سکستراپی » مقالات سکستراپی » مواد مغذی برای تخمک گذاری

مواد مغذی برای تخمک گذاری

تخمک گذاری

داشتن تخمک های سالم در تخمدان خانم ها نشان دهنده منظم بودن چرخه قاعدگی، توانایی تخمک گذاری و در نهایت بارداری در آینده می باشد. سوالی که ممکن است بسیاری از خانم ها با آن مواجه باشند این است که برای سالم بودن تخمک ها چه کارهایی می توانند انجام دهند و چه چیز می تواند در تقویت تخمدان ها به آن ها کمک کند؟!

عوامل بسیار زیادی وجود دارند که می توانند بر کیفیت و سلامت تخمدان ها تاثیر گذار باشند. تغییرات ساده در سبک زندگی، تغذیه مناسب و به موقع و داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود کیفیت تخمک و افزایش شانس باروری کمک کند.

هنگامی که شما تمایل به بارداری دارید دلیلی وجود ندارد که از لیست غذایی خود ماده خاصی را حذف کنید بلکه می توانید مواد غذایی را مصرف کنید که بدن شما را در شرایط حساس برای بارداری نگه دارد. تحقیقات پزشکی نشان داده است که مصرف برخی از مواد غذایی می تواند شانس بارداری را افزایش دهد. اینکه کدام مواد مغذی برای تخمک گذاری مناسب می باشند مطلبی است که می خواهیم در مقاله امروز به آن بپردازیم.

تخمک گذاری
اختلال در تخمک گذاری

کیفیت تخمک اهمیت زیادی دارد

همانطور که قبل تر عنوان کرده بودیم سلامت تخمدان دلیل اصلی سلامت باروری می باشد و به نوعی شانس بارداری را افزایش می دهد. متخصصین زنان و زایمان معتقد هستند که سلول تخمک مجدد تولید نمی شود و از همان دوران جنینی در بدن خانم ها وجود دارد در صورتیکه بدن خانم ها در طول دوره قاعدگی  و باروری این قابلیت را دارد که تخمک باردار تولید کند.

یکی از عواملی که در کیفیت تخمک تاثیر بسیاری دارد سن می باشد. تخمدان ها جایگاه تخمک می باشند و زمانیکه سن بالا باشد تخمدان نمی تواند به اندازه کافی از تخمک ها مراقبت کرده و این باعث می شود سطح کیفیت و سلامت نیز کاهش پیدا کند.

ما، در کلینیک سکستراپی دکتر نجات به شما دوستان عزیز توصیه می کنیم با رعایت رژیم غذایی و استفاده از مکمل هایی که باعث افزایش گردش خون در سیستم بدن می شوند به سلامت تخمدان ها و تخمک های خود کمک کنید.

مواد مغذی برای تخمک گذاری

از جمله مواد مغذی برای تخمک گذاری می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آوکادو
  • حبوبات
  • آجیل
  • کنجد
  • توت
  • سبزیجات پر از برگ سبز
  • زنجبیل
  • دارچین

آوکادو

یکی از مواد مغذی برای تخمک گذاری مصرف آوکادو می باشد. آوکاد دارای مقدار بسیار زیادی چربی می باشد که کمک بسیار زیادی به سلامت تخمک ها می کند

حبوبات

اگر میزان آهن موجود در بدن شما کم باشد باعث می شود که تخمک گذاری در بدن شما به خوبی انجام نگیرید. بنابراین شما می توانید برای اینکه میزان آهن کافی را برای بدن خود تامین نمایید از حبوبات(لوبیا، عدس) و موادی که دارای ویتامین های لازم برای مواد معدنی می باشد استفاده نمایید که به باروری شما نیز کمک خوهند کرد. پیشنهاد ما برای اینکه بتوانید آهن لازم بدن را تامین کرده و تخمک گذاری را در بدن خود به درستی انجام دهید در هر وعده غذایی خود لوبیا و عدس را بگنجانید.

آجیل

استفاده از میوه های خشک و آجیل یکی از منابع مهم پروتئین، ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن می باشد. سلنیوم آنتی اکسیدانی موجود در آجیل و میوه های خشک از رادیکال های آزاد جلوگیری خواهند کرد و باعث می شود که تولید تخمک ها به شکل بهتری انجام شوند.

کنجد

از دیگر مواد مغذی برای تخمک گذاری می توان به کنجد اشاره کرد که دانه های غنی هستند که به تولید هورمون ها و سلامت تخمک کمک بسیاری می کند. کنجدها دانه های غنی شده از چربی های اشباع شده می باشند. اگر دوست ندارید که کنجد را به صورت خالی میل کنید می توانید آن را در سالاد وعده غذایی خود اضافه کرده و میل کنید.

موا مغذی
مواد مغذی تخمک گذاری

توت

انواع توت ها دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشند که از تخمک ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. شما می توانید انواع توت ها را به شکل خالی خورده و یا اینکه در سالاد میوه و یا اسموتی از آن ها استفاده کنید. سعی کنید در هر هفته حداقل 3 وعده توت بخورید.

سبزیجات پر از برگ سبز

کلم پیج، اسفناج از دسته سبزیجاتی هستند که دارای برگ های سبز غنی شده از اسید فولیک، آهن، منگنز، کلسیم و ویتامین a می باشند که باید حداقل هر دو روز یکبار آن ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید و میل کنید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی می باشد که باعث می شود گردش خون در سیستم بدن شما افزایش پیدا کرده و هضم بهتر و سالم تری از غذا را تجربه کنید. با هضم سالم غذا هر گونه ناراحتی در سیستم تولید مثل و چرخه قاعدگی شما کاهش پیدا خواهد کرد همچنین التهاب اعضای تناسلی نیز کاهش میابد. یکی از بهترین راه ها برای گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی، نوشیدن مقداری چای زنجبیل است.

دارچین

برای بهبود عملکرد تخمدان ها استفاده از دارچین یک گزینه بسیار مناسب می باشد. توصیه ما به خانم هایی که مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان می باشند این است که در رژیم غذایی خود دارچین را اضافه کنید  و روزانه چهار قاشق غذا خوری دارچین مصرف کنید.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یازده =