سکستراپی » مقالات سکستراپی » علل بروز ناباروری در مردان

علل بروز ناباروری در مردان

غالباً، ناباروری مردان تنها پس از تلاش مداوم و ناموفق یک زن و شوهر در باردار شدن مشخص می شود ما، در کلینیک سکسکتراپی دکتر نجات میخواهیم به علل بروز ناباروری در مردان بیشتر با شما صحبت کنیم.

ناباروری در مردان

تقریباً از هر 7 زوج 1 نفر نابارور است. به این معنی که آنها حتی یک سال یا بیشتر رابطه جنسی مکرر و بدون محافظت نداشته اند اما نتوانسته اند بچه دار شوند. در نیمی از این زوج ها، ناباروری مردان حداقل نقشی جزئی دارد.

علائم ناباروری مردان

نشانه اصلی ناباروری مردان عدم توانایی در بارداری کودک است. ممکن است هیچ علامت و نشانه دیگری وجود نداشته باشد.

در برخی موارد با این وجود، یک مشکل اساسی مانند: اختلال ارثی، عدم تعادل هورمونی، گشادی رگ های اطراف بیضه یا بیماری که مانع عبور اسپرم می شود. علائم و نشانه هایی ایجاد می کند. علائم و نشانه هایی که ممکن است مشاهده کنید شامل موارد زیر است:

  • مشکلات مربوط به عملکرد جنسی
  • مشکل در انزال یا حجم کمی از انزال مایعات، کاهش میل جنسی، یا مشکل در حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)
  • درد، تورم یا توده ای در ناحیه بیضه
  • عفونت های تنفسی مکرر
  • عدم توانایی در بو دادن
  • رشد غیرطبیعی پستان (ژنیکوماستی)
  • کاهش موهای صورت یا بدن یا سایر علائم ناهنجاری کروموزومی یا هورمونی
  • تعداد اسپرم کمتر از حد نرمال (کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا تعداد اسپرم کمتر از 39 میلیون در هر انزال)
علت ناباروری مردان
بررسی ناباروری مردان

زمان مراجعه به سکستراپ

اگر بعد از یک سال رابطه منظم و بدون محافظت و یا اگر هر یک از موارد زیر را داشتید ، نتوانستید باردار شوید نیاز است که به متخصص سکستراپ یا مراکز مربوط به سکستراپی مراجعه کنید.

  1. مشکلات نعوظ یا انزال
  2. میل جنسی کم
  3. سایر مشکلات عملکرد جنسی
  4. درد
  5. ناراحتی
  6. توده یا تورم در ناحیه بیضه
  7. سابقه بیضه
  8. پروستات یا مشکلات جنسی
  9. جراحی کشاله ران

علل ناباروری در مردان

باروری مردان فرایند پیچیده ای است. مردان برای باردار شدن نیاز است که با رابطه جنسی که برقرار می کند موارد زیر را بتوانند انجام دهند.

  •  باید اسپرم سالم تولید کنید
  • اسپرم باید به مایع منی منتقل شود
  • باید اسپرم به اندازه کافی وجود داشته باشد
  • اسپرم باید عملکردی داشته و توانایی حرکت داشته باشد

باید اسپرم سالم تولید کنید

در ابتدا، این شامل رشد و تشکیل اندام های تولید مثل مردان در دوران بلوغ است. حداقل یکی از بیضه های شما باید به درستی کار کند و بدن شما باید تستوسترون و سایر هورمون ها را برای تحریک و حفظ تولید اسپرم تولید کند.

اسپرم باید به مایع منی منتقل شود

هنگامی که اسپرم در بیضه تولید شد، لوله های ظریف آنها را حمل می کنند تا زمانی که با مایع منی مخلوط شوند و از آلت تناسلی خارج شوند.

 باید اسپرم به اندازه کافی وجود داشته باشد

اگر تعداد اسپرم در منی کم باشد، احتمال اینکه یکی از اسپرم ها تخمک همسرتان را بارور کند کاهش می یابد. تعداد کم اسپرم کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر منی یا کمتر از 39 میلیون در هر انزال است.

اسپرم باید عملکردی داشته و توانایی حرکت داشته باشد

اگر حرکت یا عملکرد اسپرم غیرطبیعی باشد، ممکن است اسپرم نتواند به تخمک همسرتان برسد یا نفوذ کند.

بنابراین برای اینکه از ناباروری خود مطمئن شوید و یا بتوانید زودتر برای درمان اقدام کنید نیاز است که با علل بروز ناباروری در مردان به خوبی آشنایی داشته باشید تا به متخصص و مراکز مربوط به سکستراپی جهت درمان مراجعه کنید.

علل ناباروری مردان
ناباروری مردان

دلایل پزشکی مربوط به ناباروری مردان

مشکلات مربوط به باروری و ناباروری مردان می تواند به دلیل تعدادی از مسائل بهداشتی و درمان های پزشکی ایجاد شود که در ادامه اشاره ای به آن ها کرده ایم.

  1.  واریکوسل
  2. عفونت
  3. مسائل انزال
  4. آنتی بادی هایی که به اسپرم حمله می کنند
  5. تومور
  6. بیضه نزول نکرده
  7. عدم تعادل هورمون ها
  8. نقص کروموزوم
واریکوسل

واریکوسل تورم رگهایی است که بیضه را تخلیه می کند. این شایعترین علت برگشت پذیر ناباروری مردان است. اگرچه دلیل دقیق واریکوسل برای ناباروری ناشناخته است اما ممکن است مربوط به جریان خون غیر طبیعی باشد. واریکوسل منجر به کاهش مقدار و کیفیت اسپرم می شود.

عفونت

برخی از عفونت ها می توانند در تولید اسپرم یا سلامت اسپرم اختلال ایجاد کنند یا باعث ایجاد زخم هایی می شوند که مانع عبور اسپرم می شوند. این موارد شامل التهاب اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) یا بیضه (ارکیت) و برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی، از جمله سوزاک یا اچ آی وی است. اگرچه برخی از عفونت ها می توانند منجر به آسیب دائمی بیضه شوند اما اغلب اوقات هنوز می توان اسپرم را بازیابی کرد.

مسائل انزال

انزال رتروگراد هنگامی اتفاق می افتد که مایع منی در طی ارگاسم به جای بیرون آمدن از نوک آلت تناسلی به مثانه وارد شود. شرایط مختلف سلامتی می تواند باعث انزال رتروگراد شود. از جمله:

  • دیابت
  • آسیب های ستون فقرات
  • داروها و جراحی مثانه
  • پروستات یا مجرای ادرار
آنتی بادی هایی که به اسپرم حمله می کنند

آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که به اشتباه اسپرم ها را به عنوان مهاجمین مضر شناسایی می کنند و سعی در از بین بردن آنها دارند.

تومور

سرطان ها و تومورهای غیر بدخیم می توانند به طور مستقیم از طریق غدد آزاد کننده هورمون های مربوط به تولید مثل مانند: غده هیپوفیز و یا به دلایل نامشخص، اندام های تولید مثل مردان را تحت تأثیر قرار دهند. در برخی موارد جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای درمان تومورها می تواند بر قدرت باروری مردان تأثیر بگذارد.

بیضه نزول نکرده

در بعضی از مردان، در طی رشد جنین یک یا هر دو بیضه از شکم به داخل کیسه ای که به طور معمول حاوی بیضه ها (بیضه) است، ناتوان می شوند. کاهش باروری در مردانی که به این بیماری مبتلا شده اند بیشتر است.

عدم تعادل هورمون ها

ناباروری مردان می تواند در نتیجه اختلالات خود بیضه یا ناهنجاری موثر بر سایر سیستم های هورمونی از جمله هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد فوق کلیوی باشد. تستوسترون کم (هیپوگنادیسم مردانه) و سایر مشکلات هورمونی تعدادی از دلایل احتمالی زمینه ای را دارند.

نقص کروموزوم

اختلالات ارثی مانند سندرم کلاینفلتر  که در آن یک مرد با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y متولد می شود (به جای یک X و یک Y) باعث رشد غیر طبیعی اندام های تولید مثل مردان می شود. سایر سندرم های ژنتیکی مرتبط با ناباروری شامل فیبروز کیستیک و سندرم کالمن هستند.

علل بروز ناباروری در مردان
علائم ناباروری مردان
جمع بندی

هر آنچه که باید شما زوج های جوان درباره علل بروز ناباروری در مردان بدانید را برایتان در این مطلب شرح داده ایم. امیدواریم که مطالعه این مطلب و با مشاهده کوچکترین نشانه از عواملی که باعث ناباروری در شما می شوند به مراکز مربوط به سکستراپی و متخصص سکستراپ مراجعه کنید و بتوانید مشکا ناباروری خود را برطرف کنید یا از تشدید شدن علل بروز ناباروری در مردان پیشگیری کنید.

[faq title=”سوالات مربوط به علل بروز ناباروری در مردان” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا ناباروری مردان قابل درمان است؟” number=”1″]درمان های ناباروری مردان شامل موارد زیر است: جراحی. به عنوان مثال ، واریکوسل اغلب می تواند با جراحی اصلاح شود و یا وازدفرنس انسدادی ترمیم شود. وازکتومی های قبلی قابل برگشت هستند.[/faq_item][faq_item title=”علت ناباروری در مردان و زنان چیست؟” number=”2″]ناباروری می تواند به دلیل زن ، مرد ، هر دو جنس یا مشکلات ناشناخته باشد. ناباروری در مردان می تواند به دلیل واریکوسل ، ضربه ، تعداد اسپرم کم یا غایب ، آسیب اسپرم ، استفاده از الکل یا برخی بیماری ها مانند دیابت ، فیبروز کیستیک ، بیماری های خود ایمنی ، عفونت ها ، اختلالات هورمونی و اختلالات ژنتیکی باشد.[/faq_item][faq_item title=”چه عواملی باعث کم شدن تعداد اسپرم در مردان می شود؟” number=”3″]سایر دلایل کم بودن تعداد اسپرم عبارتند از: مصرف دارو. استروئیدهای آنابولیک گرفته شده برای تحریک قدرت و رشد عضلات می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها و کاهش تولید اسپرم شوند. استفاده از کوکائین یا ماری جوانا ممکن است تعداد و کیفیت اسپرم شما را نیز کاهش دهد.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =