سکستراپی » مقالات سکستراپی » خطرات بارداری در سن بالا

خطرات بارداری در سن بالا

بارداری در سن بالا

خطرات بارداری در سن بالا چیست؟ چرا وقتی در سن بالا باردار می شوید و زایمان میکنید مشکلات سلامتی بیشتری دارید؟ بالا بودن سن مادر چه تاثیری روی جنین می تواند داشته باشد؟ آیا بارداری در سن بالا میتواند دلیل بر وزن کم نوزاد و زایمان زودرس باشد؟

سوالاتی که به آن ها اشاره کرده ایم تنها بخشی از سوالات خانم هایی است که در سن بالا ازدواج کرده اند و می خواهند بلافاصله باردار شوند. این افراد با مراجعه به کلینیک سکستراپی دکتر نجات و دریافت مشاوره زایمان به دنبال پاسخی هستند که از استرس آن ها در این زمینه کم کند.

بارداری در سنین بالا

این روزها شاهد هستیم که مادران زیادی از 30 سالگی به بعد تصمیم به باردار شدن می گیرند و برخی حتی دیر ازدواج میکنند. شاید این افراد درباره خطرات بارداری در سنین بالا چندان آگاهی ندارند و به همین علت است که ترجیح می دهند چند سال اول زندگی مشترک را بدون داشتن فرزند سپری کنند و در سنین 30 به بالا تازه زمان را برای بارداری خود مناسب می دانند.

دلیل به تاخیر انداختن بچه دار شدن مادرانی که از سن 30 سالگی به بعد تصمیم به باردار شدن می گیرند شامل موارد زیر می باشد.

  1. تحصیلات عالیه
  2.  تثبیت شغل
  3.  بهبود روش های لقاح و بارداری
  4.  تغییرات فرهنگی و اجتماعی
خطرات بارداری بعد از 35 سالگی
بارداری بعد از 35 سالگی

خطرات بارداری در سنین بالا

قبل تر به این موضوع اشاره کرده ایم که بیشتر خانم ها ترجیح می دهند با توجه به دلایل عنوان شده از 30 سالگی به بعد برای باردار شدن و بچه دار شدن خود برنامه ریزی کنند که این مسئله در برخی از موارد می تواند خطراتی را با خود به همراه داشته باشد.

متاسفانه بیشتر زوج ها این مسئله را نمی دانند که قدرت باروری با بالا رفتن سن در هر دو جنس مرد و زن کاهش می یابد.

خانم ها در سنین مختلف باردار می شوند و فرزندان سالمی را هم به دنیا می آورند پس شاید ترس از خطرات بارداری در سنین بالا چندان هم جدی نباشد؟!

خب، باید بگوییم که از سن 30 سالگی به بعد شما برای بارداری باید ریسک های زیادی را قبول کنید. مادرانی که در سن 30 سالگی به بالا تازه می خواهند اولین فرزند خود را به دنیا بیاورند باید مواظب بعضی از علائم و نشانه ها باشند.

البته این بدان معنا نیست که تمام زایمان هایی که از 30 سالگی به بالا صورت می گیرید همگی خطراتی را با خود به همراه دارند. در ادامه می خواهیم به خطراتی که برای بارداری های 35 سالگی به بعد ممکن است رخ دهد اشاره کنیم.

  • کاهش قدرت باروری

از اولین خطرات بارداری در سن بالا کاهش قدرت باروری می باشد. زمانیکه که دختر خانم ها به دنیا می آیند تمام تخمک های آن ها نیز با آن ها متولد می شودو در طول عمر آن ها هیچگونه تخمک جدیدی تشکیل نخواهد شد.

هر چه سن بالاتر می رود تعداد تخمک ها کمتر شده و کیفیت آن ها نیز کمتر خواهد شد بنابراین قدرت باروری کاهش پیدا می کند.

قدرت باروری در مردان نیز با افزایش سن کمتر خواهد شد زیرا شمارش اسپرم، تحریک اسپرم و حجم اسپرم مرد با بالا رفتن سن کاهش می یابد.

  • ریسک های ژنتیک

خطر بعدی در بارداری های سنین بالا ریسک های ژنتیکی است. باردار شدن در سن بالا احتمال به دنیا آوردن نوزادی با سندرم داون با بالا رفتن سن مادر افزایش می یابد.

جنین مُرده از خطرات بارداری در سن بالا
جنین مُرده
  • سقط جنین

هر چه سن مادر برای بارداری بالا باشد خطر سقط جنین نیز بیشتر خواهد بود. آمارهای پزشکی نشان داده اند که خطر سقط جنین در سن 20 تا 24 سالگی حدود 9/8 درصد می باشد.

اما در سنین بالاب 30 سال خطر سقط جنین 7/74 درصد می باشد .

  • مرده زایی

خانم هایی که در سن بالای 35 سالگی باردار می شوند این احتمال در آن ها وجود دارد که نوزاد مرده ای را به دنیا بیاورند. خطر مرده زایی (جنین مرده) در زن حامله سن بالا بین 2/1 تا 23/2 برابر بیشتر از مادران جوان است.

بارداری در سن بالا دلیل وزن کم و زایمان زودرس نوزاد می باشد؟

نوزادهایی که در بدو تولد دارای وزن کم می باشند اغلب دچار مشکلات زیر هستند.

  • مشکلات تنفسی
  • شناختی
  • عصبی

بچه هایی که زود به دنیا می آیند همچنین دچار مشکلات قلبی، مغزی و اختلالات ریوی می باشند که این مشکلات می توانند در رشد آن ها تاخیر به وجود آورند.

تحقیقات و آمارهای پزشکی نشان داده اند که ریسک تولد کم وزن (زیر 5/2 کیلوگرم) و زایمان زودرس (قبل از هفته 37 حاملگی) در زنان 35 ساله و بالاتر بیشتر از سایر سنین می باشد.

خطرات بارداری سن بالا
وزن کم نوزاد دلیل بارداری سن بالا
در نهایت اینکه

شما مادران عزیزی که سن شما برای بارداری تقریبا بالا می باشد و نگران خطرات باردرای در سن بالا هستید می توانید با مشاوران ما از طریق سایت drnejatclinic.com در ارتباط بوده و با کسب آگاهی بیشتر برای باردار شدن خود اقدام کنید.

به خاطر داشته باشید که مزایای باردار شدن در سنین بالاتر به رسیک آن برتری ندارد و اگر شما از جمله مادرانی هستید که اولین فرزند خود را می خواهید در سنین 30 سالگی به بعد به دنیا آورید باید در طول دوران باردرای خود تحت نظر متخصص زنان و زایمان باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به خطرات بارداری در سن بالا” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”آیا بارداری در سن 39 سالگی بی خطر است؟” number=”1″]با توجه به پیشرفت فن آوری مربوط به باروری ، بارداری و زایمان ، می توان با خیال راحت کودک در 40 سالگی به دنیا آورد. با این حال ، هر بارداری بعد از 40 سالگی خطر بالایی محسوب می شود.[/faq_item][faq_item title=”در چه سنی بچه دار شدن ایمن نیست؟” number=”2″]در 35 سالگی ، احتمال بارداری بعد از 3 ماه تلاش حدود 12 درصد است. خطر سقط جنین و ناهنجاری های ژنتیکی نیز پس از 35 سالگی افزایش می یابد.[/faq_item][faq_item title=”آیا 45 سالگی برای باردار شدن خیلی زیاد است؟” number=”3″]بله ، امکان باردار شدن در 45 سالگی وجود دارد ، اگرچه باردار شدن طبیعی بعید است. اولین زمان باروری یک زن بین اواخر نوجوانی و 20 سالگی او است و هنگامی که به اواسط 30 سالگی رسیدید ، توانایی بارداری شما کاهش می یابد.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =