سکستراپی » مقالات سکستراپی » سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم

دهانه رحم

در مقاله امروز سعی داریم درباره سرطان دهانه رحم  و تشخیص سرطان دهانه رحم اطلاعاتی را در اختیار شما دوستان کلینیک سکستراپی دکتر نجات قرار دهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله امروز با ما همراه باشید.

سرطان دهانه رحم چیست؟

یکی از شایع ترین نوع سرطان ها و چهارمین عامل سرطانی که منجر به مرگ زنان می شود سرطان دهانه رحم می باشد که چندین سال است که در سراسر جهان زنان بسیاری به این بیماری مبتلا می باشند.

دهانه رحم لوله باریکی می باشد که در بخش پایینی رحم واقع شده است و به طرف واژن ادامه دارد.

دهانه رحم هم مانند دیگر اعضای بدن دارای سلول های مختلفی می باشد که هر زمان نیاز باشد این سلول ها تقسیم می شوند.

حال در نظر بگیرید که این سلول ها بدون اینکه بدن نیاز داشته باشد که تقسیم سلولی انجام دهد و این کار به صورت غیر طبیعی انجام شود باعث تبدیل شدن توده های بافتی می شود که به آن ها تومور می گویند که به واسطه جریان های خونی به سایر اعضای بدن همچون مثانه و روده راه پیدا می کنند.

اگر این بیماری در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده شود خیلی راحتتر قابل درمان می باشد.

بنابراین در صورت مشاهده تغییرات و علائم غیر معمولی در اندام جنسی و دستگاه تناسلی خود سریعا به متخصص مراجعه کنید تا در همان ابتدای امر بتوانید از شیوع این بیماری پیشگیری کنید.

سرطان دهانه رحم
Cervical Cancer

علائم سرطان رحم

عنوان کردیم که سرطان دهانه رحم یکی از شایع ترین نوع سرطان می باشد که متاسفانه آمار مبتلایان به این بیماری زیاد می باشد اما همیشه راه هایی وجود دارد که بتوانید با شناخت آن ها از شیوع و گسترش بیماری خود جلوگیری نمایید.

درباره سرطان دهانه رحم نیز با شناخت و مشاهده علائم زیر می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و نسبت به مبتلا شدن خود به این بیماری آگاهی کامل بدست آورید و اگر در مراحل ابتدایی این بیماری می باشید بتوانید برای شیوع پیدا نکردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.

علائم سرطان رحم شامل موارد زیر می باشد:

  • خون ریزی غیر طبیعی از واژن
  • ترشحات مکرر و غیرمعمولی از واژن
  • داشتن درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • احساس فشار و درد شدید در لگن
  • احساس درد در هنگام ادرار
  • تغییرات در دوران قاعدگی
  • بی اختیاری در ادرار
  • کاهش وزن
  • خستگی مفرط
  • پا درد و کمر درد
  • خروج مدفوع و ادرار از واژن

علت سرطان دهانه رحم

علت بیماری سرطان دهانه رحم اغلب می تواند انتقال نوعی ویروس به نام پاپیلومای انسانی باشد که به آن ویروس ( HPV) نیز گفته می شود.

این ویروس می تواند به واسطه تماس جنسی منتقل شود.

لازم است که این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که همه ویروس های انتقال دهنده نمی توانند منجر به سرطان شوند.

برخی از این ویروس ها منجر به زگیل تناسلی می شوند و برخی دیگر از خود نشانه ای برجا نمی گذارند.

به همین خاطر انجام یک سری آزمایشات همچون آزمایش پاپ اسمیر در بانوان دارای اهمیت بسیاری می باشد.

انجام این آزمایش می تواند تغییرات سلول های رحم را پیش از سرطان تشخیص دهد و در صورتیکه این تغییرات سلولی به درستی و در زمان مشخصی درمان شوند این امکان وجود دارد که بتوانید از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری کنید.

علت ایجاد سرطان رحم
علائم سرطان رحم

درمان سرطان دهانه رحم

برای درمان سرطان رحم می توانید از یک روش و یا ترکیبی از چند روش استفاده نمایید. راه های درمان این بیماری عبارتند از:

  1. جراحی
  2. رادیوتراپی
  3. شیمی درمانی
  4. پرتو درمانی

گفتیم که یکی از راه های درمان سرطان دهانه رحم جراحی می باشد که نوع آن به محل سرطان و شدت بیماری در فرد مبتلا بستگی دارد و اینکه فرد بیمار به این موضوع هم فکر کرده باشد که بخواهد بعد از جراحی مجدد باردار شود.

از دیگر راه  های درمان رادیوتراپی می باشد که در این روش از اشعه ایکس بسیار قوی استفاده می شود که آن را در محل حفره واژن قرار داده و برای از بین بردن سلول های سرطانی مورد استفاده قرار می دهند.

در برخی از مواقع علاوه بر روش هایی که برای درمان سرطان در بالا به آنها اشاره کردیم لازم است که فرد بیمار راه های درمان ترکیبی را نیز در پیش بگیرید.

درمان ترکیبی شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان سرطان در مراحل اولیه و در مراحل پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

در شیمی درمانی  داروهایی برای فرد تجویز می شود که برای کشتن سلول های سرطانی مفید می باشند و بیشتر از این روش برای آن دسته از افرادی که بیماری آن ها رو به پبشرفت می باشد استفاده می شود.

پزشکانی که می توانند درمان سرطان رحم را انجام دهند

بدون شک این موضوع را بخوبی می دانید که هر بیماری پزشک مخصوص به خود را دارد.

برای مثال زمانیکه شما سرما خورده اید هیچ وقت نزد پزشک مغز و اعصاب نمی روید بلکه به دنبال یک پزشک عمومی متخصص می گردید.

بیماری سرطان رحم نیز پزشکان مخصوص به خود را دارا می باشد و شما باید زمانیکه با علائم این بیماری مواجه شدید به یکی از پزشکانی که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم مراجعه کنید.

  • متخصص بیماری‌های زنان
  • انکولوژیست یا سرطان شناس بیماری‌های زنان
  • انکولوژیست یا سرطان‌شناس رادیولوژی
  • انکولوژیست یا سرطان‌شناس پزشکی
 سرطان دهانه رحم
درمان سرطان دهانه رحم
در نهایت اینکه

ما سعی کردیم که تا در این مقاله کمی با شما عزیزان درباره سرطان دهانه رحم، علائم این بیماری و روش های تشخیص سرطان دهانه رحم صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق سایت drnejatclinic.com با مشاوران ما، در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه بیشتر و بهتر راهنمایی کنند.

[faq title=”سوالات مربوط به سرطان دهانه رحم” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”علت اصلی سرطان دهانه رحم چیست؟” number=”1″]این بیماری اغلب در زنان بالای 30 سال رخ می دهد. عفونت طولانی مدت با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) علت اصلی سرطان دهانه رحم است.

[/faq_item][faq_item title=”مرحله اول سرطان دهانه رحم چیست؟” number=”2″]در مرحله اول سرطان دهانه رحم، سرطان در دهانه رحم موضعی است و به بافت‌های مجاور یا سایر اندام‌ها سرایت نکرده است. در مرحله 1A سرطان دهانه رحم، تومور آنقدر کوچک است که فقط با میکروسکوپ یا کولپوسکوپ قابل مشاهده است. در مرحله 1B سرطان دهانه رحم، تومور بزرگتر است، اما همچنان در دهانه رحم موضعی دارد.

[/faq_item][faq_item title=”با ابتلا به سرطان دهانه رحم چه اتفاقی برای بدن می افتد؟” number=”3″]سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها در دهانه رحم زنان تغییر می‌کنند که رحم و واژن را به هم متصل می‌کند. این سرطان می‌تواند بافت‌های عمیق‌تر دهانه رحم را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن، اغلب ریه‌ها، کبد، مثانه، واژن و رکتوم گسترش یابد.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + پنج =