سکستراپی » مقالات سکستراپی » تاثیر استرس بر رابطه جنسی

تاثیر استرس بر رابطه جنسی

علت و نشانه استرس در رابطه جنسی

استرس چیست؟

استرس واکنش شما به هر تغییری است که نیاز به تنظیم و پاسخ دارد. مسئله مهم این است که شما یاد گرفته باشید که استرس خود را کنترل کنید. تاثیر استرس بر رابطه جنسی همان واکنشی است که خود شما به طور ناخوآگاه  از خود نشان می دهید. استرس می تواند ناشی از هر چیزی باشد حال آن مسئله خوب باشد یا بد. هیچ فرقی ندارد. بدن به آن تغییرات از خود واکنش جسمی، ذهنی و احساسی نشان می دهد

تاثیر استرس در رابطه جنسی
استرس

تاثیر استرس بر رابطه جنسی

بدن انسان به گونه ای طراحی  شده است تا هرگونه  تنش را احساس کند و نسبت به آن واکنش نشان دهد. این توانایی انسان را به هوشیار نگه داشته و برای مقابله با خطر آماده می کند. همه ما انسان ها به مدل های مختلفی استرس را تجربه کرده ایم و به این باور رسیده ایم که ایجاد استرس در زندگی روزمره ما غیر قابل اجتناب می باشد اما زمانی که این مسئله تشدید پیدا کرده و مدام با ما همراه باشد این بدن ماست که تخریب خواهد شد.

بنابراین می توان گفت که تاثیر استرس در رابطه جنسی هم مسئله است کاملا مشخص و زمانی که بدن نیاز به شادابی دارد به خاطر این مسئله استرس، شادابی خود را از دست خواهد داد و مشکلاتی همچون اختلال نعوظ رخ می دهد. اختلالاتی که در اثر استرس برای هر انسانی به وجود می آید اشکال مختلفی دارد که در صورت شدت پیدا کردن آن نیاز به درمان می باشد

علل استرس و علت تاثیر استرس بر رابطه جنسی

اکثریت کسانی که به کلینیک های سکستراپی مراجعه می کند علت استرس خود را خشم در رابطه با شریک جنسی خود بیان می کنند. این مسئله در مواقعی رخ می دهد که اضطراب های نامربوطی را در زمینه های مختلف تجربه کرده اید و به همین خاطر و همزمان دچار اختلال جنسی شده اید. اغلب مراجعین به کلینیک سکستراپی نمی توانند تاثیر استرس بر رابطه جنسی خود را به خوبی درک کنند و متاسفانه دچار رابطه ای بین اضطراب و ناتوانی جنسی را تجربه خواهند کرد

مواردی که می توانند شما را دچار استرس کرده و بر رابطه جنسی شما هم اثر بگذارند عبارتند از:

  • مرگ عزیزان
  • اختلافات
  • ازدواج
  • مشکلات حقوقی
  • از دست دادن شغل و بیکاری
  • طلاق
  • شغل جدید
  • بازنشستگی
  • مشکلات اقتصادی
  • بیماری های مختلف
  • پدر یا مادر شدن
نشانه های استرس مردان در رابطه جنسی
علائم استرس در رابطه جنسی

خوب بدون شک هیچ انسانی علت دقیق اینکه چرا دچار استرس شده است را نمی داند و اصلا مطمئن نیست که مسئله که او فکر می کند باعث ایجاد استرس در آن شده است درست باشد یا نه به همین خاطر نیاز است که با علائم هشدار دهنده اضطراب به خوبی آسنا شوید زیرا که این موضوع می تواند به شما برای درمان اضطرابتان کمک کند.

وقتی که بتوانید علائمی که باعث ایجاد استرس در شما می شوند را به خوبی شناسایی کنید می توانید به خوبی در مقابل آنها ایستادگی کرده و بدن شما نیز می داند که چطور باید پاسخ استرس را بدهد در این صورت است که شما قدم بزرگی را برای کاهش استرس در خود برداشته اید.

[faq title=”سوالات مربوط به تاثیر استرس بر رابطه جنسی” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”استرس در رابطه جنسی تا چه حد می تواند بر رابطه زناشویی تاثیر داشته باشد؟” number=”1″]

رابطه زناشویی از پایه‌های مهم زندگی مشترک می باشد و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در برخی مواقع این حس به‌ خاطر مشکلات زندگی در زوج ها کمرنگ می‌شود تا جایی که زن یا مرد به‌دلیل استرس‌های کاری و فشارهای روانی نمی‌توانند لذت همیشگی را در این رابطه کسب کنند و همین موضوع اختلال‌هایی در رابطه‌ آن ها ایجاد می‌کند، گاهی به‌دلیل استرس‌های شدید زوج ها نمی‌توانند تحریک جنسی خود را حفظ کنند و همین مساله لذت رابطه زناشویی را از بین می‌برد.

[/faq_item][faq_item title=”چطور می تواند استرس را در رابطه جنسی مهارت کرد؟” number=”2″]

متسفنه اکثر زوج ها مهارت این را ندارند که بتوانند استرس و اضطراب خود را در رابطه جنسیشان کنترل کنند و در چنین شرایطی بیشتر سکوت می کنند. اولین گام در کاهش سطح استرس، این است که بتوانید علت بروز آزار و استرس را پیدا و توصیف کنید. وقتی مساله‌ای که منجر به بروز استرس در  شما یا همسرش شده است را بدانید می‌تواند راه‌هایی پیدا کنید تا باعث افزایش استرس نشود.

[/faq_item][faq_item title=”استرس در رابطه جنسی می تواند منجر به ناباروری شود؟” number=”3″]

بله، چون این موضوع عملکرد بسیاری از اعضای بدن را تغییر می‌دهد. تغییراتی که با چرخه عادت ماهانه زنان تداخل  پیدا می‌کند و میزان باروری را کاهش می‌دهد.  در مردان، استرس با کاهش سطح تستوسترون و تغییرات هورمونی همراه است که بر کیفیت و کمیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد.

[/faq_item][/faq]

مهار کردن استرس در رابطه جنسی
علت تاثیر استرس بر رابطه جنسی

علائم  استرس و تاثیر استرس بر رابطه جنسی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خودتان بپرسید که علت این اختلال استرسی که در شما به وجود آمده است چه چیز می تواند باشد؟ شاید هم بارها از خودتان پرسیده باشید که آیا دچار مشکل خاصی هستم که استرس توانسته است بر رابطه جنسی هم تاثیر بگذارد؟!

خب باید به شما دوستان عزیز بگوییم که به طور کلی اختلال جنسی در شما اگر به صورت ناگهانی به وجود آمده باشد این امکان وجود دارد که شما را دچار مشکلات روانی کرده باشد و بر رابطه جنسی شما هم بتواند تاثیر بگذارد. بدن شما علائم هشدار دهنده را به صورت جسمی، عاطفی و رفتاری از خود  نشان می دهد. که این علائم عاطفی استرس شامل موارد زیر می تواند باشد:

  • خشم
  • ناتوانی در تمرکز
  • نگران های بی دلیل
  • غمگین شدن
  • نوسانات خلقی مکرر

علاوه بر این عوامل عاطفی برخی از علائم فیزیکی هم هستند که می توانند ایجاد استرس در شما کنند  مواردی همچون: عرق کردن کف دست، خستگی مزمن، افزایش و کاهش وزن، اختلال جنسی، درد معده، فشار خون بالا و…

  تاثیر استرس بر رابطه جنسی را کم کنید

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کوچکی کردیم که استرس واکنش شما به هر تغییری است که نیاز به تنظیم و پاسخ دارد و تشدید شدن آن در زندگی می تواند مشکلاتی را در زندگی شخصی و زناشویی شما به وجود آورد. بنابراین باید به دنبال راه حلی برای کم کردن آن باشید تا بتوانید تاثیر استرس بر رابطه جنسی را نیز کم کنید.

حال سوالی که پیش می آید این است که چطور می توان تاثیر استرس بر رابطه جنسی را کم کرد تا زندگی زناشویی بهتری را تجربه کنید؟! اگر به دنبال این مسئله هستید که تاثیر استرس را بر رابطه جنسی خود و همسرتان کاهش داده و کم کنید تا بدین وسیله مشکلات جنسی تان هم به حداقل برسند کارهایی که در ادامه برایتان عنوان کرده ایم را انجام دهید

انتظارات خود را پایین بیاورید در واقع کم کردن و پایین آوردن سطح توقعات. شما باید قبول کنید که رویدادهایی که به وجود می آیند و یا وجود دارند را نمی توانید همیشه تحت کنترل داشته باشید بلکه این رویدادها هستند که شما را کنترل می کنند.

پس هرگز نگویید که خودم میتوانم از پس تمام مسائلی که برایم پیش آمده است برآیم از دیگران کمک بخواهید تا شما را در مسائلی که می توانید به آن ها بگویید راهنماییتان کنند تا بهتر بتوانید مشکل پیش آمده را حل کنید.

مسئولیت پذیر باشید و سعی کنید که مسئولیت شرابطی که برایتان به وجود آمده است را بپذیرید.

احساساتی که باعث ناراحتی شما شده اند را در خودتان مخفی نگه ندارید و به قول معروف خودخوری نکنید. احساسات ناراحت کننده را بروز دهید به جای اینکه بخواهید تسلیم رفتارهای تهاجمی شوید. به جای عصبانی شدن تسلیم شوید. تسلیم شدن نه به معنای ناراحت و منفعل شدن

در حفظ آرامش و روابط عاطفیتان بکوشید و هرکاری که در این زمنیه می توانید انجام دهید.

تلاش کنید تا منبع استرس را تغییرداده و یا از بین ببرید.

یاد بگیرید در صورت لزوم به اندازه کافی استراحت و ریلکس کنید

منظم ورزش کنید و حس اعتماد به نفس را در خود تقویت کنید

راه های درمان استرس در رابطه جنسی
درمان استرس رابطه جنسی

درمان استرس

برای درمان استرس باید بدانید که زمان مراجعه به متخصص چه وقت می باشد. اگر با هر یک از نشانه های زیر مواجه شدید و به تنهایی نتوانستید از عهده آن برآید بدانید که زمان آن رسیده است که به متخصص برای کمک گرفتن و درمان استرس خود مراجعه کنید

  • افت عملکرد کاری
  • اختلال عملکرد در مدرسه و دانشگاه
  • اضطراب بی دلیل
  • مصرف الکل یا مواد مخدر
  • ناتوانی در مقابله با خواسته های زندگی روزمره
  • ترس های غیر منطقی
  • تغییرات اساسی در عادات غذا خوردن
  • افکار خودکشی
  • تمایل صدمه زدن به دیگران
  • بی تفاوتی قابل توجه در روابط بین فردی

با مشاهده علائمی که به آن ها در متن بالا اشاره کردیم نیاز است که شما به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید تا بتواند تعیین کند استرس شما به خاطر اختلال اضطراب است با چیز دیگری. اما اگر مواردی که به آن ها اشاره شد بر رابطه جنسی شما هم تاثیر گذازد و باعث آزار شما شود و مدام در زندگی زناشویی و عملکرد جنسی شما فشار وارد آورد نیاز به متخصص سکستراپ دارید تا شما را در این مورد راهنمایی و درمان کند.

مطالب مرتبط را در ادامه مشاهده کنید

 

 

اضطراب جنسی

 

 

غلبه بر ترس و استرس در اولین رابطه جنسی

 

تاثیرات رابطه جنسی بر مغز انسان

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =