سکستراپی » مقالات سکستراپی » بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم

Ectopic pregnancy

هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که متوجه شوید یک فرد جدیدی دارد به زندگی دو نفره شما وارد می شود و شما هم می توانید طعم شیرین فرزند داشتن را بچشید. اما همین اتفاق شیرین و لذت بخش گاهی اوقات باعث می شود که کام زوج ها تلخ شده و آن ها را نگران می کند. این موضوع ناراحت کننده بارداری خارج از رحم می باشد که در این مقاله از مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات می خواهیم به آن بپردازیم.

بارداری خارج از رحم چیست؟

بارداری خارج از رحم شرایط ناراحت کننده ای را برای زوج های جوان به وجود می آورد.

زمانیکه تخمک لقاح یافته جایی غیر از دیواره رحم مستقر شود و رشد پیدا کند به این اتفاق بارداری خارج از رحم گفته می شود و راهی وجود ندارد که بتوانیم آن را وارد رحم کرد.

بارداری خارج از رحم ممکن است برای هر فردی اتفاق بیافتد و از آن جایی که این مسئله دارای اهمیت بسیاری می باشد باید در صورت مشاهده علائم آن در کوتاهترین زمان ممکن برای درمان آن اقدام کنید.

علائم بارداری
بارداری

عوامل افزایش دهنده بارداری خارج از رحم

در مطلب بالا به این موضوع اشاره کردیم که هر خانم بارداری ممکن است دچار بارداری خارج از رحم شود.

اما آن دسته از خانم هایی بیشتر این نوع بارداری را تجربه خواهند کرد که برخی از عوامل افزایش دهنده بارداری خارج از رحم را  نسبت به سایر خانم های باردار دارا باشند.

این عوامل افزایش دهنده عبارتند از:

  • جراحی های مربوط به مشکلات لوله رحم
  • سابقه داشتن در بارداری خارج از رحم
  • عفونت در دستگاه تناسلی
  • بارداری بعد از 35 سالگی
  • مصرف دخانیات

حاملگی خارج از رحم چگونه اتفاق می افتد

در بارداری های طبیعی تخمک در یکی از لوله های فالوپ که کارشان متصل کردن تخمک ها به رحم می باشد قرار خواهد گرفت که توسط آن عمل لقاح صورت می گیرد.

تخمک لقاح یافته به سمت رحم حرکت کرده و خود را در دیواره داخلی رحم مستقر خواهد کرد و در همانجا به رشد خود ادامه می دهد.

اما اگر جای گزینی تخمک لقاح پیدا کرده در جایی به غیر از دیواره داخلی رحم انجام شود به آن بارداری خارج از رحم گفته می شود.

علائم بارداری خارج از رحم

در اوایل بارداری ممکن است علائمی را مشاهده کنید که در مقایسه با دوران بارداری نزدیکان خود تفاوت هایی داشته باشد و باید بدانید که این موضوع کاملا طبیعی می باشد زیرا علائم بارداری در خانم های باردار کاملا متفاوت می باشد.

علائم بارداری خارج از رحم نیز در اوایل باردای مشخص می شود و به گونه ای است که شما تصور می کنید یک باردای کاملا عادی را پیش رو دارید.

از جمله علائم بارداری خارج رحم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. عقب افتادن عادت ماهانه
  2. حساسیت و درد پستان
  3. خستگی
  4. حالت تهوع
  5. احساس سختی
  6. خونریزی واژن
  7. درد شکم

دردهای ناحیه شکم و لگن ممکن است در این دوران به صورت مداوم و شدید باشند در برخی از مواقع به شکل خفیف است و بیشتر آن را در زمانیکه سرفه می کنید احساس خواهید کرد.

هنگامی که با لکه بینی بعد از گرفتن جواب مثبت آزمایش بارداری خود روبرو شدید آن را جدی بگیرید این لکه ممکن است به رنگ قرمز و یا قهوه ای باشد و به صورت مداوم شدت پیدا کرده و یا خفیف شود.

بارداری خارج از رحم
علائم بارداری خارج از رحم

درمان بارداری خارج از رحم

زمانیکه متوجه شدید که بارداری شما از نوع خارج از رحم می باشد باید سریعا برای درمان آن اقدام کنید زیرا ادامه دادن این نوع باردای می تواند برای شما خطرناک باشد

راه های درمان بارداری خارج از رحم به زمان تشخیص، اینکه تا چه حد این تشخیص می تواند قطعی باشد و اندازه جنین بستگی دارد.

اگر تشخیص اینکه بارداری شما از نوع خارج رحم می باشد بلافاصله انجام شود پزشک متخصص برای درمان از داروی متوتروکسات استفاده خواهد کرد.

این دارو ضد سرطان بوده و تزریق آن به صورت وریدی می باشد.

استفاده از داروی متوتروکسات از رشد سلول های جنینی جلوگیری کرده و باعث می شود این سلول ها در طول زمان در بدن شما حل شوند.

بعد از تزریق این دارو پزشک مجدد هورمون های بارداری شما را مورد معاینه و بررسی قرار خواهد داد که اگر میزان هورمون های بارداری در شما بالا باشد مجدد این دارو را برای شما تجویز نماید.

درمان دارویی اولین روش درمان برای این مسئله می باشد و بعد از اینکه چند هفته از تزریق دارو گذشت با ازمایش خون توسط پزشک مربوطه مورد پیگیری منظم قرار گیرید.

از دیگر روش های درمان برای بارداری خارج از رحم عمل جراحی می باشد. که از این روش در شرایطی که حال مادر خوب بوده و اندازه جنین خیلی بزرگ نشد باشد مورد استفاده می باشد.

این عمل جراحی که به آن جراحی اپاروسکوپی گفته می شود توسط دوربین بسیار کوچکی در داخل لگن و با لوازم جراحی بسیار ریز انجام می شود و نیاز به بیهوشی کامل ندارد و به صورت بی حسی موضعی انجام خواهد شد.

اما اگر سن مادر بالا باشد و سایز جنین باعث آسیب رساندن به ناحیه مورد نظر شود و ایجاد خونریزی کند عمل جراحی با بیهوشی و باز کردن شکم انجام خواهد شد تا بتوان جنین و کلیه نسوخ آسیب دیده را از بدن مادر خارج کرد.

بارداری خارج از رحم
درمان بارداری خارج از رحم
در نهایت اینکه

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بارداری خارج از رحم می توانید از طریق سایت drnejatclinic.com با مشاوران ما، در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه بیشتر و بهتر راهنمایی کنند.

[faq title=”سوالات مربوط به بارداری خارج از رحم” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا نوزاد در صورت حاملگی خارج از رحم می تواند زنده بماند؟” number=”1″]متاسفانه حاملگی خارج از رحم برای جنین کشنده است. خارج از رحم نمی تواند زنده بماند. درمان سریع حاملگی خارج از رحم برای محافظت از زندگی مادر مهم است. اگر تخمک در لوله فالوپ کاشته شده باشد و لوله پاره شود، ممکن است خونریزی داخلی شدید باشد.

[/faq_item][faq_item title=”آیا استرس باعث حاملگی خارج رحمی می شود؟” number=”2″]استرس عامل دیگری است که می تواند باعث حاملگی خارج از رحم شود. هورمون استرس بر کیفیت تخمک تأثیر می گذارد و می تواند به کندی حرکت آن منجر شود.

[/faq_item][faq_item title=”احتمال باردار شدن بعد از حاملگی خارج از رحم جقدر می باشد؟” number=”3″]تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهند که درمان دارویی حاملگی‌های خارج از رحم اولیه با دارو، در مقایسه با درمان‌های جراحی که از لوله فالوپ صرفه‌جویی می‌کنند، هیچ پیامد نامطلوبی برای باروری نداشته است.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =