سکستراپی » مقالات سکستراپی » بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار

یکی از مشکلاتی که نه تنها در کودکان بلکه در بزرگسالان هم می توان شاهد بود بی اختیاری ادرار است. این مسئله می تواند به خاطر مشکلات و دلایل مختلفی رخ دهد که ما قصد داریم امروز و در این مقاله از سری مقالات کلینیک سکستراپی دکتر نجات درباره انواع بی اختیاری ادرار، تشخیص و راه های درمان بی اختیاری ادرار با شما عزیزان صحبت کنیم.

بی اختیاری ادرار چیست؟

به ساده ترین شکل ممکن می توان گفت: بی اختیاری ادرار در واقع همان دفع غیرارادی ادرار است.

دفع ادرار هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار داخل مثانه از فشار حاصل از انقباض عضلات صاف و مخطط مجرای ادراری بالاتر رود.

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند عامل مهمی در کاهش کیفیت زندگی به‌ شمار رود. گاهی افراد مسن بی‌ اختیاری ادرار را نشانه‌ای از سن بالا می‌پذیرند و این رنج را تحمل می کنند، اما در واقع بی‌اختیاری ادرار علامتی از یک بیماری است.

این مورد گاه موقت بوده و خودبخود برطرف می‌شود، اما در بیشتر موارد طولانی و پیشرونده است.

بی‌اختیاری ادرار موقت می‌تواند به دنبال زایمان، یبوست، بارداری، جراحی دستگاه ادراری، ضعف عضلات کف لگن، سکته ی مغزی، چاقی بیمارگونه، اختلالات مغزی مانند بیماری پارکینسون و تمرینات شدید ورزشی و تصادف وتروماهای شدید اتفاق بیافتد.

دلایل بی اختیاری ادرار
انواع بی اختیاری ادرار

انواع بی اختیاری ادرار

قبل تر به این موضوع اشاره کردیم که بی اختیاری ادرار میتواند به صورت موقت و دائم رخ دهد که هر یک از آن ها دلایل منحصر به فرد خود را دارند.

همچنین گفتیم که، این مسئله می تواند نشان از یک بیماری باشد. بنابراین نادیده گرفتن آن نمی تواند کمک زیادی به شما عزیزان کند.

پس اگر دچار این مشکل می باشد نیاز است که خجالت را کنار گذاشته و درباره این مسئله با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

بی اختیاری ادرار دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم و درباره هر یک از آن ها به اختصار توضیحاتی را عنوان کرده ایم.

  1. بی اختیاری استرسی
  2. ب یاختیاری اورژانسی
  3. بی اختیاری عملکردی

بی‌اختیاری استرسی

این نوع بیماری بیشتر در زنان بعد از زایمان های متعدد ایجاد می شود و به علت به هم خوردن زاویه طبیعی گردن مثانه رخ می‌دهد. فرد در مواقعی مانند عطسه و خنده دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شود.

بی‌اختیاری اورژانسی

اگر فرد بعد از احساس نیاز شدید برای ادرار کردن دچار نشت و خروج ادرار شد، دچار این اختلال است از علل آن آسیب عصب ناشی از دیابت، سکته، عفونت یا بیماری دیگر است.

بی‌اختیاری عملکردی

در این نوع بی‌اختیاری عملکرد دستگاه ادراری مشکل ندارد علت از بیماری‌هایی مانند دیابت، پارکینسون، سکته مغزی، مولتیپل اسکلروز(ام اس) و ترومای به اعصاب مثانه است، البته گاهی فرد  ترکیبی از این انواع را دارد.

بی اختیاری ادرار چیست؟
علائم بی اختیاری ادرار

تشخیص دلایل بی اختیاری ادرار

چنانچه احساس کردید که دفع ادار خود دچار مشکل هستید و به نوعی بی اختیاری در ادار دارید نیاز است که به متخصص مراجعه کنید تا با معاینات و ارزیابی هایی که بر روی شما صورت می دهد تشخیص دهد که دچار کدام نوع از بی اختیاری ادرار می باشید.

معمولا برای تشخیص این مسئله از تست های زیر استفاده می شود.

  • سیستوسکوپی
  • بررسی اورودینامیک
  • آزمایش فشار مثانه(Stress)Post-void residual (PVR)
  • سونوگرافی (Ultrasound)

درمان بی‌اختیاری ادرار

جهت درمان، ابتدا روش هایی که تهاجم کمتری دارند، برای فرد در نظر گرفته می شوند.

از فرد خواسته می شود سعی کند به مدت ۱۰ دقیقه ادرار خود را نگه دارد.  این کار، باعث افزایش فاصله و زمان میان هر بار ادرار کردن می شود.

به یاد د اشته باشید که تخلیه ادرار باید به طور کامل بصورت بگیرد.

البته روش های درمان دیگری هم برای بی اختیاری ادار وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است. اینکه کدام روش درمان برای رفع بی اختیاری شما مناسب می باشد تشخیصی است که باید پزشک مربوطه اعلام کند.

مهم ترین و اثر گذار ترین روش درمان بی اختیاری ادرار

از مهم ترین روش های درمانی که برای بی اختیاری ادار مورد استفاده می باشند و در بیشتر موارد هم نتیجه مثبتی داشته اند عبارتند از:

  • تمرینات عضلات کف لگن
  • درمان دارویی

تمرینات عضلات کف لگن

شامل آموزش تمرینات کگل که شامل ۱۵ ثانیه انقباض عضلات کف لگن و ۱۰ ثانیه استراحت به مدت ۳۰ دقیقه در روز می باشد.

این قبیل تمرینات، به استحکام و تقویت عضلات و ماهیچه های لگن کمک می کند و هم چنین پیشگیری از بی اختیاری ادرار کمک می کند، ولی روش دقیق تر و موثرتر که در حال حاضر در مراکز سکستراپی انجام می شود استفاده از دستگاه بیوفیدبک به خصوص در کودکان است.

در این روش درمانی به فرد یاد داده می شود عضلات آن ناحیه را منقبض کند و با تحریک الکتریکی باعث انقباضات بیشتری در عضلات لگن می شود.

درمان دارویی

داروهایی مانند: بلک کننده آلفا که با شل کردن عضلات و ماهیچه ها باعث دفع ادرار می شود در این روش درمانی استفاده می شوند.

تمرینات عضلات کف لگن
درمان بی‌اختیاری عملکردی
در نهایت اینکه

آنچه که درباره بی اختیاری ادرار عنوان کرده ایم را جدی بگیرید. علائم بی اختیاری ادرار در هر فرد مختلف می باشد. بنابراین نیاز است که با مشاهده حتی کوچکترین نشانه از این مشکل به متخصص مراجعه کنید.

روش های درمانی که برای انواع بی اختیاری ادار استفاده می شوند تا حدودی شبیه به هم می باشند که باز هم در این مورد پزشک شما است که تصمیم گیرنده نهایی است.

شما عزیزان می توانید برای راهنمایی و کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مرکز ما از طریق سایت drnejatclinic.com در ارتباط باشید.

[faq title=”سوالات مربوط به بی اختیاری ادرار” open1st=”1″ openAll=”0″][faq_item title=”علت اصلی بی اختیاری ادرار چیست؟” number=”1″]

بی اختیاری ادرار معمولاً در اثر مشکلات ماهیچه ها و اعصاب ایجاد می شود که به مثانه کمک می کند ادرار را نگه دارد یا دفع کند.

[/faq_item][faq_item title=”اگر بی اختیاری درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟” number=”2″] می تواند منجر به از دست دادن خواب، افسردگی، اضطراب و از دست دادن علاقه به رابطه جنسی شود.

[/faq_item][faq_item title=”چگونه می توان بی اختیاری ادرار را به طور طبیعی برطرف کرد؟” number=”3″]یکی از درمان های خانگی موثر برای درمان بی اختیاری ادرار، ورزش کگل است. این تمرینات باعث خم شدن ماهیچه هایی می شود که برای توقف جریان ادرار استفاده می شود. آنها نه تنها برای درمان مراحل اولیه بی اختیاری مفید هستند بلکه همچنین پس از ترمیم جراحی برای تقویت سطح لگن در طول زمان مفید هستند.[/faq_item][/faq]

چه امتیازی می دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − هفت =