سکستراپی » مقالات سکستراپی » نکات مهم مشاوره ازدواج

نکات مهم مشاوره ازدواج

مشاوره ازدواج

در مقاله امروز کلینیک سکستراپی دکتر نجات می خواهیم درباره نکات مهم مشاوره ازدواج با شما عزیزان صحبت کنیم.

بسیاری از زوج ها بدون اینکه قبل از شروع زندگی مشترک به مراکز مشاوره مراجعه کنند متاسفانه در زندگی زناشویی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که برخی از آن ها به جدایی ختم می شوند.

مشاوره ازدواج یکی از مهم ترین کارهایی است که باید قبل از انجام تدارکات عروسی آن را در نظر داشته باشید زیرا با مراجعه و شرکت در کلاس های آموزشی و مشاوره قبل ازدواج با موارد و نکات بسیاری مهمی آشنا خواهید شد که در ظاهر اهمیت چندانی ندارند اما در باطن بسیار مهم و تاثیر گذار هستند.

نکات مهم مشاوره ازدواج

  • هم دردی به جای سرزنش کردن
  • مسئولیت پذیر بودن در زندگی مشترک
  • بهترین بودن در زندگی زناشویی
  • شناخت حساسیت های همسرتان
  • شناخت حساسیت های خودتان
نکات مهم مشاوره ازدواج
مشاوره قبل ازدواج

هم دردی به جای سرزنش کردن

دانستن نکات مهم و تاثیر گذار در زندگی زناشویی از اصلی ترین اصول است که شما می توانید در مشاوره قبل از ازدواج با آن ها آشنا شده و سعی کنید خود را برای یک زندگی مشترک سالم و به دور از هر گونه مشکلی آماده سازید.

یکی از مهم ترین مسائلی که در زندگی زناشویی باید به آن توجه داشته باشید این است که در مقابل مسائل و مشکلاتی که برای همسرتان چه از لحاظ کاری و چه از لحاظ های دیگر برایش به وجود می آید گارد نگیرید و کاری نکنید که او را سرزنش کنید بلکه باید سعی کنید همراه با او بوده و با او احساس همدردری کنید.

برخی از زوج ها متاسفانه در برخورد با اختلافاتی که در زندگی برایشان به وجود می آید همدیگر را مقصر دانسته و مدام در حال سرزنش کردن یکدیگر هستند تا جایی که یک مسئله کوچک را به قدری بزرگ می کنند که شاید جایی برای جبران آن وجود نداشته باشد. بنابراین بهترین کار این است که به جای عیب جویی از یکدیگر سعی کنید به طور محبت آمیز با همسر خود برخود داشته باشد و درباره مسئله ای که موجب ناراحتی او شده است به آرامی و با روی خوش صحبت کنید تا بتوانید آن مسئله را با کمک یکدیگر برطرف نمایید.

مسئولیت پذیر بودن در زندگی مشترک

احساس مسئولیت کردن در زندگی مشترک یکی دیگر از نکات مهم مشاوره ازدواج می باشد که به شما کمک می کند که در زندگی احساس یکنواختی و خستگی نکنید. مسئولیت پذیری به شما کمک خواهد کرد تا دست از سرزنش کردن یکدیگر برداشته و همراه با هم کارها را انجام دهید و به جای نشستن و انتظار کشیدن برای بهبود روابط و زندگی خود  کارهایی که می دانید می تواند به دوام زندگی ما کمک کند را انجام دهید.

بهترین بودن در زندگی زناشویی

بدون شک هیچ زوجی دوست ندارند که در زندگی مشترک خود با مشکل مواجه شده و هر دختر و پسر جوانی بحر امیدی خانه پدری خود را ترک کرده و خود را برای یک زندگی مشترک آماده کرده است.

این مسئله را هم به خوبی می دانید که هر زن و مردی دوست دارند که برای شریک زندگی خود بهترین باشد. اما چطور می توانید کاری کنید که در زندگی مشترک بهترین برای همسر خود باشید؟! این نکته را اول از هر چیزی به خاطر داشته باشید که انتقاد و عیب جویی همسرتان از شما و یا اینکه شما را مسئول تمام مشکلاتی که در زندگی با آن مواجه است می داند دلیل نمی شود که شما کاری کنید تا شاَن خود را پایین آورید. بلکه باید کاری کنید تا بهترین خودتان باشید. در حقیقت برای اینکه بهترین خودتان باشید نباید کاری کنید مبنی بر تلافی کردن رفتار همسرتان. یعنی اینکه نخواهید جواب “های” همسرتان را با “هوی” پاسخ دهید.

به خاطر داشته باشید که زوج ها با طرز تفکرات مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا بتوانند مابقی زندگی خود را سپری کنند بنابراین دعوا و مشاجره میان آن ها امری طبیعی است اما مسئله مهم طرز برخورد و رفتار شماست که موجب می شود در زندگی مشترک موفق باشید و یا با شکست مواجه شوید.

مشاوره قبل ازدواج
عدم مسئولیت پذیری

شناخت حساسیت های همسرتان

زمانیکه از مشاوره های قبل از ازدواج استفاده می کنید می توانید به نکاتی ریز در همسر خود بیشتر پی برده و شناخت بیشتری نسبت به او داشته باشید. یکی از شناخت هایی که می توانید درباره همسر خود به آن پی ببرید حساسیت های او می باشد.

همه ما در زندگی حساسیت هایی داریم و شخصیتمان به گونه ای شکل گرفته است که با حرف زدن و رفتارمان می توانیم آن ها را بروز دهیم. تمام این حساسیت ها ریشه در کودکی ما دارند و واکنش به آنها غیر قابل کنترل می باشد.

پس شما باید دارای مهارتی باشید که بتوانید حساسیت های همسر خود را شناخته و در برابر آن ها واکنش های منفی از خود نشان ندهید. واکنش هایی همچون پرخاشگری. زیرا واکنش نشان دادن در برابر این حساسیت ها نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه باعث می شود خاطرات تلخ گذشته مجدد برای همسر شما زنده شود و جرقه ای باشد برای متلاشی شدن زندگی مشترک شما.

شناخت حساسیت های خودتان

گام بعدی در نکات مهم مشاوره ازدواج این است که علاوه بر شناخت حساسیت های همسرتان از حساسیت های خودتان هم آگاهی داشته باشید و آنها را بخوبی بشناسید.

شما باید از مواردی که باعث ناراحتی و خشمگین شدن شما می شوند آگاه باشید و سعی کنید بر آن ها غلبه کنید پس قبل از شناخت شریک زندگیتان سعی کنید خودتان را بخوبی بشناسید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =