سکستراپی » مقالات سکستراپی » علت عفونت مثانه در خانم ها

علت عفونت مثانه در خانم ها

عفونت مثانه

عفونت مثانه

عفونت مثانه اغلب به خاطر وجود عفونت های باکتریایی در ناحیه مثانه به وجود می آید که در حقیقت نوعی عفونت ادراری می باشد. عفونت مثانه که یکی از خطرناک ترین نوع عفونت ها می باشد می تواند علاوه بر دستگاه ادراری به مثانه، کلیه ها و مجاری ادرای نیز نفوذ کرده و آن ها را نیز عفونی کند.

این نوع عفونت اکثرا حاد بوده و به صورت ناگهانی رخ می دهد. ما می خواهیم امروز درباره علت عفونت مثانه در خانم ها با شما صحبت کنیم.

علائم عفونت مثانه
عفونت مثانه

علائم عفونت مثانه

  • درد و سوزش هنگام دفع ادرار
  • ناراحتی لگن
  • درد قسمت تحتانی شکم
  • افزایش دفعات دفع ادرار
  • ادرار بدبو
  • ادرار کدر
  • وجود خون در ادرار
  • تب خفیف
  • شب ادراری در کودک
  • تب و تحریک پذیری در شیرخوار

علت عفونت مثانه در خانم ها

همانطور که در مطالب بالا هم عنوان کردیم عفونت مثانه نوعی عفونت ادراری می باشد که در خانم ها به خاطر التهاب مثانه به وجود می آید. یعنی از باکتری های عفونی از روده بزرگ به سمت مثانه منتقل شوند باعث رشد غیر طبیعی باکتری ها در مثانه می شوند که نتیجه آن ایجاد عفونت در ناحیه مثانه است.

این بیماری برخلاف آقایون در خانم ها بسیار زیاد است  و نزدیک به 20 درصد خانم ها در طول زندگی خود به این نوع عفونت دچار شده اند. اولین علت عفونت مثانه در خانم ها که به نوعی اصلی ترین دلیل ایجاد این عفونت در خانم ها می شود کوتاه بودن مجرای ادرای است که به باکتری ها این اجازه را می دهند که به راحتی به مثانه راه پیدا کنند.

نزدیک بودن مجرای ادراری به دستگاه تناسلی( واژن) و مقعد هم می تواند در بروز این عفونت نقش داشته باشند که در بیشتر موارد، عفونت مثانه یک مشکل جدی نیست و به‌راحتی قابل درمان است.

علت عفونت مثانه در خانم ها
علت عفونت مثانه

پیشگیری از عفونت ادراری

برای اینکه بتوانید از ابتلا شدن به بیماری عفونت ادرای پیشگیری کنید باید :

در طول شبانه روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید

زمانیکه دفع ادرار، را عقب انداخته و دیر اقدام کردید حتما مثانه را به طور کامل خالی کنید

بهداشت فردی را فراموش نکنید و بعد از هر بار ادرار کردن موضع را از جلو به عقب خوب تمیز کنید

بعد از برقراری رابطه جنسی حتما ادرار کرده و دستگاه تناسلی را به خوبی شستشو دهید

از لباس های زیر نخی و مناسب استفاده کنید

به جای اینکه در وان حمام استحمام کنید از دوش برای حمام کردن استفاده کنید

از محصولات بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی و صابون های قوی استفاده نکنید

از مصرف بیش از اندازه کافئین خودداری کنید زیرا که مصرف بیش از اندازه آن باعث تحریک مثانه می شود

خطر عفونت ادراری در چه افرادی بیشتر است؟

پیش تر عنوان کردیم که عفونت مثانه در خانم ها بیشتر می باشد و علت عفونت مثانه در خانم ها را نیز کوتاه بودن مجرای ادرای عنوان کردیم. اما باز هم مبتلا شدن به این بیماری در خانم ها دسته بندی شده است و خطر ابتلای آن برای خانم هایی که از نظر رابطه زناشویی فعال می باشند، خانم هایی که به روش های مختلف بارداری خود را تحت کنترل دارند، خانم های یائسه و خانم های باردار بیشتر می باشد

عفونت مثانه
راه درمان عفونت مثانه

درمان عفونت مثانه

یکی از راههای درمان عفونت مثانه در خانم ها مصرف آنتی بیوتیک می باشد که به از بین رفتن باکتری هایی که در داخل مثانه زندگی می کنند کمک بسیاری خواهد کرد. در واقع آنتی بیوتیک اولین خط درمانی عفونت مثانه می باشد. البته اینکه چه دارویی می تواند در روند درمان به شما کمک کند باید طبق دستور و تجویز پزشک مربوطه باشد و هرگز نباید سرخود برای اینکه عفونت موجود در ناحیه مثانه را کاهش دهید دارویی مصرف کنید زیرا ممکن است که شما به آن دارو آلرژی داشته باشید و مصرف خودسرانه آن نه تنها کمکی به شما نخواهد کرد بلکه خطرات دیگری را برای شما به وجود خواهد آورد.

پس برای درمان صحیح حتما با پزشک متخصص در این زمینه در ارتباط باشید. از آنجایی که عفونت ها بسته به نوعی که دارند ممکن است خود را به اشکال مختلف نشان دهند با توجه به علائم و نشانه هایی که در مطالب بالا درباره علت عفونت مثانه در خانم ها به آن ها اشاره کردیم باید بگوییم که ممکن است عفونت ایجاد شده بعد از گذر سه الی یک هفته به طور خود به خود درمان شده و ا بین برود

اما اگر در مدت زمان گفته شده متوجه شدید که عفونت ادرای مکرری دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. دراین صورت است که پزشک با معاینه هایی که انجام می دهد برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که مصرف این دارو برای برخی از خانم ها بعد از آمیزش جنسی بسیار مفید می باشد

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =