سکستراپی » مقالات سکستراپی » بیماری آمیزشی سوزاک

بیماری آمیزشی سوزاک

تشخیص و درمان بیماری آمیزشی سوزاک ‌

یکی از بیماری های آمیزشی و واگیر که از طریق مقاربت و تماس جنسی منتقل می شود، سوزاک است که با نام گنکوک نیز شناخته می شود. بیماری آمیزشی سوزاک با نشانه های بالینی بارزی شناخته می شود که با عوارضی همراه است.

راه های درمان سوزاک

تنها راه حلی که امروزه برای درمان بیماری آمیزشی وجود دارد، تجویز آنتی بیوتیک می باشد تا علائم سوزاک کنترل شده و از پیشرفت آن جلوگیری شود. در واقع بهتر است درمان و مصرف این داروها را بدون اتلاف زمان پیش بگیرید چرا که در غیر این صورت با مشکلات قلبی نیز مواجه می شوید.

راه های درمان سوزاک
مشاوره با پزشک برای درمان سوزاک

علائم بیماری سوزاک

علائم بیماری سوزاک در مردان با زنان کمی متفاوت بوده و تنها تعداد کمی از آنها مشترک می باشند.

• علائم بیماری گنکوک در آقایان:

از نشانه های بیماری سوزاک یا گنگوک در مردان می توان به عفونت و ترشحات چرکی اشاره کرد. بارزترین علائم این عارضه سوزش ادرار و تب می باشد.

• نشانه بیماری سوزاک در خانم ها:

عموما در زنان علائمی که نشان دهنده این بیماری هستند مشاهده نمی شوند. اما در برخی موارد که عارضه تشدید یافته است زنان با علائمی مواجه می شوند که احتمال بروز آنها در آقایان نیز وجود دارد. برای مثال مشاهده ترشحاتی مانند عفونت واژن، دردهای لگنی، مقعدی و حتی دردهایی که خارج از دوره قاعدگی رخ می دهند نیز می توانند نشانه هایی از ابتلای شدید خانم ها به این عارضه باشند. ترشحات دردناک دستگاه تناسلی نیز تا حدی از علائم بیماری سوزاک در آقایان و خانم ها به حساب می آیند. علاوه بر این درد و خونریزی شدید خارج از سیکل قاعدگی نیز علامت درگیری به این عارضه می باشد.

عوارض ابتلا به گنکوک

همانطور که اشاره کردیم عوارضی با بیماری آمیزشی سوزاک همراه است که موارد زیر را شامل می شوند.

• افزایش احتمال عفونت رحم و واژن در دوره های قاعدگی نیز یکی از عوارض بیماری آمیزشی سوزاک است.
  • آلودگی های شدید به این بیماری موجب آسیب رسیدن به پوست، غشا قلبی و مغزی نیز می شود.
  • از مهمترین عوارض و خطراتی که ناشی از ابتلا به گنکوک است قابلیت گسترش آن در بافت های گوناگون بدن می باشد.

پیشگیری و درمان گنکوک

راهکارهای متعددی برای درمان و حتی پیشگیری از ابتلا به این عارضه تناسلی مورد بحث قرار می گیرند. در رابطه با پیشگیری از گسترش و سرایت بیماری به همسر قطعا باید از کاندوم استفاده کرد همچنین الزاما توصیه می شود همسر خود را از ابتلا به این بیماری آمیزشی مطلع نمایید تا پیشگیری های لازم به عمل آیند. علاوه بر این هر گونه وسیله ای که به صورت مشترک مورد استفاده شما قرار می گیرند، باید ضدعفونی و تمیز شود.

سوزاک یک بیماری قابل درمان می باشد که در حالت عادی برای چندین ماه به طول می انجامد. اما اگر بلافاصله پس از تشخیص بیماری برای درمان آن اقدام نمایید تا از گسترش آن و بروز بیماری های دیگر جلوگیری کنید پس از چند هفته آن را ریشه کن خواهید کرد. در صورت ابتلا برای درمان، آنتی بیوتیک هایی، بخصوص مصرف می شوند، که نوع آنها از گذشته تا به امروز شاهد تغییرات بخصوصی بوده است.

سوزاک در کدام قسمت های بدن ایجاد می شود؟

تا حدودی به قسمت هایی از بدن اشاره کردیم که در صورت پیشرفت سوزاک درگیر می شوند. این قسمت ها عبارتند از رکتوم، حلق، چشم و مفصل که آسیب دیدن آنها ناشی از تشدید و وخیم شدن بیماری گنکوک می باشد. در رابطه با چشم احساس درد و حساسیت به نور را تجربه خواهید کرد، رکتوم نیز موجب خارش مقعد شده، غدد لنفاوی ناحیه حلق ورم کرده و مفاصل در نتیجه آرتریت عفونی آسیب می بینند.

سوزاک در کدام قسمت های بدن ایجاد می شود؟
قسمت سوزاک بدن

بیماری آمیزشی سوزاک یا گنکوک از عارضه هایی واگیردار می باشد که ناشی از روابط جنسی بدون مراقبت است. بیماری جنسی گنکوک عوارض بسیاری داشته و چشم، مفصل، غذ لنفی و قسمتی از روده را درگیر می کند. آسیب رسیدن به هر کدام از این موارد خطرزا بوده و نتایجی جبران ناپذیری خواهد داشت. با این حال این عارضه قابل درمان بوده و به سرعت ناپدید می شود. تا این حد که پس از چند هفته دیگر علائم آن را مشاهده نمی کنید. در صورت عدم اقدام به درمان باید تا ماه ها سوزاک و خطرات همراه با آن را تحمل نمایید.

1. این بیماری از مادران مبتلا به نوزاد انتقال می یابد؟
    می بایست نوزادان مبتلا به سرعت درمان شوند در غیر این صورت نوزاد با اختلال چشمی مانند التهاب متولد می شود.
  2. سوزاک بیشتر در چه سنی رخ می دهد؟
    نوزادان و افراد بالغ مستعد ابتلا به این عارضه بوده و در برخی موارد ممکن است نوزادان با مشکلات مربوط به چشم مواجه شده و حتی احتمال نابینایی در آنها نیز وجود دارد.
  3. درمان بیماری آمیزشی سوزاک چه مدت زمان می برد؟
    در کل پیش از اقدام به درمان درگیر این بیماری تا چندین ماه باید آن را تحمل نمایید. اما بلافاصله پس از شروع درمان نشانه های سلامت را مشاهده خواهید کرد.

8 − شش =