سکستراپی » مقالات سکستراپی » خطرات دوران قاعدگی

خطرات دوران قاعدگی

دوران قاعدگی طولانی

درباره دوره قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی بدون شک مقاله های بسیاری را مورد مطالعه قرار داده اید و اطلاعاتی در این زمینه در اختیار دارید.

دوران عادت ماهانه یا همان دوران پریود برای برخی از خانم ها با دردهای شکمی و خونریزی های شدید همراه می باشد که می توانند خطراتی را با خود به همراه داشته باشد. پس دانستن علت این مشکلات و دردهای دوران قاعدگی بسیار ضروری می باشد.

دوران قاعدگی اغلب با علائم ناراحت کننده ای همراه می باشد. ما در این مقاله می خواهیم شما را با خطرات دوران قاعدگی بیشتر آشنا کنیم

خطرات دوران قاعدگی
سندرم قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی

اولین خطری که در زمان قاعدگی ممکن است برخی از خانم ها و دختر خانم ها با آن مواجه شوند سندرم پیش از قاعدگی می باشد که این موضوع یک یا نهایت دو هفته قبل از شروع قاعدگی به وجود خواهد آمد که در این دوره برخی از خانم ها علائم جسمی و عاطفی مختلفی را تجربه خواهند کرد.

این سندرم که به آن سندرم PMS هم گفته می شود باعث به وجود آمدن برخی علائم دردوران قبل از قاعدگی می شود که شایع ترین آن ها عبارتند از: گرفتگی خفیف و خستگی مکرر اما با شروع دوره پریود این علائم از بین می روند.

دوره قاعدگی و پریود که بسیار سنگین و یا بیش از حد سبک و سطحی باشد نشان دهنده خطرات دوران قاعدگی می باشد که  مشکلات بسیاری را به همراه دارد. این موضوع را هرگز فراموش نکنید چرخه ی قاعدگی ای که برای شما آسان و منظم است ممکن است در هم جنس دیگر شما خیلی سخت و غیر طبیعی باشد. خیلی مهم است که شما بدن خودتان را به خوبی بشناسید و در صورت مشاهده تغییراتی در بدن و سیکل قاعدگی خود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید

سندرم قبل از قاعدگی یک تا دو هفته قبل از شروع دوره پریود رخ خواهد می دهد. که برخی از خانم ها هستند که با مبتلا شدن به این سندرم علائم جسمی و عاطفی مختلفی را تجربه کرده اند

نشانه های سندرم پیش از قاعدگی

  • کج خلقی
  • زود رنجی
  • نفخ
  • کمر درد
  • سر درد
  • آکنه
  • سینه درد
  • افسردگی
  • خستگی بیش از اندازه
  • کم خونی
  • اسهال
  • یبوست
  • گرفتگی خفیف شکم
علائم سندرم قاعدگی
گرفتگی شکم

خطرات دوران قاعدگی

از دست دادن دوره پریودی

یکی از خطرات دوران قاعدگی ترس از دست دادن دوره پریودی می باشد. اولین سن برای آغاز دوره اول پریود سن 16 سالگی می باشد که خانم های بسیاری هستند که در این سن پریود نشده اند و در واقع آمنوره اولیه برای آن ها شکل نگرفته است. البته نمی توان به طور حتم گفت که اگر در سن 16 سالگی اولین پریود در شما شکل نگرفته باشد پس می تواند برای شما خطراتی را به همراه داشته باشد.

این تاخیر می تواند به خاطر مشکلات غذه هیپوفیز باشد که در سیستم تولید و به تاخیر رسیدن دوره بلوغ شما نقش دارد. با عجله تصمیم نگیرید چون بسیاری از خانم ها هم بوده اند که دیرتر از سن 16 سالگی اولین دوره پریودی خود را تجربه کرده اند. اما برای اینکه خیالتان راحت شود می توانید در صورتیکه در سن و زمان گفته شده پریود نشدید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا سیستم بدنی شما را مورد بررسی قرار دهند و علت را به شما بگویند

پریود سنگین

از دیگر مشکلاتی که در دسته موارد سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد گذراندن پریود سنگین می باشد. بسیاری از خانم های جوان با این مسئله مواجه هستند به این دوره سنگین از لحاظ پزشکی منوراژی گفته می شود که در این دوره فرد خونریزی های سنگین و شدید دارد تا جایی که برخی از خانم هایی که به این دوره سنگین در طول دوره قاعدگی خود مبتلا می شوند در چند روز اول نیاز به استراحت کامل دارند.

در برخی دیگر از خانم ها دوره سنگین قاعدگی طولانی تر از 5 الی 7 روز خواهد بود و عمده دلیل آن تعادل سطوح هورمونی به خصوص پروژسترون و استروژن می باشد.

 دلایل خونریزی هاس سنگین در دوره قاعدگی

  • سن بلوغ
  • عفونت ناحیه واژن
  • تومورهای فیبروئید
  • التهاب دهانه رحم
  • کم کاری تیروئید
  • تغییر رژیم غذایی و ورزش

پریود خطرناک

در مطالب بالا درباره پریود سنگین صحبت کردیم و گفتیم نوعی از پریود وجود دارد که درآن شما دچار خونریزی های شدید و سنگین خواهید شد. علاوه بر این دوره از قاعدگی، دوره دیگری هم وجود دارد که به آن دوره دردناک گفته می شود.

معمولا گرفتگی هایی که در طول سندرم پیش از قاعدگی به وجود می آیند طبیعی و نرمال می باشند  که با شروع پریود کم کم به پایان می رسند. اما با تمام این ها برخی از خانم ها هستند که این دوره را با دردهای شدید و گرفتگی تجریه می کنند. این نوع از خطرات پیش از قاعدگی را دسیمنررهی می گویند.

خطرات دوران قاعدگی
خونریزی زیاد حین قاعدگی

میگرن قاعدگی

نوع دیگر از خطرات دوران قاعدگی میگرن دوران قاعدگی می باشد. بدون شک با بیماری میگرن باید آشنا باشید و بدانید که نوعی سر درد شدید است که در آن فرد نیاز به استراحت در محیطی کاملا آرام و بدون نور دارد.

آمار های بدست آمده نشان داده اند که نزیک به 20% خانم هایی که از سر درد های قبل از قاعدگی رنج می برند به میگرن قاعدگی مبتلا هستند. برای بهبود این مسئله نیاز است که به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای لازم در زمینه درمان میگرن قاعدگی را برای شما تجویز نماید

عفونت های مخمری

مسئله دیگر درباره خطرات دوران قاعدگی عفونت های مخمری می باشد. شاید بسیاری از خانم ها این مسئله را ندانند که تغییرات سطح PH موجود در واژن در زمان قاعدگی شایع و معمول می باشد و عدم تعادل آن می تواند باعث به وجود آمدن عفونت های مخمری و رشد آن ها شود. بنابراین رعایت بهداشت شخصی در زمان دوران قاعدگی و حتی زمان پریود می تواند به شما در جلوگیری از شکل گیری این قبیل عفونت ها کمک کند.

درد دهان

حتما با خودتان می گویید که درد دهان چه ارتباطی می تواند با پریودهای سنگین و دردهای دوران قاعدگی داشته باشد؟

باید بگوییم که قبل از اینکه پریود شما آغاز شود بدن با افزایش پروژسترون مواجه می شود و افزایش این هورمون در برخی مواقع باعث می شود که زخم های دهلیزی در دهان به وجود آیند و باعث قرمزی، ورم و حتی خونریزی لثه نیز خواهند شد. پس در این دوره مراقبت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم و هائز اهمیت می باشد

نشانه های دوره قاعدگی
خطرات دوران قاعدگی

تشخیص مشکلات و خطرات دوران قاعدگی

این حق مسلم شماست که بتوانید برای خطرات دوران قاعدگی خود به دنبال راه حل مناسب بوده و بتوانید آن ها را به درستی تشخیص دهید.

اولین کاری که برای تشخیص این خطرات باید انجام دهید این است که به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و درباره نشانه های این خطرات از او بخواهید به شما کمک کرده و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد. فراموش نکنید که با یادداشت کردن چرخه قاعدگی خود می توانید بزرگترین کمک را به خودتان در این زمینه بکنید.

کار بعدی که باید انجام دهید معاینه فیزیکی ناحیه لگن می باشد. این تست به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید گردنه رحم و واژن خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت عفونت و یا بیماری که منجر به خطرات دوران قاعدگی در شما می شود با پزشک خود مشورت کرده و آن ها را درمان کنید.

راه سوم این است که تست پاپ اسمیر بدهید برای تشخیص احتمال سرطان و…

حرف آخر

ما در مقاله امروز کلینیک سکستراپی دکتر نجات سعی کردیم که شما را با برخی از خطرات دوران قاعدگی آشنا کنیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب و رعایت موارد کوچک و ریزی همچون رعایت بهداشت فردی در دوران قادعدگی و زمان پریود بتوانید از بروز این خطرات برای خودتان جلوگیری کنید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هشت =