سکستراپی » مقالات سکستراپی » مشاوره ناباروری و نازایی

مشاوره ناباروری و نازایی

مشاوره ناباروری و نازایی

درمان ناباروری و نازایی 

15 درصد از زوجین با مشکل نازایی و ناباروری مواجه می شوند. این مشکل با دلایل متعددی پیش می آید. اکثر افرادی که متوجه ناباروری خود یا همسر می شوند با اختلالات روحی و مشغولیت های ذهنی مواجه خواهند شد. گاهی اوقات زن و مرد به شیوه های درمانی ناباروری واقف هستند و با این مسئله کنار آمده و به دنبال راه حل های موجود اقدام می نمایند. مشاوره ناباروری و نازایی برای این افراد مفید خواهد بود به اینگونه که شرایط آنها را سنجیده و مسیر را به آنها نشان می دهد.

اما تعدادی از زوجین روش های مدرن را نمی پذیرند و در صورت مشکل فرزند آوری دچار اختلافات زناشویی و حتی اختلالات روحی می شوند. این افراد صد در صد نیازمند مشاوره ناباروری و نازایی می باشند، در غیر این صورت نه تنها صاحب فرزند نخواهند شد بلکه با افسردگی باید دست و پنجه نرم كنند.

تشخیص ناباروری و نازایی در زنان

نازایی و ناباروری هر دو زن را در فرزند آوری ناتوان می کنند. لازم به ذکر است که نازایی در زنان و مردان بروز می کند، ناباروری نیز تنها در زنان رخ می دهد که در ادامه به شرح تفاوت این دو خواهیم پرداخت. 

نازایی:

زن و مرد در بارور شدن و بارور کردن ناتوان بوده و طی 12 ماه رابطه جنسی بدون محافظت زیگوت و نطفه شکل نمی گیرد. 

ناباروری:

زن بارور می شود اما توان نگه داشتن جنین را ندارد، در نتیجه با سقط مکرر مواجه می شود. ناباروری عموما در خانم های بالای 35 سال رخ میدهد. برای تشخیص باید زمان بارداری را در نظر داشته باشید. به این صورت که اگر طی 6 ماه رابطه جنسی بدون محافظت بارور شدید، اما جنین از بین رفت، توجه کنید که اگر بارداری بعدی نیز پس از شش ماه رابطه باشد و مجدد جنین سقط شود، دچار ناباروری یا نازایی ثانویه هستید.

تشخیص مشاوره ناباروری و نازایی

مشکل بارداری در سطوح و علل مختلفی پیش می آید. برای مثال اگر ناباروری و نازایی هر کدام علل فیزیولوژیکی متفاوتی و متعدد دارند، مشاور یا متخصص نازایی با توجه به دلایل و شدت این ناتوانی روش درمانی مناسب را تشخیص می دهد. سبب شناسی و درمان زنان و مردان نابارور به شکل های گوناگون صورت می گیرد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. 

 علت ناباروری در زنان و مردان

در زنان و مردان عوامل متفاوتی موجب ناباروری و نازایی می شوند. برخی از دلایل ناتوانی در باروری به شرح زیر می باشند.

 علت ناباروری در زنان و مردان
ناباروری در زنان و مردان

زنان:

  • سندروم تخمدان
  • نارسایی تخمدان
  • فیبروئید رحم (تومور غیر سرطانی لگنی)
  • آندومتریوز (بیماری هورمونی دختران و زنان در دوران باروری)
  • مصرف بیش از اندازه داروهای ضد التهاب، ضد افسردگی و …
  • بالا رفتن سن
  • اضافه وزن
  • عفونت های مقاربتی

مردان:

  • اختلال در تولید تعداد اسپرم
  • اختلال در حرکت اسپرم در لوله دستگاه تولید مثل آقایان
  • واریکوسل
  • مصرف طولانی مدت داروهای شیمی درمانی، داروهای روماتوئید و …
  • بالا بودن سن
  • اختلال هورمونی

روش های درمانی نازایی در زنان

بر اساس شرایط ناتوانی زن و مرد در باروری یا زایمان که طی جلسات مشاوره ناباروری و نازایی مشخص می شود، راه حل های گوناگونی وجود دارند. فراهم کردن شرایط بارداری در زنان به شرح زیر می باشند.

روش های درمانی نازایی در زنان
روش های درمانی نازایی در زنان با دارو

دارو درمانی:

دارو درمانی تنها زمانی نتیجه می دهد که عملکرد هورمون ها و تخمک ها مختل شده باشد. 

روش های تولید مثل ART:

روش های کمک تولید مثلی به دو صورت IUI و IVF انجام می شوند. در IUI لقاح داخل رحم صورت می گیرد، به شکل که هنگام تخمک گذاری تراکم بالایی از اسپرم داخل رحم تزریق می شود. در روش IVF تخمک ها توسط اسپرم ها طی لقاح مصنوعی در آزمایشگاه بارور می شوند. سپس به رحم مادر منتقل می شوند.

جراحی:

امروزه جراحی در درمان ناباروری راه حل آخر است. تنها در صورتی که مشکل، وجود تومورهای فیبروئید، تنگ بودن لوله های فالوپ و شکل غیر طبیعی رحم باشد، جراحی صورت می گیرد.

چه به زمانی به مشاوره ناباروری و نازایی مراجعه کنیم؟

در صورتی که یک سال بدون محافظت نزدیکی داشته باشید اما باردار نشوید، توصیه می شود به مشاوره ناباروری و نازایی مراجعه نمایید. همچنین اگر تجربه سقط چندین داشته اید بهتر است با یک متخصص صحبت کنید. 

به زنان یا مردانی که بالاتر از 35 سال سن دارند، توصیه می شود پیش از اقدام به بارداری یک جلسه مشاوره ناباروری و نازایی بگذرانید. اینگونه از شرایط و توانایی خود در این مسیر آگاه خواهید بود و از آنجا که سن بالایی دارید در صورت وجود ناهنجاری های بارداری به شما هشدارهایی داده می شود.

نتیجه گیری

مشکلات نازایی در مردان و زنان بسیاری پیش می آید که علل و درمان گوناگونی دارند. برای تشخیص این مشکل و رفع آن پیش از 35 سالگی به متخصص ناباروری و نازایی مراجعه نمایید.

سوالات متداول 

  1. نازایی و ناباروری در مردان شایع است یا زنان؟
    این دو مشکل به یک اندازه در زنان و مردان مشترک است.
  2. تمام زنان و مردان نابارور با روش های ذکر شده درمان می شوند؟
    در صورتی که سن بالا باشد احتمال عدم درمان بالا می باشد.
  3. در این میان راه حلی برای جلوگیری از معلولیت جنین وجود دارد؟
    این مسئله از پیش تعیین شده نمی باشد به همین خاطر قاطر قابل کنترل نخواهد بود. اما از آنجا که این نقص ها در سن بالا ایجاد می شوند، زمان اقدام به بارداری را در نظر بگیرید.
چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + چهار =