سکستراپی » مقالات سکستراپی » درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

علائم بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری ادراری در نان و مردان یکی از مشکلات شایع است که به علت از دست دادن کنترل مثانه می باشد. دراین مقاله از سری مقالایت کلینک سکستراپی دکتر نجات میخواهیم درباره درمان بی اختیاری ادرار در زنان و انواع بی اختیاری ادرار در زنان بیشتر صحبت کنیم.

بی اختیاری ادرار

همانطور که در مقدمه نیز عنوان کرده ایم بی اختیاری ادرار از جمله موارد شایع در زنان و مردان می باشد که به خاطر از دست دادن کنترل مثانه به وجود می آید.

بی اختیاری در وضعیت ناگهانی در زمان سرفه و عطسه کردن ممکن است رخ دهد و فرد زمان کافی برای رفتن به توالت را نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که بی اختیاری ادراری با افزایش سن در زنان و مردان بیشتر اتفاق خواهد افتاد .

همچنین اگر در زمان انجام فعالیت های روزمره خود با این مورد روبرو شدید و چند روز متوالی با این مسئله مواجه بودید نیاز است که حتما به مشاوره برای درمان بی اختیاری مراجعه کنید.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان
بی اختیاری ادرار در زنان

انواع بی اختیاری ادراری

  • بی اختیاری استرس
  • بی اختیاری مبرم
  • بی اختیاری سرریز
  • بی اختیاری طبیعی
  • بی اختیاری چندگانه

بی اختیاری استرس

شما زمانی متوجه این نوع بی اختیاری خواهید شد که در زمان سرفه، عطسه، خنده و یا حتی بلند کردن اجسام سنگین به مثانه شما فشار زیادی وارد خواهد شد و این مسئله باعث تخلیه ادرار خواهد شد.

بی اختیاری مبرم

این نوع بی اختیاری ادراری در زنان زمانی است که شما نیاز مبرم به تخلیه مثانه دارید و ناخودآگاه این کار را انجام می دهید. در اکثر موارد در این واقع شما در سرتا سر شب نیاز به دفع ادار دارید.

یک مسئله مهم که درباره این نوع بی اختیاری در زنان نیاز است که بدانید این است که می تواند منجر به عفونت یا بیمای های احتلال عصبی و دیابت شود.

بی اختیاری سرریز

مدام یا مکررا با دفع ادرار روبه رو هستید زیرا مثانه به طور کامل تخلیه نمی‌شود.

بی اختیاری طبیعی

نوع دیگری از بی اختیاری در زنان بی اختیاری طبیعی می باشد. دراین حالت نفص فیزیکی یا روانی مانع از این می شوند که شما به موفع به توالت برسید.

بی اختیاری چندگانه

بیش از یک نوع بی اختیاری ادراری را تجربه می‌کنید.

بی اختیاری ادرار چیست؟
علائم بی اختیاری ادرار

علل بی اختیاری ادراری

بی اختیاری اداری زنان هم همچون سایر مشکلات زنانه علل مربوط به خود را دارا می باشد. البته ناگفته نماند این موضوع یک بیماری به حساب نمی آید بلکه یک علامت است.

این وضعیت در اثر عادات روزمره و مشکلات فیزیکی رخ میدهد. بنابراین نیاز است که شما با مشاهده کوچکترین نشانه از بی اختیاری ادرار در خود به بهترین مشاوره در این زمینه مراجعه کنید تا در جهت درمان بی اختیاری در زنان روش مناسبی را برای شما در پیش گیرد.

زمان مراجعه به مشاور

متاسفانه برخی از خانم ها زمانی که دچار بی اختیاری ادرای می شوند از عنوان این مسئله با مشاوره خجالت می کشند. اما باید بگوییم که این دوستان کاملا در اشتباه هستند زیرا که بی اختیاری مکرر می تواند زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.

خطرات بی اختیاری زنان

  1. می‌تواند نشان دهنده‌ی بیماری زمینه‌ای جدی‌تری باشد
  2. باعث می‌شود فعالیت‌هایتان را محدود کنید و کم‌تر در تعاملات اجتماعی مشارکت داشته باشید
  3. خطر زمین خوردن در افراد مسن را بالا می‌برد زیرا برای رسیدن به توالت تعجیل می‌کنند

خوراکی های تحریک کننده مثانه

برخی از نوشیدنی ها و خوراکی ها وجود دارند که مصرف روزانه آن ها در رژیم غذایی باعث تحریک کردن مثانه شده و حجم ادار را افزایش می دهد ای نوشیدنی ها و خوراکی هاعبارتند از:

  • الکل
  • کافئین
  • نوشیدنی‌های گازدار و آب گازدار
  • شیرین کننده‌های مصنوعی
  • شکلات
  • فلفل چیلی
  • غذاهای تند، شیرین یا اسیدی به خصوص مرکبات
  • داروهای قلب و فشار خون، آرام بخش و داروهای شل کننده‌ی عضلات
  • دوز بالای ویتامین ث
فلفل چیلی از خوراکی های تحریک کننده مثانه
خوراکی های تحریک کننده مثانه

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

درباره درمان این اختلال در زنان باید بگوییم که به نوع، شدن و علت آن بستگی دارد. البته ترکیب این موارد به طور همزمان با هم نیز می تواند دلیل بر بی اختیاری ادار می شود.

زمانیکه شما برای درمان بی اختیاری ادار در زنان به مراکز سکستراپی و مشاوران مروبط به این اختلال مراجعه می کنید مشاور ممکن است در ابتدا به شما روشی را پیشنها دهد که کمتر تهاجمی می باشد.

اگر این روش درمانی نتیجه مثبتی به همراه نداشته باشد مشاور شما از روش های درمانی دیگر همچون دارو درمانی برای درمان استفاده می کنند.

از سایر روش های درمانی که مشاور در جهت درمان بی اختیاری اداری به شما پیشنهاد میدهد به شرح زیر می باشد.

  1. روش‌های رفتاری
  2. ورزش عضلات کف لگن
  3. تحریک الکتریکی
  4. دارو
  5. دستگاه های پزشکی
  6. روش‌های مداخله‌ای
  7. جراحی
  8. پد و کاتترهای جذب شونده

بیماری هایی که منجر به بی اختیاری ادار می شوند

همانطور که در مطالب  بالا نیز اشاره کرده ایم بی اختیاری ادرار به دلایل و علل های مختلفی رخ می دهد که یکی از آن ها بیماری های است که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • عفونت مجرای ادار
  • یبوست
عفونت مجرای ادرار

عفونت باعث فشار آوردن به مثانه می شود و نیاز مبرم به تخلیه را در شما به وجود می آورد که در صورت انجام نشدن با بی اختیاری همراه می باشد.

یبوست

بیماری دیگری که می  تواند منجر به بی اختیاری ادار در زنان شود یبوست می باشد. رکتوم نزدیک مثانه قرار دارد و بسیاری از عصب‌های این دو ناحیه مشترک است. تجمع مدفوع سفت در رکتوم باعث بیش فعالی این اعصاب و تکرر ادرار می‌شود.

بیماری هایی که منجر به بی اختیاری ادار می شوند
عفونت ادراری
در نهایت اینکه

مواردی که در این مقاله شرح داده شده اند درباره درمان بی اختیاری ادرار در زنان می باشد که امیدواری با مطالعه این موارد به شما کمک کرده باشیم.

برای آگاهی بیشتر در این زمینه می توانید با مشاوران ما از طریق سایت drnejatclinic.com درارتباط باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به درمان بی اختیاری ادرار در زنان” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا درمانی برای بی اختیاری وجود دارد؟” number=”1″]درمان ها شامل تمرینات کگل برای تقویت عضلات حمایت کننده از مثانه، آموزش مثانه برای افزایش زمان بین رفتن به توالت و داروهای ضد کولینرژیک مانند فسوترودین (توویاز) و اکسی بوتینین (دیتروپان) است که باعث انقباضات نامناسب مثانه می شود که باعث بی اختیاری می شود.[/faq_item][faq_item title=”آیا نوشیدن آب بیشتر به بی اختیاری کمک می کند؟” number=”2″]تشویق افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار برای نوشیدن آب بیشتر ممکن است ضد تولید باشد ، اما در واقع می تواند به آنها کمک کند. برخی از افراد وسوسه می شوند که آب کمتری و مایعات دیگر بنوشند تا نیاز به ادرار مکرر را کاهش دهند.[/faq_item][faq_item title=”چه ویتامینی به کنترل مثانه کمک می کند؟” number=”3″]ویتامین C موجود در میوه ها و سبزیجات با کاهش فوریت ادرار همراه است. با این حال ، ویتامین C مکمل ، به ویژه در سطوح بالا ، با بدتر شدن علائم همراه است.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفده =