بیوفیدبک کف لگن

استخوان لگن

استخوان لگن حلقه ای پهن و محکم از استخوانها است که در پایه ستون فقرات بین تنه و پاها قرار دارند. استخوان های لگن شامل استخوان های بی نام ، استخوان خاجی و استخوان دنبالچه می باشد. دردهای ناحیه لگن به علل متفاوتی همانند درگیری عضلات این ناحیه، کشیدگی رباط های لگنی، درد دنبالچه، التهاب بورس های این ناحیه و شکستگی لگن می تواند رخ دهد.
ضعف عضلات در اثر سن و شکستگی لگن، چاقی، بیماریها، عدم تحرک و صدمات ناحیه لگن و در خانم ها با بارداری و استرس و کاهش وزن رخ می دهد و بدنبال آن فرد دچار بی اختیاری و اختلالات جنسی می شود که علاوه بر درمان علت بیماری با بیوفیدبک و تحریک الکتریکی از راه واژن و مقعد با تقویت عضلات قادر به درمان آن خواهیم شد.

بیوفیدبک کف لگن

بیو فیدبک

دستگاه بیوفیدبک و تحریک الکتریکی دستگاهی است که در فیزیوتراپی لگن مورد استفاده قرار می گیرد شامل دستگاههای تحریک الکتریکی ( TENS-FES-Interfrential) و دستگاه biofeedback می باشد.با این دستگاه بیمار با عضلات کف لگن آشنا خواهد شد، در نحوه انقباض ان ها و تقویت و بهبود کارایی این عضلات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه درصورتی می تواند موثر باشد که سیستم عصبی فرد سالم باشد، عفونت مجاری ادراری نداشته باشد و سیستم شناختی بیمار سالم باشد به این معنا که توانایی برقراری ارتباط کلامی و بصری مناسب داشته باشد.
امکان تقویت عضلات با ورزشهایی مانند کگل وجود دارد ولی با این دستگاه دقیقا عضلات مورد نظر تحت تقویت قرار می گیرند.
نحوه عملکرد بیوفیدبک به این صورت است که پروب در واژن یا مقعد قرار می گیرد و میزان انقباض عضلات را در صفحه نمایشگر نشان می دهد. درنتیجه به بیمار این فیدبک داده می شود که آیا عضلات درستی را منقبض کرده است یا نه. این امر موجب میشود قدرت عضلات و عملکرد بیمار بهبود یابد.

بیوفیدبک کف لگن(فیزیوتراپی )

فیزیوتراپی لگن شامل درمان مردان و زنان با بی اختیاری و یا درد در ناحیه لگن، واژینسموس، ارگاسم، یائسگی، اختلال نعوظ و انزال و افزایش اندومتر رحم، افزایش اسپرم و درمان افتادگی رحم و مثانه و واژن می باشد که شامل شکم، باسن ها، کف لگن، دنبالچه، آلات تناسلی و مقعد می باشد. عضلات کف لگن از استخوان پوبیس تا استخوان دنبالچه کشیده شده است و مثانه، روده ها و پیشابراه را نگاه می دارد، ممکن است در اثر افزایش سن، ضربه و یا جراحی های این ناحیه دچارضعف، سفتی و یا اسپاسم شوند. علائم بیمار شامل بی اختیاری ادرار و یا مدفوع با سرفه، عطسه و یا در حین ورزش و همچنین دردهای ناحیه لگن و اختلال جنسی مثل اختلال نعوظ باشد. درمان های فیزیوتراپی در اختلالات کف لگن شامل دستگاه بیوفیدبک برای بازآموزی عضلات کف لگن، استفاده از تکنیک های درمان های دستی، تکنیک های ریلکسیشن، آموزش تمرینات تقویتی برای عضلات ضعیف و کششی برای عضلات سفت این ناحیه می باشد.

استخوان لگن با بیوفیدبک

تمرینات فیزیوتراپی لگن

عواملی همچون زایمان، افزایش سن، چاقی، بلند کردن اجسام سنگین و سرفه مزمن می توانند موجب ضعف عضلات، فیزیوتراپی لگن شوند. ضعف این عضلات می تواند موجب بی اختیاری ادرار و مدفوع، ناتوانی در کنترل گازهای روده ای و مقاربت دردناک شود. تمرینات کگل با تشخیص صحیح ماهیچه های لگن با انقباض و استراحت کمک کننده است.

تحریک الکتریکی دستگاه بیوفیدبک لگن

با وارد کردن پالسهای تحریکی دستگاه بیوفیدبک به کف لگن از طریق مقعد و یا واژن باعث تحریک اعصاب لگن و افزایش انقباض عضلات لگن و خونرسانی اندام تناسلی و لگن می شود و بدنبال آن بهبودی عملکرد اندام تناسلی حاصل می شود و بیوفیدبک یک تحول جدید در درمان اختلالات جنسی و بی اختیاری ادرار و نازایی است.

1/5 - (1 امتیاز)

پنج × پنج =