سکستراپی » مقالات سکستراپی » پره کلمپسیا چیست؟

پره کلمپسیا چیست؟

علائم پره کلمپسی

تا به حال اصظلاح پره کلمپسیا را شنیده اید؟ آیا می دانید که پره کلمپسیا چیست؟ چگونه درمان می شود و راه تشخیص آن چگونه است؟ با کلینیک سکستراپی دکتر نجات همراه باشید تا درباره این مشکل بارداری در خانم ها بیشتر بدانید.

سندرم پره کلمپسیا

پره اکلامپسی سندرمی است که مخصوص بارداری است. این یک بیماری نیست بلکه مجموعه ای از بیماری ها است. به همین دلیل تشخیص علت وقوع آن دشوار است. در حالی که ویژگی های سندرم به خوبی شناخته شده است اما دلیل مشخصی وجود ندارد که برخی از افراد به این سندرم مبتلا می شوند و برخی دیگر به آن مبتلا نمی شوند.

این بیماری تا 10 درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد و به طور معمول در سه ماهه دوم یا سوم شروع می شود. اگر بارداری اول طبیعی داشتید خطر ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری بعدی بسیار کمتر است اما کاملاً بعید نیست.

سندرم پره کلمپسیا
علائم پره کلمپسیا

چه عواملی باعث پره اکلامپسی می شوند؟

متخصصین زنان و زایمان و مشاوران سکتراپ دلیل خوبی دارند آن ها معتقدند جفت نقش برجسته ای در پره اکلامپسی دارد. جفت اکسیژن و مواد مغذی کودک در حال رشد شما را تأمین می کند و مواد زائد را از خون کودک شما خارج می کند. متخصصین نمی دانند چرا،اما گاهی جفت پروتئین های خاصی را آزاد می کند که می تواند باعث تغییر در رگ های خونی شود و باعث نشت پروتئین در کلیه ها می شود. این منجر به پروتئین در ادرار می شود که یکی از ویژگی های پره اکلامپسی است.

پره کلمپسی با دوقلوها

اگر بیش از یک نوزاد باردار هستید، احتمال ابتلا به پره اکلامپسی بیشتر است زیرا بدن شما چندین جفت را حمل می کند که به طور خودکار احتمال سوء عملکرد حداقل یکی از آن ها را چند برابر می کند.

عوامل خطر پره اکلامپسی

پره اکلامپسی با عوامل دیگری در ارتباط است و در صورت ابتلا به سندرم ممکن است بیشتر در معرض خطر باشید:

  • شما در حاملگی قبلی پره اکلامپسی داشتید.
  • شما سابقه خانوادگی پره اکلامپسی دارید.
  • شما فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیه یا هر دو دارید.
  • با استفاده از لقاح آزمایشگاهی باردار شدید.
  • دیابت نوع 1 یا 2 دارید.
  • چاق هستید
  • زیر 20 سال هستیدشما
  • بیش از 40 سال دارید.
پره کلمپسیا چیست؟
عوامل خطر پره اکلامپسیا

پره اکلامپسی می تواند به کلیه ها ، کبد و مغز شما آسیب برساند. همچنین می تواند منجر به تولد زودرس ، مرده زایی ، نارسایی عضو یا سکته شود. در موارد شدید ، پره اکلامپسی می تواند به اکلامپسی تبدیل شود که شامل تشنج است.
حدود 10 تا 20 درصد زنانی که مبتلا به پره اکلامپسی شدید هستند دچار سندرم HELLP می شوند که نیاز به درمان فوری دارد.
در موارد نادر، پره اکلامپسی می تواند برای شما یا کودک شما کشنده باشد. به همین دلیل یادگیری علائم و نشانه های اولیه و صحبت با پزشک در مورد گزینه های درمانی بسیار مهم است.

علائم پره کلمپسی

یکی از رایج ترین علائم پره اکلامپسی فشار خون بالا است که می تواند به آرامی افزایش یابد یا بدون هشدار به صورت جهشی در آید. ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد حتی زنانی که قبل از بارداری هرگز دچار فشار خون نمی شوند.
با این حال، ممکن است فشار خون بالا داشته باشید و دچار پره اکلامپسی نشوید. گیج کننده است، بنابراین مراقب سایر علائم پره اکلامپسی باشید از جمله موارد زیر باشید.

  • افزایش ناگهانی وزن و تورم
  • تغییرات بینایی از جمله تاری دید
  • حساسیت به نور یا از دست دادن موقتی بینایی
  • سردرد شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس

بسیاری از این علائم در زنان بارداری که مبتلا به پره اکلامپسی نیستند نیز کاملاً شایع است بنابراین وقتی فکر می کنید مشکلی پیش آمده حتما به متخصص زنان و زایمان و یا مراکز مشاوره سکستراپی مراجعه کنید.

درمان پره اکلامپسی

تنها راه درمان پره اکلامپسی زایمان کودک و جفت است. اگر پره اکلامپسی شدید نباشد، پزشک در طول بارداری شما را دقیقاً کنترل می کند تا از سلامتی ضربان قلب و رشد کودک و عملکرد جفت مطلع شود. آنها همچنین ممکن است نظارت بر فشار خون در منزل را توصیه کنند.

اگر دچار فشار خون بالا شوید که به داروها، مشکلات کبدی یا کلیوی پاسخ نمی دهد ممکن است در معرض خطر مشکلات سلامتی طولانی مدت باشید و پزشک ممکن است زایمان را توصیه کند حتی اگر قبل از 34 هفته باشد.  در برخی موارد، در صورت عدم وجود اختلالات دیگر در عملکرد کلیه یا کبد و در صورت طبیعی ماندن پلاکت، می توانید پره اکلامپسی را با داروها کنترل کنید تا فشار خون را کاهش دهد.

پره اکلامپسی پس از زایمان

علائم پره اکلامپسی معمولاً ظرف شش هفته پس از زایمان از بین می رود. با این حال برخی از خانم ها دچار پره اکلامپسی پس از زایمان می شوند، بنابراین اگر بعد از تولد علائمی از پره اکلامپسی را تجربه کردید حتما با پرشک خود مطرح کنید.

تشخیص پره کلمپسیا
راه درمان پره کلمپسیا

جمع بندی

آنچه که درباره پره کلمپسیا چیست؟ نیاز بود بدانید را در این مقاله برایتان عنوان کردیم. شما میتوانید برای پاسخ سوالات بیشتر خود و دریافت مشاوره در زمینه مشکلات و رابطه جنسی خود با سایت ما drnejatclinic.com در ارتباط بوده و از مشاوران ما راهنمایی و مشورت های لازم را دریافت نمایید.

[faq title=”سوالات مربوط به پره کلمپسیا چیست؟” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”در صورت ابتلا به پره اکلامپسی چه اتفاقی می افتد؟” number=”1″]پره اکلامپسی می تواند باعث افزایش فشار خون شود و شما را در معرض آسیب مغزی قرار دهد. این می تواند عملکرد کلیه و کبد را مختل کند و باعث مشکلات لخته شدن خون ، ورم ریوی (مایعات روی ریه ها) ، تشنج و در اشکال شدید یا درمان نشده ، مرگ مادر و نوزاد شود.[/faq_item][faq_item title=”پره اکلامپسی چقدر شایع است؟” number=”2″]پره اکلامپسی شایعترین عارضه ای است که در دوران بارداری اتفاق می افتد. به طور کلی در سه ماهه سوم ایجاد می شود و از هر 20 بارداری 1 مورد را تحت تأثیر قرار می دهد.[/faq_item][faq_item title=”چگونه می توان از پره اکلامپسی جلوگیری کرد؟” number=”3″]برای جلوگیری از پره اکلامپسی در بارداری دوم ، پزشک ممکن است توصیه کند دوز پایین آسپرین را در اواخر سه ماهه اول مصرف خود ، بین 60 تا 81 میلی گرم مصرف کنید.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =