سکستراپی » مقالات سکستراپی » آنچه درباره اسپرم باید بدانید

آنچه درباره اسپرم باید بدانید

اسپرم چیست؟

آنچه درباره اسپرم باید بدانید

بی شک برای بسیاری از دوستان سوالات بسیاری درباره اسپرم به وجود آمده است که با توجه به دلایل شخصی که دارید نتوانسته اید پاسخ های مناسبی را در این زمینه بدست آورید.

ما قصد داریم در مقاله امروز کلینیک سکستراپی دکتر نجات به آنچه درباره اسپرم باید بدانید بپردازیم.

اسپرم چیست؟

اسپرم به باخته های جنسی جانوران نر گفته می شود که در غده های جنسی به وجود می آیند. در انسان ها اسپرم در بیضه شروع به ساخت و تولید کرده و با تکامل پیدا کردن مایع منی از بدن خارج می شوند.

زمانیکه در این پروژه ساخت اسپرم مشکلی به وجود آید می تواند باعث ناباروری در مردان شود. تولید اسپرم از پیچیده ترین و طولانی ترین فرایندهایی می باشد که در بدن تشکیل می شود و با تخصصی شدن سلول‌های جنسی اولیه در دوران جنینی آغاز، با اسپرم‌سازی و تمایز اسپرم در بیضه‌ها در دوران بلوغ ادامه پیدا می‌کند.

اسپرم چیست؟
sperm

تولید اسپرم

زمانیکه انسان به سن بلوغ می رسد ساخت همیشگی اسپرم آغاز می شود. اسپرم ها در دیواره های لوله سمینیفر تکمیل شده  و به سمت مرکز لوله به حالت شناور حرکت کرده و ثابت می مانند. از میان اسپرم های تولید شده یک اسپرم بالغ وجود دارد که در لوله پیچ در پیچی به نام اپیدیدیم پشت بیضه ها نگهداری می شود و طی فعالیت های جنسی و انزال از بدن خارج شده  و یا اینکه مجدد جذب بدن می شود

مدت زمان زنده ماندن اسپرم

زنده ماندن اسپرم به عوامل بسیاری بستگی دارد که مهم ترین آن ها محل قرار گرفتن اسپرم می باشد.زمانیکه مایع منی خشک می شود و اسپرم در سطح خشک مانند رختخواب می میرد اما در آب اینگونه نیست وجود اسپرم در آب گرم و محیط های گرم و مرطوب باعث بیشتر زنده ماندن آن ها می شود. اسپرم در بدن زن با توجه به شرایط، تا حداکثر ۵ روز زنده می‌ماند

افزایش تولید اسپرم

برخی از دوستان با مراجعه به متخصص مربوطه در زمینه روابط جنسی و مشاوره جنسی اغلب این سوال را می پرسند که آیا برای اینکه بتوان کیفیت اسپرم را بهبود داد راهی وجود دارد یا خیر؟

در جواب به این سوال باید بگوییم مواردی که به سلامت کلی بدن کمک می کنند می توانند باعث سلامت اسپرم نیز بشوند. کارهایی همچون نکشیدن سیگار، استفاده نکردن از داروهای غیر مجاز، پرهیز از الکل، داشتن رژیم غذایی مناسب، خنک بودن دمای کیسه بیضه، پرهیز کردن از حمام آب داغ، پوشیدن لباس زیر گشاد و …. می توانند به شما برای بهبود کیفیت اسپرم کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که هر چه اسپرم شما سالم تر باشد شانس باردار کردن بیشتری دارید. اسپرم برای حرکت باید از رحم و لوله های فالوپ قبل از اینکه به تخمک های بارور برسد عبور کند

تحرک اسپرم به وسیله تعداد اسپرم در حال حرکت اندازه گیری می‌شوند. در واقع اگر شما بارور شوید، ۴۰ درصد اسپرم قادر به حرکت است.

چک کردن کیفیت اسپرم

اگر مدت زمان زیادی است که تصمیم گرفته اید بچه دار شوید حتما قبل از آن به پزشک متخصص مراجعه کنید تا برای بررسی مایع منی شما اقدامات و کارهای لازم را انجام دهد.

سلامت اسپرم شما به عوامل بسیاری همچون سن، رژیم غذایی و تعداد کل اسپرم بستگی دارد. با مراجعه به پزشک با بررسی کردن سلامت اسپرم توصیه های لازم را برای بچه دار شدن به شما می کند.

بدن شما هر روز در حال تولید اسپرم های جدید می باشد و هر 64 روز یکبار به تعداد اسپرم های بالغ شما اضافه می شود. کیفیت اسپرم به رژیم غذایی و سبک زندگی شما بستگی دارد بنابراین غذای سالم بخورید و سعی کنید از کارهای که برای سلامت بدن ضرر دارد خوداری کرده تا اسپرم های سالمی داشته باشید.

آنچه درباره اسپرم باید بدانید
چک کردن اسپرم

عوامل تهدید کننده سلامت اسپرم

  • عفونت پروستات
  • عفونت ناحیه تناسلی
  • چرخش بیضه
  • بلوغ زودرس یا دیررس
  • تماس با مواد سمی( جیوه، مس، مواد رادیواکتیوو…)
  • مصرف دخانیات
  • ترمیم فتق

تاثیر چربی بر کیفیت اسپرم

این روزها در لیست و برنامه غذایی همه ما فست فود و غذاهای چرب بسیاری وجود دارد. غذاهای فست فودی دارای مقدار بسیار زیادی چربی می باشند که برای سلامت جسمی و سلامت جنسی ضرر بسیار دارد.

بررسی هایی که بر روی این قبیل غذاها انجام شده است نشان داده که مصرف آن ها باعث کم شدن کیفیت اسپرم می شود و آن دسته از افرادی که میزان چربی بسیاری از این غذاها را اشباع می کنند باعث می شوند که میزان کیفیت اسپرم آن ها کاهش پیدا کند. اما در نقطه مقابل افرادی هستند که از چربی های طبیعی همچون اسیدهای امگا 3 استفاده می کنند این افراد داری اسپرم های سالم تر و فعال تری می باشند

آسیب دیدگی اسپرم

هر چه اسپرم ها برای مدت زمان زیادی در بیضه ها بمانند به خاطر شرایط محیطی و دمایی که دارند دچار آسیب دیدگی بیشتری می شوند و ممکن است موجب ناباروری شما نیز شود.

فعالیت های مستمر زناشویی باعث می شود که میزان اسپرم هایی که از بدن خارج می شود کاهش پیدا کند و همین موضوع خطر قدرت باروری را نیز به همراه خواهد داشت.

بهترین راه برای تقویت قدرت بارداری داشتن رابطه زناشویی هر روزه در زمان تخمک گذاری زنان می باشد.

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =