سکستراپی » مقالات سکستراپی » بارداری از طریق رحم اجاره ای

بارداری از طریق رحم اجاره ای

رحم اجاره ای

بسیاری از زوج های جوان هستند که سال های زیادی است از زندگی مشترک آنها گذشته است و تا کنون موفق نشده اند که بچه دار شوند.

اغلب این زوج ها با مراجعه به کلینیک سکستراپی، مراکز زوج درمانی، مراکز مشاوره و دکترهای متخصص زنان و زایمان به دنبال راه حل مناسبی هستند تا بتوانند مشکل ناباروری خود را برطرف نمایند.

یکی از راههایی که اغلب زوج ها زمانیکه متوجه شدند نمی توانند خودشان صاحب فرزند شوند انجام می دهند به سرپرستی گرفتن یک کودک از مراکز نگهداری از کودکان بی سرپرست می باشد. البته این راه آخرین راه حلی است که می توان به آن اشاره کرد. چرا که علم پزشکی این روزها به اندازه ای پیشرفت کرده است که کمتر زوج هایی را خواهیم دید که نگران مشکل نازایی خود باشند.

در این مقاله قصد داریم به یکی از راه حل هایی که به زوج های جوان کمک خواهد کرد تا مشکل نازایی خود را حل نمایند یعنی بارداری از طریق رحم اجارهای صحبت خواهیم کنیم.

رحم اجاره ای
بارداری

رحم اجاره ای

بارداری از طریق رحم اجاره ای یکی از راه هایی درمان برای زوج هایی است که امکان بچه دار شدن را ندارند.

رحم اجاره ای روشی است که با استفاده از رحم زن دیگری امکان باروری را به وجود می آورد این جایگزینی و اجاره رحم می تواند به صورت جزئی و یا کلی صورت گیرد.

اگر جایگزینی به صورت کامل باشد از تخمک زن حمل کننده کودک برای جنین استفاده نمی شود که این روش فاقد هر ارتباط ژنتیکی میان مادر و فرزند است. اما در روش رحم اجاره ای جزئی از تخمک صاحب رحم برای باروری استفاده می شود که در این روش مادر و فرزند از رابطه زنتیکی برخوردار خواهند بود.

بارداری از طریق رحم اجاره ای

در این روش بارداری همانطور که در متن بالا هم اشاره کردیم از رحم فرد دیگری برای باردار کردن زوج نابارور استفاده می شود. در این روش تخمک و اسپرم زوج نابارور را گرفته و در محیط های آزمایشگاهی عمل لقاح در رحم فرد داوطلب به عنوان مادر حمل کننده جنین انجام می گیرد. در این حالت، انتقال جنین یا جنین های ناشی از لقاح تخمک و اسپرم زوج نابارور به رحم یک زن دیگر صورت می پذیرد.

در حقیقت دراین روش بارداری شخص داوطلب تنها یک میزبان برای جنین به حساب می آید که از نظر ژنتیکی مشارکتی با جنین ندارد و به کمک لقاحی که از اسپرم پدر با تخمک مادر در رحم این شخص صورت گرفته است جنین قابلیت بچه دار شدن پیدا خواهد کرد  و در زمان تولد ویژگی های ژنتیکی پدر و مادر خود را به ارث خواهد برد.

رحم اجاره ای
نحوه بارداری از طریق رحم اجاره ای

ویژگی های مثبت بارداری از طریق رحم اجاره ای

خوب تمام روش های درمان برای نازایی و ناباروری دارای ویژگی های مثبت و منفی بسیاری می باشند. این روش بارداری به کمک رحم اجاره ای هم ویژگی های مثبت و منفی خود را دارا می باشد که در ادامه به این ویژگی ها نیز اشاره کرده ایم.

از ویژگی های مثبت این بارداری عباتند از:

  • این روش می تواند آرزوی چندین ساله زوج هایی را برآورده کند که نتوانسته اند صاحب فرزند شوند و مشکل ناباروری دارند. این زوج ها می توانند به کمک روش بارداری از طریق رحم اجاره ای به بقای نسل خود کمک کرده و تجربه شرین پدر و مادر شدن را بچشند
  • این روش بارداری یک راه حل بسیار مناسب برای جلوگیری و از هم پاشیدگی زندگی خواهد شد و آمار طلاق را نیز کاهش می دهد
  • این روش به خاطر اینکه به جهت تولید جنین مربوط می باشد امکان استفاده از مطالعه در زمینه ای مختلف ژنتیکی و درمان بیماری هایی همچون سرطان را نیز برای شما فراهم می آورد
  • روش بارداری از طریق رحم اجاره ای مناسب با عرف، نظام حقوقی وفرهنگ هر جامعه و کشوری می باشد
  • این روش با پیشرفت فناوری های نوین پزشکی در زمینه ژنتیک و درمان نازایی می باشد
  • این روش به زنانی که از لحاظ تخمک گذاری مشکلی ندارند و دلیل ناباروری آن ها چیز دیگری است کمک می کند

معایب بارداری از طریق رحم اجاره ای

بارداری از طریق رحم اجاره ای سبب جدایی رابطه جنین و تولید مثل می شود که این مسئله درست نمی باشد.

بارداری از طریق رحم اجاره ای باعث می شود تا به هنجاری هایی در جنین موقع لقاح خارج از رحم  و یا زمان انتقال جنین به وجود آید

این نوع روش بارداری مورد تایید و پسند همه زوج ها نمی باشد و اکثر آن ها از این مسئله بی اطلاع هستند به همین خاطر است که دید درستی نسبت به این مسئله ندارند.

انتقال بیماری های ویروسی و عفونی همچون ایدز و هپاتیت در این نوع روش بارداری وجود دارد که ممکن است از مادر جانشین به جنین و یا برعکس به وجود آید

احتمال اینکه رحم جایگزین بتواند جای مادر اصلی جنین را بگیرید در برخی از مواقع وجود داشته است که خود این مسئله می تواند باعث از بین رفتن بنیان خانواده شود

زمانیکه نوزاد و فرزند به دنیا آمده از طریق رحم اجاره ای واقعیت را درباره نحوه به دنیا آمدن خود متوجه شود ممکن است مشکلات روحی و روانی را برای او به همراه داشته باشد.

بارداری از طریق رحم اجاره ای
رحم اجاره ای

چه افرادی می توانند از طریق رحم اجاره ای صاحب فرزند شوند

امکان بارداری از طریق رحم جایگزین برای هر زوجی ممکن نمی باشد و تنها شما زمانی می توانید این کار را انجام دهید که یکی از دو طرفین دچار مشکل نازایی باشند.

در ابتدا باید هر یک از دو طرف عامل اصلی ناباروری خود را متوجه شده و برای درمان آن اقدام کنند و بعد از آن لقاح مصنوعی در آزمایشگاه انجام خواهد شد.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =