سکستراپی » مقالات سکستراپی » عفونت ادراری در زنان

عفونت ادراری در زنان

در این مقاله از سری مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات با ما همراه باشید تا با شما درباره عفونت اداری در زنان که این روزها بسیار شایع می باشد صحبت کرده و اطلاعاتی درباره علائم این عفونت، راه های پیشگیری از عفونت ادراری نحوه درمان آن را در اختیارتان قرار دهیم.

عفونت ادراری چیست؟

یکی از بیماری های بسیار شایع این روزها عفونت ادراری در زنان می باشد که خطر ابتلا شدن به این بیماری در زنان 10 برابر بیشتر از مردان می باشد.

آمارهای بدست آمده در اینباره نشان داده است که 50% از خانم ها در طول زندگی خود حداقل برای یک بار هم که شده به این بیماری مبتلا شده اند.

عفونت ادراری ناشی از وجود باکتری در مثانه یا مجاری ادراری می باشد که در بیشتر مواقع می توان آن ها را با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد.

30 تا 40 درصد عفونت های ادراری بعد از 6 ماه مجددا عود می کنند و علت این پدیده هم درمان های سرکوب شده باکتری ها در مراحل اولیه به خوبی جوابگو بوده ولی درمان ها ریشه کن کننده ای نیستند. احتمال عود کردن این بیماری باز هم در خانم ها بیشتر می باشد.

علت عفونت ادراری

این مسئله بارها تذکر داده شده است که بعد از توالت خودتان را به خوبی از جلو به عقب پاک کنید تا دچار عفونت ادراری نشوید.

زیرا مجرایی که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می کنند در نزدیکی مقعد قرار دارند و مقعد نیز جایگاهی است که باکتری ها در صورت پاک کردن بدن از سمت عقب به جلو موجب آلودسازی مجرایی ادرار خواهند شد.

اگر باکتری های ناحیه مقعد به مجرای ادرار راه پیدا کنند وارد مثانه می شوند و در صورت درمان نشدن می تواند به کلیه ها آسیب رسانده و منجر به عفونت کلیوی شود.

همانطور که در مطالب بالا به این موضوع اشاره کرده ایم عفونت ادراری در زنان بیشتر از مردان می باشد زیرا مجرای ادراری در زنان کوتاه تر از مردان است و همین مسئله باعث می شود که باکتری ها سریعتر به مثانه راه پیدا کنند.

نکته مهمی که باید بدانید این است که رابطه های جنسی هم می توانند باعث عفونت ادراری شوند.

علائم عفونت ادراری
عفونت ادراری چیست؟

علائم عفونت ادرای

درباره اینکه علائم و نشانه های عفونت ادراری در زنان و مردان متفاوت می باشد بارها از مشاوران ما سوال شده است.

خب، باید به شما دوستان عزیز بگوییم که معمولا عفونت ها علائم و نشانه های مشابه دارند که در ادامه به شایع ترین علائم عفونت ادراری در زنان اشاره کرده ایم.

  • سوزش ادرار
  • افزایش تعداد دفعات ادرار حتی در مواقعی که ادرار ندارید
  • افزایش فوریت ادرار
  • خون در ادرار
  • ادرار کدر
  • ادرار بو دار
  • درد لگن در زنان
  • درد مقعدی در مردان
  • درد شکمی بالاتر از مثانه
  • درد کمر و پهلو
  • انزال دردناک
  • درد در کیسه بیضه

افرادی که بیشتر در معرض عفونت ادراری قرار دارند

برخی از خانم ها به خاطر مسائل ژنتیکی بیشتر در معرض ابتلا شدن به این بیماری قرار دارند و برخی دیگر به خاطر ناهنجاری های ساختاری مجرای ادرار مستعد این بیماری می باشند.

خانم هایی که مبتلا به دیابت می باشند بیشتر از افراد عادی امکان دارد که به عفونت ادراری مبتلا شوند زیرا سیستم ایمنی بدن این افراد در مقابله کردن با عفونت هایی همچون عفونت ادراری ضعیف می باشد.

ناگفته نماند که عوامل دیگری هم وجود دارد که احتمال این بیماری را در افراد افزایش می دهد عواملی همچون بارداری، ام اس، سنگ کلیه، سکته و آسیب های نخاعی

تشخیص عفونت ادراری

با مشاهده هر یک از علائم و نشانه هایی که در مطالب بالا مبنی بر عفونت ادراری به آن ها اشاره کرده ایم برای تشخیص درست و سریع باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پزشک با بررسی علائم و نشانه هایی که شما عنوان می کنید معاینات خود را انجام داده و نوع مشکل را تشخیص می دهد.

برای بررسی میکروب ها آزمایش مربوط به ادرار را برای شما تجویز خواهد کرد و با نمونه گیری از ادرار شما تشخیص قطعی خواهد داد.

نمونه ادرار باید از وسط جریان ادرار جمع آوری شده باشد نه ابتدا و یا انتهای آن زیرا این کار سبب جلوگیری از جمع آوری باکتری ها از پوست می شود.

علت عفونت ادراری در زنان
علائم عفونت ادراری در زنان

پیشگیری از عفونت ادراری

با علائم و نشانه های بیماری عفونت ادراری در زنان آشنا شدید و دانستید که چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا شدن به عفونت ادراری قرار دارند.

اگر می خواهید شما در دسته افراد مبتلا شده به این بیماری قرار نگیرید باید راه هایی که به شما برای پیشگیری از عفونت ادراری کمک می کند را بشناسید.

در ادامه به برخی از کارهایی که به شما در جهت پیشگیری از عفونت ادراری کمک می کند اشاره کرده ایم.

  • نگه نداشتن ادرار و عجله نکردن در خالی کردن ادرار(مطمئن شوید که مثانه شما به طور کامل خالی شده است)
  • پاک کردن خودتان از سمت جلو به عقب بعد از هر بار توالت
  • زیاد آب بنوشید
  • موقع استحمام به جای استفاده از وان و نشستن در آن از دوش استفاده کنید
  • از اسپره های بهداشتی و محصولات حمام عطری استفاده نکنید
  • قبل از رابطه جنسی دستگاه تناسلی خود را تمیز کنید
  • بعد از رابطه جنسی حتما ادرار کنید تا هر باکتری که وارد مجاری ادار شده است خارج شود
  • ناحیه تناسلی خود را با پوشیدن لباس های زیر نخی خشک نگه دارید
  • از پوشیدن شلوار جین و لباس زیر نایلونی خودداری کنید

درمان عفونت ادراری

برای درمان عفونت اداراری در زنان باید باکتری ها به طور کامل از بین بروند و برای این کار طبیعتا پزشک مربوطه  برای از بین بردن باکتری های موجود در مجاری ادرار برای شما آنتی بیوتیک تجویز می نماید.

البته این مسئله را هم باید به خاطر داشته باشید که رعایت نکات تغذیه ای می تواند به اسیدی شدن ادرار شما نیز کمک کند و همین مسئله باعث پیشگیری از عفونت ادرار در شما می شود.

میوه هایی که دارای آنتی اکسیدان می باشند مانند زغال لخته، گیلاس، سبزیجاتی همچون کدوحلوایی،گوچه فرنگی می تواند در کاهش فونت ادرای بسیار موثر باشد.

عفونت ادراری در زنان
نشخیص عفونت ادراری
در نهایت اینکه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عفونت ادرای در زنان، راه های پیشگیری از عفونت و نحوه درمان آن می توانید از طریق سایت drnejatclinic.com با مشاوران ما، در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه بیشتر و بهتر راهنمایی کنند.

[faq title=”سوالات مربوط به عفونت ادرای در زنان” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”چگونه خانم ها به عفونت ادراری مبتلا می شوند؟” number=”1″]

ابتلا به عفونت ادراری بسیار آسان است. باکتری هایی که در ناحیه واژن، ناحیه تناسلی و مقعد زندگی می کنند ممکن است وارد مجرای ادرار شده، به مثانه بروند و باعث عفونت شوند. این می تواند در حین فعالیت جنسی اتفاق بیفتد، زمانی که باکتری از اندام تناسلی، مقعد، انگشتان یا اسباب بازی های جنسی شریک زندگی شما به مجرای ادرار شما رانده می شود.

[/faq_item][faq_item title=”اگر UTI به مدت یک هفته درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟” number=”2″]عفونت ناشی از UTI در واقع می تواند در سراسر بدن حرکت کند بسیار جدی و تهدید کننده است. اگر عفونت مثانه را درمان نکنید، ممکن است به عفونت کلیه تبدیل شود که می تواند منجر به عفونت جدی تری شود که به جریان خون منتقل می شود.

[/faq_item][faq_item title=”بهترین مسکن برای عفونت ادراری چیست؟” number=”3″]استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (موترین) مسکن های OTC هستند که می توانند به کاهش برخی از دردها و ناراحتی هایی که UTI ایجاد می کنند کمک کنند.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 13 =