میشه و تخمک رو آزاد می کند.

اما اگر فولیکول باز نشه مایع داخل اون باعث تشکیل کیست تخمدان می شود در مواردی ممکنه، تخمک‌ گذاری انجام نشود و این فولیکول تخمدان به اندازه ای بالاتر از 30 میلی‌متر برسه که در این صورت باعث ایجاد کیست میشه.

اگر این کیست‌ها بالای 3 سانتیمتر باشند درمان دارویی هم جواب نمی دهد و نیاز به جراحی وجود دارد در بعضی از مواقع، ممکنه این کیست‌های کمپلکس یا مرکب یک کیست بدخیم باشند.

افراد مبتلا به کیست‌های تخمدانی باید در برنامه غذایی خود مصرف میوه و سبزیجات تازه و رژیم غذایی حاوی غلات و دانه‌های کامل سبوس‌دار را از یاد نبرند و تا حد امکان مصرف محصولات فرآوری شده و پخته مثل انواع شیرینی، کیک ،کلوچه،آبمیوه‌های مصنوعی مثل انواع ساندیس، نوشابه و نان‌های سفید را محدود کنند یا بهتر بگویم استفاده نکنند.

انواع کیست تخمدان
کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان

خانم هایی که دارای کیست غیر فعال می باشند با مشکلات بارداری مواجه هستند اما با شناخت علائم کیست تخمدان می توانند تا حدودی برای رفع این مشکل خود اقدام کنند. علائم کیست تخمدان تنها زمانی رخ می دهد که کیست تخمدان بزرگ باشد.

از نشانه ها و علائم کیست تخمدان می توانیم به موارد زیر اشاره ای داشته باشیم.

  • نفخ شکم
  • دوره قاعدگی نامنظم
  • درد در ناحیه استخوان لگن
  • درد در زمان رابطه جنسی
  • حالت تهوع

انواع کیست تخمدان

  1. کیست عملکردی یا فانکشنال
  2. کیست درمویید
  3. کیست اندومتریوم
  4.  کیست آدنوما

کیست عملکردی یا فانکشنال

این نوع از کیست تخمدان طی دو الی سه چرخه از قاعدگی از بین می روند و به خاطر اینکه این نوع از کیست ها در زمان تخمک گذاری به وجود می آیند.

خیلی کم پیش می آید که خانم های یائسه نیز به این نوع کیست دچار شوند چون در زمان یائسگی تخمک گذاری انجام نمی شود و هیچگونه تخمکی تولید نمی شود.

کیست درمویید

نوع دیگر از کیست تخمدان، کیست های درمویید می باشند که با بافت های مختلفی همچون پوست و مو پر شده اند.

کیست اندومتریوم

کیست های اندومتریوم به کیست های شکلاتی معروف می باشند.

زمانیکه این کیست ها به وجود می آیند بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم به تخمدان ها دارند.

 کیست آدنوما

این قبیل کیست ها از سلول های سطح خارجی تخمدان ها ایجاد می شوند

کیست تخمدان
علائم کیست تخمدان

 عارضه تخمدان پلی کیستیک

درمطالب بالا به انواع و نشانه های کیست تخمدان و علت بروز کیست تخمدان اشاره کرده ایم و به شما گفتیم که کیست تخمدان چیست؟ و بنابر چه علت هایی به وجود می آید.

مبتلا بودن به این قبیل کیست ها در برخی از خانم ها امکان باروری را از آن ها می گیرد.

عارضه تخمدان پلی کیستیک به کیست هایی اشاره دارد که به خاطر تجمع فولیکول ها به وجود آمده اند و باعث بزرگ شدن تخمدان شده و آن را با یک پوشش ضخیم در برگرفته اند.

این کار از تخمک گذای جلوگیری می کند و می تواند موجب اختلال در بارداری نیز شود.

درمان کیست تخمدان

برای تشخیص اینکه شما در دسته افرادی که به کیست تخمدان مبتلا هستند قرار دارید یا خیر باید سالیانه معاینه های و آزمایش هایی مربوط به لگن را انجام دهید.

در شرایطی که پزشک متخصص احساس ناهنجاری در ناحیه لگن کند از راه های دیگری همچون سونوگرافی و لاپاروسکوپی برای تشخیص بهتر استفاده خواهد کرد.

راه های درمان کیست تخمدان به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد. فاکتورهایی همچون: نوع کیست، سن، وزن، سلامت عمومی، تصمیم بارداری.

فراموش نکنید هرچه زودتر تشخیص دهید که به کیست تخمدان متبلا هستید یا نه مدت زمان کمتری را برای درمان طی خواهید کرد.

یکی از راه های درمان استفاده از داروهای خوراکی ضد باردرای و هورمونی می باشد که می تواند به کوچک شدن کیست کمک کند البته این درمان برای کیست های خوش خیم موثر نمی باشد.

در مواقعی که داروهای هورمونی پاسخ گو نباشند نیاز به عمل جراحی می باشد. اگر کیست شما طی چند دوره‌ی قاعدگی از بین نرفت یا خیلی بزرگ است نیاز به جراحی دارید.

تشخیص کیست تخمدان
در نهایت اینکه

با توجه به این مسئله که کیست تخمدان اغلب بدون نشانه می باشد خیلی مهم است که اگر قبلا به این بیماری مبتلا بوده اید به طور منظم معاینه لگنی خود را انجام دهید.

افراد که قبلا به کیست تخمدان مبتلا بوده اند بیشتر در معرص ابتلا شدن مجدد به کیست تخمدان قرار دارند.

خانم هایی که دچار اندومتریوز می باشند افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر می باشند و این احتمال وجود دارد که تخمدان آن ها به طور کامل تخلیه شود.

اما کیست های تخمدانی بدخیم که بسیار نادر هم می باشند را می توان با درمان سریع از بین برد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت بروز کیست تخمدان از طریق سایت drnejatclinic.com با مشاوران ما، در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه بیشتر و بهتر راهنمایی کنند.

[faq title=”سوالات مربوط به علت بروز کیست تخمدان” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”علت اصلی کیست تخمدان چیست؟” number=”1″]کیست تخمدان در درجه اول به دلیل عدم تعادل هورمونی، اندومتریوز یا بروز طبیعی کیست جسم زرد ایجاد می شود. علل اصلی کیست تخمدان ممکن است شامل عدم تعادل هورمونی، بارداری، اندومتریوز و عفونت های لگنی باشد.

[/faq_item][faq_item title=”آیا کیست تخمدان ناشی از استرس است؟” number=”2″]استرس عاطفی می تواند منجر به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PC-OS) شود.

[/faq_item][faq_item title=”کیست تخمدان چقدر طول می کشد تا از بین برود؟” number=”3″]اکثر کیست ها در عرض 1 تا 2 ماه بدون درمان یا پس از 1 یا 2 دوره قاعدگی از بین می روند.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =