سکستراپی » مقالات سکستراپی » زخم های دستگاه تناسلی خانم ها

زخم های دستگاه تناسلی خانم ها

علائم زخم های دستگاه تناسلی خانم ها

بسیاری از خانم ها به خاطر زخم هایی که در ناحیه تناسلی خود دارند نمی توانند رابطه جنسی مناسبی را با شریک جنسی خود برقرار کنند. برخی از این خانم ها با مراجعه به کلینیک سکستراپی دکتر نجات جویای این مسئله هستند که زخم های دستگاه تناسلی خانم ها چیست؟ زخم دستگاه تناسلی قابل درمان است؟ چه طور می توان آن ها را برطرف کرد؟

زخم های دستگاه تناسلی خانم ها چیست؟

زخم های دستگاه تناسلی خانم ها برجستگی و ضایعاتی در واژن یا اطراف آن است. بعضی از زخم ها ممکن است خارش دار، دردناک، حساس و یا ترشحاتی ایجاد کنند و برخی ممکن است هیچ علائمی ایجاد نکنند.

برجستگی یا زخم در دستگاه تناسلی گاهی اوقات بدون دلیل اتفاق می افتد و خود به خود برطرف می شود. برخی از آنها ممکن است به دلیل برخی اختلالات پوستی باشد، اما ممکن است علائم عفونت مقاربتی (STI) باشد.

علائم زخم های دستگاه تناسلی

زخم های دستگاه تناسلی ممکن است به صورت برجستگی ها و تاول های کوچک ، قرمز یا گوشتی ظاهر شوند. همچنین این زخم ها نیز ممکن است تغییر شکل داده و پوسته پوسته یا بزرگتر شوند و یا با  علائمی همچون موارد زیر نشان داده شوند.

• خارش
  • درد در محل
  • درد لگن
  • سوزش
  • خون ریزی
  • ناراحتی هنگام ادرار کردن
زخم های دستگاه تناسلی
علائم زخم های دستگاه تناسلی

علل زخم های دستگاه تناسلی خانم ها

برخی از بیماری های مزمن پوستی وجود دارد که ممکن است زخم و علائمی مانند: خارش، سوزش و درد ایجاد کند.

نمونه هایی از این شرایط عبارتند از:

1. اگزما(التهاب پوستی که اغلب ناشی از آلرژی است)
  2. ولووواژینیت( التهاب ولو و واژن)
  3. درماتیت تماسی( حساسیت به مواد شیمیایی ، شوینده ها و عطرها)
  4. کیست موهای داخل شده
  5. خراش آلوده

مواردی که در متن بالا به آن ها اشاره کرده ایم از جمله عللی هستند که باعث ایجاد زخم در دستگاه تناسلی خانم ها می شود و نیاز است که برای تشخیص و روش های درمان صحیح و برای داشتن یک رابطه جنسی به دور از بیماری های مقاربتی با مشاهده علائمی که در ابتدای این مقاله به آنها اشاره کرده ایم به مراکز سکستراپی و دکتر زنان مراجعه کنید.

شایع ترین دلایل ایجاد زخم های دستگاه تناسلی خانم ها، بیماری های مقاربتی است که می تواند از طریق رابطه دهانی، واژینال یا مقعد به وجودآمده باشند.

بیماری های مقاربتی که ممکن است باعث ایجاد زخم در دستگاه تناسلی زنان شوند

1.  تب خال ناحیه تناسلی
  2.  زگیل ناحیه تناسلی
  3.  بیماری باکتریایی
  4. سیفلیس
  5. عفونت ویروسی پوست با ندولهای مرواریدی
تب خال ناحیه تناسلی از بیماری های مقاربتی که باعث زخم ناحیه تناسلی می شود
بیماری های مقاربتی

تشخیص زخم های دستگاه تناسلی زنان

برای تعیین علت زخم های دستگاه تناسلی زنان به معاینه فیزیکی نیاز است. متخصص زنان معاینه لگن را انجام می دهد و از شما در مورد سابقه پزشکی ای که دارید سوالاتی را می پرسد. همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند: آزمایش خون یا کشت زخم را برای شما در نظر بگیرند.

جلوگیری از زخم های دستگاه تناسلی زنان

تمرین رابطه جنسی ایمن با استفاده از کاندوم می تواند به جلوگیری از شیوع STI که باعث ایجاد زخم دستگاه تناسلی می شود، کمک کند.

اگر STI دارید، با شریک زندگی خود در مورد آزمایش و معالجه صحبت کنید تا از تجمع مجدد و شیوع بیماری به یک شریک دیگر و یا حتی برگشتن به شما جلوگیری کند.

علاوه بر این، شما و همسرتان باید از تماس جنسی تا قبل از درمان خودداری کنید. گسترش یک STI به عقب و جلو امکان پذیر است.

درمان زخم های دستگاه تناسلی

خب، درباره روش درمان زخم های تناسلی در خانم ها باید بگوییم که درمان این زخم ها به دلایل ایجاد زخم های دستگاه تناسلی بستگی دارد.

داروهای موضعی و خوراکی ممکن است زخم ها را درمان کرده و درد را تسکین دهند. به همین خاطر پزشک معالج شما برایتان داروهای زیر را تجویز خواهد کرد.

• آنتی بیوتیک ها
  • داروهای ضد ویروسی
  • کورتیکواستروئیدها
  • مُسکن ها
  • هیدروکورتیزون
  • سایر داروهای ضد خارش

زخم های دستگاه تناسلی مانند: کیست های غیرسرطانی نیازی به درمان ندارند، اما در صورت آزار دهنده بودن ، می توان آن ها را نیز درمان و برطرف کرد.

زخم های دستگاه تناسلی خانم ها
درمان زخم های دستگاه تناسلی
در نهایت اینکه

در بیشتر موارد، زخم های دستگاه تناسلی خانم ها با درمان بهبود می یابند. با این حال، زخم های ناشی از تبخال دستگاه تناسلی یا یک بیماری مزمن پوستی ممکن است عود کند.

البته ابن موضوع را فراموش نکنید که درمان این زخم ها به عوامل و علت هایی که به آن ها اشاره کرده ایم بستگی دارد

STI درمان نشده می تواند عوارض جدی برای سلامتی زنان ایجاد کند، از جمله: بیماری التهابی لگن (PID)، ناباروری، اسکار اندام های تولید مثل، افزایش خطر بارداری خارج رحمی.

بنابراین برای مدیریت علائم جلوگیری از عوارض و جلوگیری از شیوع حتما باید با یک متخصص سکستراپ یا پزشک زنان درباره روش های درمان صحبت داشته باشید.

ممکن است پیشگیری از زخم های دستگاه تناسلی به دلیل بیماری های پوستی یا واکنش های آلرژیک دشوارتر باشد. پس بهترین کار این است که از تحریک کننده های شناخته شده، مانند صابون های ساینده یا عطرهای معطر پرهیز کنید.

[faq title=”سوالات مربوط به زخم های دستگاه تناسلی خانم ها” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”چه عواملی باعث ایجاد زخم های کوچک در قسمت خصوصی می شوند؟” number=”1″]زخم های دستگاه تناسلی غالباً به دلیل عفونت های مقاربتی ایجاد می شوند. بعضی از آنها دردناک هستند ، اگرچه ممکن است بدون درد نیز باشند. برخی قرمز هستند ، در حالی که برخی دیگر ممکن است گوشتی باشند. علائم دیگری مانند ترشح ، سوزش ادرار یا خارش نیز ممکن است رخ دهد.[/faq_item][faq_item title=”زخم های دستگاه تناسلی چه مدت طول می کشد؟” number=”2″]زخم ها با سرعت بیشتری التیام می یابند – در بیشتر موارد در طی 3 تا 7 روز. همچنین ، شیوع مکرر معمولاً درد کمتری دارد.[/faq_item][faq_item title=”آیا بهداشت ضعیف می تواند باعث ایجاد زخم در دستگاه تناسلی شود؟” number=”3″]زخم های قسمت های خصوصی می تواند به دلیل انواع مختلف عفونت باشد. عفونت می تواند به دلیل رطوبت در دوران قاعدگی یا پوشیدن لباس زیر مرطوب ، بهداشت نامناسب قاعدگی ، رابطه جنسی با یک شریک آلوده و عفونت های ادراری باشد. همه اینها می توانند باعث ایجاد و تشدید عفونت های دستگاه تناسلی شوند.[/faq_item][/faq]

1/5 - (2 امتیاز)

14 + هشت =