سکستراپی » مقالات سکستراپی » علائم تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان بیماری است که تقریبا روی 15 درصد زنان در سنین بارداری می تواند تاثیر گذار باشد اگر شما هم در دوره بارداری به سر می برید و این بیماری برای شما تشخیص داده شده است باید بدانید که ممکن است یک بارداری دشواری را تجربه کنید. ما در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی را درباره تنبلی تخمدان و علائم تنبلی تخمدان در اختیار شما همراهان همیشگی کلینیک سکستراپی دکتر نجات قرار دهیم.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان مشکلی هورمونی می باشد که بیشتر خانم های باردار به آن مبتلا می شوند. اغلب خانم ها به این بیماری مبتلا هستند اما خودشان از این موضوع اطلاعی ندارند.

همانطور که می دانید تخمدان ها جزء اندام هایی هستند که به تولید مثل کمک می کنند و در حقیقت تولید کننده دو هورمون استروژن و پروژسترون می باشند همچنین این دو هورمون باعث می شوند که چرخه قاعدگی شما تنظیم شود. البته تخمدان ها تنها به تولید هورمون های زنانه کمک نخواهند کرد بلکه در تولید هورمون مردانه یعنی هورمون اندروژن نیز نقش دارند.

علائم تنبلی تخمدان
تنبلی تخمدان

تشخیص تنبلی تخمدان

برای تشخیص تنبلی تخمدان معمولا متخصصین با مشاهده سه نشانه زیر تشخیص صد در صد می دهند

  • سطح بالای هورمون اندروژن
  • چرخه‌های قاعدگی نامنظم
  • کیست‌هایی در تخمدان.

معمولا در ابتدای مراجعه پزشک از شما سوال خواهد کرد که آیا شما شاهد علائمی همچون موی زائد، جوش و اضافه وزن شده اید یا خیر؟! سپس برای شما آزمایش هایی را تجویز می کند تا بتواند سطح بالاتری از هورمون های شما را تشخیص دهد با این آزمایش ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلب و دیابتی را نیز در شما مورد ارزیابی قرار دهد.

اگر تمام بررسی های لازم که بر روی شما انجام گرفته شده است نشان دهنده یکی از سه مواردی که در ابتدا به آن ها اشاره کردیم را باشد پزشک تشخیص خواهد داد که شما به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا می باشید و برای معاینه بهتر از شما سوالات دیگری خواهد پرسید که نشان دهنده علائم تنبلی تخمدان در شما می باشد.

تنبلی تخمدان
علائم تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

از مهم ترین علائم تنبلی تخمدان می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • پریود‌های نامنظم
  • خونریزی شدید
  • رشد موهای زائد
  • جوش صورت، بدن
  • اضافه وزن غیر طبیعی
  • تیرگی پوست
  • سر درد

تنبلی تخمدان و باروری

گفتیم که تنبلی تخمدان می تواند بر تولید مثل تاثیر گذار باشد. برخی از خانم ها ممکن است زمانیکه می خواهند باردار شوند و برای بچه دار شدن اقدامات لازم را انجام دهند متوجه این موضوع نشوند که به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا می باشند باید به این دسته از خانم ها بگوییم که اگر در طول یک سال هر کاری برای باردار شدن انجام داده اند ولی به نتیجه مطلوبی که می خواهند نرسیده اند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا احتمال اینکه به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا شده باشند وجود دارد.

مراکز سکستراپی و متخصص زنان و زایمان می توانند به شما برای بارداری کمک کنند. با کاهش وزن، رژیم غذایی سالم ، ورزش می توانید احتمال بارداری خود را افزایش دهید.

این مسئله را هرگز فراموش نکنید که خانم هایی که به بیماری تنبلی تخمدان مبتلا هستند تقریبا سه برابر بیشتر از سایر خانم ها در معرض سقط جنین قرار دارند. همچنین اگر فرزند آن ها بزرگتر از حد معمول باشد احتمال زایمان زودرس در آن نیز بیشتر خواهد بود تا جایی که منجر به زایمان سزارین می شود.

تنبلی تخمدان چیست؟
تشخیص تنیلی نخمدان

عوارض تنبلی تخمدان برای بدن

  • ناباروری
  • سندروم متابولیک
  • سرطان دهانه‌ی رحم
  • وقفه‌ی تنفسی در خواب
  • افسردگی

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانیکه متوجه هریک از علائم تنبلی تخمدان شدید باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. متخصص زنان و زایمان برای شناسایی و تشخیص بیماری شما سونوگرافی انجام می دهد و شما می توانید در حین ویزیت شدن از روش های درمان  سوالات خود را بپرسید.

به خاطر داشته باشید که اگر تصمیم دارید که باردار شوید حتما در زمان مراجعه به متخصص زمان برای تشخیص تنبلی تخمدان خود حتما با او مشورت کنید و از او کمک بگیرید. تنبلی تخمدان می تواند تاثیرات ناگهانی و شدیدی را به همراه داشته باشد

حرف آخر

تنبلی تخمدان می تواند در چرخه قاعدگی شما اختلال به وجود آورد به همین خاطر است که افراد مبتلا به این بیماری سخت ترین نوع بارداری را تجربه خواهند کرد.

تغییر در سبک زندگی اولین راه درمان برای تنبلی تخمدان می باشد. اگر سبک زندگی خود را نتوانید به خوبی و با موفقیت تغییر دهید باید از روش های دارو درمانی برای تنبلی تخمدان خود استفاده کنید

قرص‌های ضدبارداری و متفورمین هم در تنظیم چرخه قاعدگی مؤثرند و هم علائم تنبلی تخمدان را بهبود می‌بخشند.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 19 =