سکستراپی » مقالات سکستراپی » سلامت جنسی چیست؟

سلامت جنسی چیست؟

درمان اختلالات جنسی

سلامت جنسی چیست؟

در تعریف این که سلامت جنسی چیست؟ و مسائل مربوط به سلامت جنسی چه مواردی هستند، باید بگوییم که،از نظر کارشناسان سکستراپی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سلامت جنسی به یک حالت جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی خوب در ارتباط با مسائل جنسی اشاره دارد.

در واقع سلامت جنسی صرفا به معنی فقدان بیماری، اختلال عملکردی و نقص نیست. بلکه عوامل روحی و روانی نیز در این تعریف گنجانده شده است.

در واقع سلامت جنسی به یک رویکرد مثبت و قابل احترام در روابط جنسی گفته می شود که در آن فرد از رابطه خود لذت برده و ایمن باشد.

ضمن این که وجود اجبار، تبعیض و خشونت می تواند سلامت جنسی را خدشه دار کند. مولفه دیگری که در تعریف سلامت جنسی آمده است حفظ حقوق جنسی طرفین می باشد.

تمایلات جنسی

سلامت و بهداشت جنسی را نمی توان بدون در نظر گرفتن گسترده ای از مسائل جنسی، که زیربنای رفتارهای مهم و نتایج مربوط به سلامت جنسی است تعریف کرد.

یکی از این زیر بناها، تعریف تمایلات جنسی است که به شرح زیر می باشد:

  1. یکی از وجوه اصلی روابط جنسی در انسان ها در طول زندگی، هویت جنسیتی و نقش ها، گرایش جنسی، تمایلات جنسی، لذت، صمیمیت و تولید مثل است.
  2. تمایلات جنسی به معنی ابراز و تجربه کردن افکار، خواسته ها، باورها، نگرش ها، ارزش ها، رفتارها، شیوه ها، نقش ها و روابط می باشد.
  3. تمایلات جنسی با تمام این عوامل تعریف می شود اما ممکن است همه آن ها در طول زندگی انسان تجربه نشود.
  4. تمایلات جنسی در اثر تعامل، از عوامل زیستی، روانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، حقوقی، تاریخی، مذهبی و معنوی تاثیر می پذیرد.
مسائل مربوط به سلامت جنسی
تمایلات جنسی

تعریف جنسیت

جنسیت به ویژگی های بیولوژیکی اشاره دارد که انسان ها را به دو نوع زن یا مرد تقسیم می کند.

در حالی که این مجموعه از ویژگی های بیولوژیکی متقابلا منحصر به فرد نیست. به طوری که برخی از افراد ویژگی های هر دو جنس را دارند.

در باور عموم و در بسیاری از زبان ها، اصطلاح رابطه جنسی  اغلب به معنی “فعالیت جنسی” است. اما از نظر فنی رابطه جنسی یا همان اصطلاح “سکس” به معنی کلیه مسائل جنسی است.

مسائل مربوط به سلامت جنسی

در متن بالا به این موضوع اشاره کردیم که سلامت جنسی چیست؟ در واقع سلامت جنسی پر از چالش ها و مشکلات بسیار زیادی که می تواند در یک رابطه تاثیر گذار باشد.

بیشترین نگرانی ها در مورد سلامت جنسی از حقوق جنسی، لذت جنسی، تعاملات جنسی، رضایت جنسی، خشونت، اختلال عملکرد جنسی و … نشات می گیرد.

در واقع وجود و اختلال در هرکدام از عوامل بالا می تواند موجب اختلال در سلامت جنسی شود. که در ادامه به چند نمونه از مسائل مربوط به سلامت جنسی اشاره کرده ایم.

  • نگرانی های مربوط به ایمنی جنسی
  • نیاز به جلوگیری از انتقال امراض مقاربتی جنسی
  • نگرانی های مربوط به تمایلات جنسی
  • نیاز به برابری جنسیتی
  • نگرانی های مربوط به وابستگی های عاطفی
  • نگرانی های مربوط به تولید مثل
  • نیاز به کاهش عواقب جنسی ناشی از ناتوانی جسمی یا روانی
  • نیاز به بالا بردن سطح  اطلاعات خانواده ها

نکاتی ساده برای بهداشت جنسی

در رابطه ی جنسی و برای سلامت جنسی انجام یک سری نکات و بهداشت بسیار مهم و ضروری می باشد که نباید از رعایت و انجام آن ها غافل شد.

برای اینکه یک رابطه جنسی سالم داشته باشید باید نکان بهداشتی مربوط به این رابطه را بخوبی بشناسید.

سلامت جنسی چیست؟
مسائل مربوط به سلامت جنسی

موهای زائد

در زمان های گذشته درباره موهای زائد زنان و مردان نظرات مختلفی ارائه شده است اما باید این موضوع را بدانید که وجود موهای زائد بدون هدف نمی باشند.

موهای زائد باعث می شوند که ناحیه تناسلی در زنان و مردان تمیز و گرم نگه داشته شوند و در هنگام دخول نیز این امر راحتر صورت گیرد.

البته این موضوع نیز درباره موهای زائد در ناحیه تناسلی و زیر بغل نیز عنوان شده است که این موهای زائد ماده های شیمیایی را منتشر می کنند که به جدب شدن افراد به یکدیگر کمک بسیاری می کند.

از انتقال بیماریهای جنسی جلوگیری کنید

بسیاری از فعالیت های حنسی که بین زوجین به وجود می آید منجر به آسیب دیدگی های پوست و یا خونریزی می شود به همین خاطر توصیه می شود که در زمان برقراری رابطه حتما از کاندوم استفاده کنید.

شاید در ظاهر امر این موضوع برایتان چندان دارای اهمیت نباشد و تنها آن را یک خونریزی ساده فرض کنید درست است که بسیاری از جراحاتی که شما شاهد آن ها هستید بسیار کوچک به نظر می آیند اما همین کوچک ترین جراحات می توانند انتقال دهنده بیماری های مقاربتی بسیاری باشند.

پوشیدن لباس گشاد و راحت

پوشیدن لباس های گشاد و راحت می تواند برای عملکرد جنسی مناسب باشد. فشار و دمای بالا می تواند بر ورند باروری تاثیر گذار باشد و همچنین باعث ایجاد عفونت نیز می شود.

وارسی کردن یکدیگر

در یک رابطه زوجین به سلامت یکدیگر بسیار اهمیت می دهند و می توانند موارد غیر عادی را نیز مورد بررسی قرار دهند.

برای شروع یک رابطه مواردی مانند قرمزی، برآمدگی، تاول و یا تبخال را توجه داشته باشد این موضوع را نیز به خاطر داشته باشید که بسیاری از بیماری های مقاربتی هیچگونه علائمی از خود نشان نمی دهند بنابراین معاینه سالانه را نیز فراموش نکنید و به طور سالانه این معاینه را انجام دهید.

برای داشتن رابطه سالم باید چه کار کرد؟
نکات ساده برای بهداشت جنسی
در نهایت اینکه

ما سعی کرده ایم تا در کلینیک سکستراپی دکتر نجات برای شما عزیزان عنوان کنیم که سلامت جنسی چیست؟ و کمی درباره مسائل مربوط به سلامت جنسی صحبت داشته باشیم.

یکی از مهم ترین مواردی که برای داشتن رابطه جنسی سالم باید در نظر داشته باشید همین موارد سلامت جنسی است که اغلب از آن بی اطلاع می باشند.

شما عزیزان می توانید برای اطلاع بیشتر در این مورد با مشاوران ما از طریق سایت drnejatclinic.com در ارتباط باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به سلامت جنسی چیست؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”رعادت های جنسی ناسالم چیست؟” number=”1″] رابطه جنسی محافظت نشده بدون استفاده از کاندوم زن یا مرد.، تماس دهان به اندام تناسلی بدون محافظت.، شروع فعالیت جنسی در سنین پایین. ، داشتن شریک جنسی متعدد و….از جمله علت های رابطه جنسی ناسالم می باشد.

[/faq_item][faq_item title=”چرا سلامت جنسی مهم است؟” number=”2″]سلامت جنسی بخشی جدایی ناپذیر از یک زندگی اصیل است. اولویت قرار دادن آن می تواند به طور قابل توجهی سلامت عاطفی ، جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و روابط صمیمی آنها را تقویت کند.
[/faq_item][faq_item title=”آیا ترشحات واژن طبیعی است؟” number=”3″]یک زن به طور معمول ترشحات واژن دارد که معمولاً به صورت شفاف یا کمی مات، غیرتحریک‌کننده و بدون بو توصیف می‌شود.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − ده =