سکستراپی » مقالات سکستراپی » اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد جنسی

شاید تا به حال با اصطلاح اعتیاد به رابطه جنسی برخورد نداشته اید و تا کنون همچنین جمله و عبارتی هم نشنیده باشید. همه ما فکر می کنیم که اعتیاد تنها می تواند مربوط به مواد الکلی و مواد مخدر باشد.

ما در مقاله امروز می خواهیم درباره اعتیاد به رابطه جنسی با شما دوستان و همراهان کلینیک سکستراپی آگاپه صحبت کنیم.

اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی یک بیماری محسوب نمی شود اما تاثیرات آن می تواند مشکلاتی را برای شما در زندگی زناشویی به وجود آورد.

زمانیکه از شما یک رفتار جنسی ناشی از اجبار درونی سر بزند که بتواند زندگی شما و اطرافیانتان را به صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد نیاز به کمک دارید.

اعتیاد جنسی یک حالت وسواسی برای درگیری در فعالیت های جنسی می باشد. برخی از مشاوران بر این عقیده هستند که این نوع از اعتیاد یکی از بیماری های اختلالات جنسی می باشد که در حقیقت می توان آن را پیش فعالی جنسی نامید و آن دسته از افرادی که در کنترل رفتار، انگیزه ها و افکار جنسی خود ناتوان  هستند جزء افرادی می باشند که به اعتیاد جنسی مبتلا می باشند.

اعتیاد به رابطه جنسی
مشکلات جنسی

معتاد به رابطه جنسی کیست؟

اعتیاد به رابطه جنسی هم مانند هر اعتیاد دیگری می باشد که همگی ما با آن ها آشنا هستیم. زمانیکه فرد معتاد به رابطه رفتار و افکار جنسی او ناشی از یک فشار و اجبار درونی باشد می تواند بر زندگی او تاثیر منفی بگذارد دقیقا همانند یک فرد معتاد به الکل که مدام در حال فکر کردن به الکل است.

افکار یک فرد معتاد به رابطه جنسی لبریز از سکس و ارتباط جنسی می باشد تفاوت این فرد معتاد با فردی که به الکل اعتیاد دارد این است که او برای اینکه حال خوبی داشته باشد نیازی به الکل ندارد بلکه به درجات گوناگونی نیاز به ارتباط نزدیک و یک رابطه دارد از این رو تعیین اینکه فردی معتاد است یا دارای تمایلات جنسی قوی است می­تواند مشکل باشد.

مسئله اعتیاد به رابطه جنسی می تواند در زنان و مردان به یک اندازه باشد. این افراد کنترلی بر روی رفتار جنسی خود ندارند و مدام در حال یک عطش پایان ناپذیر می باشند و برای رفع این آتش به خود ارضایی اجباری و مصرف داروهایی همچون پورنوگرافیک یا هرزه نگارانه، سکس تلفنی و سکس با غریبه ها روی می آورند.

علائم اعتیاد جنسی

فرد مبتلا به اعتیاد جنسی ممکن است همه یا برخی از علائم زیر را دارا باشد.

  • افکار و فانتزی‌های جنسی مزمن و وسواسی
  • برقراری رابطه جنسی متعدد حتی با افراد غریبه
  • دروغ‌گویی برای پنهان کردن رفتارهای خود
  • نتوانستن کنترل کردن رفتارهای جنسی
  • احساس گناه بعد از برقراری رابطه جنسی

البته مواردی که در بالا به آن ها اشاره کرده ایم نشانه این موضوع نمی باشد که فرد درگیر اعتیاد جنسی می باشد. بنابراین برای تشخیص درست در مورد این مسئله حتما باید به یک روانشناس و متخصص مراجعه شود.

مشکلات جنسی
علائم اعتیاد جنسی

درمان اعتیاد جنسی

مهم ترین کاری که برای درمان اعتیاد به رابطه جنسی باید بردارید غربالگری می باشد  یعنی جدا کردن اختلالات صرف جنسی از اختلال های که به دلایل دیگر به وجود آمده اند. در ادامه به چند نمونه از روش های درمان اعتیاد به رابطه جنسی پرداخته ایم.

درمان به وسیله دارو یا دارو درمانی

آمار و تحقیقات پزشکی نشان داده است که تجویز داروهایی همچون نالتروکسان و ضد افسردگی می تواند برای درمان این مسئله موثر باشد زیرا که این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به اعتیاد جنسی  به دلایلی دچار افسردگی به رفتارهای جنسی شده باشد

درمان‌های شناختی رفتاری

دومین راه درمان برای اعتیاد به رابطه جنسی درمان شناختی رفتاری می باشد که از رایج ترین روش های درمانی شناخته شده است. در این روش موقعیت هایی که در آن فرد وسوسه می شود تا رفتار اعتیادی از خود نشان دهد شناسایی خواهد شد و برای درمان رفتارهایی را جایگزین خواهند کرد  تا فرد بتواند خود را با موقعیت های پیش رویش منطبق کرده و رفتار سازگارتری را از خود نشان دهد.

خانواده درمانی

مهم ترین روش درمان که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد خانواده درمانی می باشد. از آنجایی که ارتباط انسان ها و روابط که آن ها با دیگران برقرار می کنند از مهم ترین معیارهای سلامت روانی به شمار می آید ناراحتی و خشم از خانواده و اوضاع خانوادگی  می تواند سلامتی روانی فرد را تحت تاثیر قرار داده  بنابراین با کار کردن بر روی این قبیل مسئله ها می توان به تدریج مشکل فرد معتاد به رابطه جنسی را حل کرد.

رابطه جنسی
اعتیاد جنسی

تاثیر اعتیاد به رابطه جنسی روی زندگی

داشتن یک رابطه ناسالم می تواند در زندگی روزانه تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و این اصلا موضوع عجیبی نمی باشد که داشتن رابطه جنسی تبدیل به روشی برای کاهش فشار احساسات منفی مانند نگرانی، اضطراب، استرس یا افسردگی شود.

 اعتیاد به رابطه جنسی موجب می شود که فرد مبتلا بیشتر ریسک کند زیرا نیاز به ارضای جنسی را بر هر کار دیگری مقدم می داند. فرد مبتلا در بسیاری از مواقع فاقد توان داشتن یک رابطه ­ی کارآمد است و مدام خود را با رفتارهایش کنار کشیده و گوشه گیری می­ کند. فرد معتاد به رابطه جنسی بیشتر وقت­ ها مبتلا به مشکلات روانی دیگری نیز هست.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − سه =