سکستراپی » مقالات سکستراپی » دلایل تأخیر در پریود

دلایل تأخیر در پریود

تأخیر در پریود

برای تمام خانم ها این مسئله پیش آمده است که پریود آن ها با تاخیر صورت گرفته باشد. این عقب افتادگی می تواند یک یا دو روز، یک هفته و یا به اندازه یک دوره باشد. به طور کلی می توان گفت که اختلالات قاعدگی به دلیل برنامه های بی ثبات و شیوه های زندگی ناسالم رخ می دهد. این به تاخیر افتادن می تواند احساسات وحشتناکی را برای خانم ها به همراه داشته باشد که اصلی ترین آن احتمال بارداری ناخواسته می باشد.

خوشبختانه باید بگوییم که باردار شدن یکی از چند دلایل تاخیر در پریود می باشد که می توان با مراجعه به متخصص زنان و زایمان و انجام آزمایشات لازم از عامل عقب افتان قاعدگی خود مطلع شده و هر چه سریع‌تر آن را  درمان کنید.

عقب افتادگی پریود تا چند روز طبیعی است؟

عقب افتادن زمان پریود در حالت طبیعی 5 روز می باشد و بیشتر از آن نشان خواهد داد که پریود شما عقب افتاده است و زمانی شما کامل پریود آن ماه خود را از دست می دهید که 6 هفته و یا بیشتر پریود نشده باشید.

تاخیر در زمان یرپود
عقب افتادن پریود

دلایل تأخیر در پریود

  • بارداری
  • استرس
  • وزن بیش از حد
  • تغییر برنامه
  • مصرف دارو
  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلال تیروئید
  • یائسگی

بارداری

اولین احتمالی که بعد از به تاخیر افتادن پریود خود می توانید دهید این است که باردار هستید. از آنجایی که نشانه های اولیه بارداری همچون درد عضلت شکم، حساسیت به لمس در سینه و نفخ شبیه به حالت های شما در زمان پریود می باشد تعیین این موضوع که آیا چند روز می شود که زمان پریود شما به عقب افتاده  و باردار بودن شما را مشکل خواهد کرد.

اگر زمان عادت ماهانه شما عقب افتاده است و در این مدت رابطه جنسی محافظت نشده ای را داشته اید حتما یک تست بارداری در خانه انجام دهید

استرس

این روزها داشتن استرس از متداول ترین حالت هایی می باشد که در تمام افراد مشترک است و دلیل آن هم می تواند مشغله های فکری باشد که هر کس در زندگی شخصی خود با آن ها مواجه ست.

استرس می تواند عوارض ناخوشایندی مانند سر درد، افزایش وزن، مشکلت پوستی و … را با خود به همراه داشته باشد و همچنین پریود شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

زمانیکه شما دچار استرس عاطفی و جسمی می شوید بدن شما هورمون هایی را تحت هورمون استرس( آدرنالین و کورتیزول) تولید خواهد کرد که افزایش این هورمون ها مغر شما را وادار خواهد کرد که زمان رویداد استرس را پایان دهد و نشان دهد که کدام عملکرد در بدن شما انجامش ضروری و کدام یک غیر ضروری می باشد؟!

در چنین حالت هایی جریان خون به عضلات و اکسیژن به ریه های افزایش پیدا خواهند کرد و عملکرد هایی همچون گوارش و سیستم تولید مثل متوقف خواهد شد.

تاخیر در پریود
علت عقب افتادن پریود

وزن بیش از حد

با در نظر گرفتن این مسئله که ورزش برای شلمت بدن مفید می باشد افراط در آن می تواند برای بدن نیز ضررهایی را به همراه داشته باشد.

با این حال برای ایجاد اختلال در پریود نیازی نیست که شما حتما یک ورزشکار حرفه ای باشید ورزش کردن بیش از اندازه بدون دریافت کالری کافی نیز می‌تواند اختلال ایجاد کند.

برخی از نشانه های افراط در ورزش عبرتند از:

  1. کاهش وزن شدید یا سریع
  2. کاهش عملکرد جسمی
  3. ورزش کردن با وجود آسیب‌دیدگی
  4. بیماری یا هوای نامناسب.

تغییر برنامه

کار کردن در شیفت شب به جای شیفت روز، سفر کردن از مواردی است که می توانند در هورمون های شما تغییر ایجاد کنند که در برخی مواقع می توانند در زمان پریود شما تاخیر ایجاد کنند.

اما زمانیکه بدن شما به تغییر و بازگشت به برنامه قبلی خود عادت کند شرایط به روال عادی خود باز خواهد گشت.

مصرف دارو

از دیگر دلایل تأخیر در پریود استفاده از داروهایی می باشد که می تواند در قاعدگی شما تغییرتی را به وجود آورد. استفاده از برخی از داروها می توانند موجب تاخیر در پریود شوند.

داروهایی همچون داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی‌درمانی.

دلایل تأخیر در پریود
اختلال تیروئید

عدم تعادل هورمونی

سندروم تخمدان از جمله بیماری هایی می باشد که در آن هورمون های جنسی خانم ها نامتعادل می شوند و این امر باعث می شود که خانم ها دچار کیست تخمدان شده و تخمک گذاری منظم آن ها با مشکل مواجه شود.

البته ناگفته نماند که مبتلا شدن به این سندرم می تواند  علاوه بر اینکه قاعدگی نامنظمی را نیز برای شما به همراه داشت باعث رشد بیش از اندازه مو، افزایش وزن و ناباروری نیز خواهد شد.

بنابراین اگر در زمانیکه پریود شما به تاخیر افتاد احساس کردید که ممکن است به این سندرم مبتلا شده باشید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای کنترل کردن هورمون های شما آزمایش های لزم را تجویز نماید و طبق نتیجه آزمایش روال درمان شما را در پیش گیرد.

اختلال تیروئید

با توجه به این موضوع که تیروئید غده متابولیسم بدن می باشد در صورتیکه به طور مناسب عمل نکند می تواند تغییراتی را در غیر طبیعی بودن قاعدگی شما انجام دهد.

تیروئید  پرکار می تواند عادت ماهانه خفیف تری را با دفعات وقوع کمتری همراه داشته باشد و کم کاری تیروئید باعث کمتر شدن دفعات پریود و شدیدتر شدن آن می باشد

یائسگی

دو تا هشت سال قبل از اینکه شما به دوره یائسگی برسید دوران پیش یائسگی را تجربه خواهید کرد که در این دوره بدن شما کمتر استروژن تولید خواهد کرد.

در طول دوره پیش یائسگی تغییراتی در چرخه قاعدگی شما به وجود خواهد آمد مثلا ممکن است کمتر و یا بیشتر پریود شوید و در این دوره پریود شما خفیف تر و یا شدیدتر باشد.

در نهایت اینکه

شما عزیزان برای اینکه درباره دلایل تأخیر در پریود و اختلالات قاعدگی  بیشتر بدانید می توانید با مشاوران مرکز ما از طریق سایت drnejatclinic.com در ارتباط باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به دلایل تأخیر در پریود” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”تاخیر در پریود چقدر طبیعی است؟” number=”1″]به طور متوسط، این چرخه ها 24 تا 38 روز طول می کشد. این بدان معناست که یک چرخه 28 روزه در یک ماه و یک چرخه 26 روزه در ماه بعد احتمالاً جای نگرانی نیست.[/faq_item][faq_item title=”آیا پریود نشدن امری معمول است؟” number=”2″]این طبیعی است که هر چند وقت یکبار پریود شوید. این فقط می تواند پاسخ بدن شما به استرس یا تغییر در عادات غذایی یا ورزش شما باشد. اما گاهی اوقات، می تواند نشانه ای از یک مسئله بزرگتر نیز باشد.[/faq_item][faq_item title=”اگر پریود 9 روز تاخیر داشته باشد چه باید کرد؟” number=”3″]اگر پریود شما 9 روز یا بیشتر تاخیر داشته باشد، احتمالاً باید آزمایش بارداری انجام دهید یا به پزشک زنان مراجعه کنید.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یازده =