سکستراپی » مقالات سکستراپی » درمان واژینیسموس با بیوفیدبک

درمان واژینیسموس با بیوفیدبک

واژینیسموس چیست؟

شاید تا به حال این واژه را نشنیده باشید. از همین رو ما به شما آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد. واژینیسموس به اختلالی گفته می شود که در زمان برقراری رابطه جنسی فرد درد شدیدی خواهد داشت که به آن واژینیسموس نیز می گویند. یا اگر بخواهیم به یک زبان ساده تر آن را بیان کنیم، باید بگوییم حالت انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن در هنگام دخول را واژینیسموس می نامند. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد درمان واژینیسموس با بیوفیدبک به گفتگو بپردازیم.

علت واژینیسموس چیست؟

همانطور که در بالا بیان شد پی بردیم که به طور غیر ارادی واژن بانوان منقض می شود و در هنگام رابطه جنسی درد شدیدی را تجربه می کنند. در این زمان حتی اگز زن احساس میل جنسی بالایی هم داشته باشید آمیزش خوبی را تجربه نمی کند. علت های آن می توان عامل های مختلفی باشد که از جمله می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

علت واژینیسموس چیست؟
رایج ترین علل واژینیسموس
  • ترس از درد
  • ترس از بارداری
  • سوء استفاده جنسی
  • هیجان بیش از حد
  • آموزش جنسی ناکافی
  • ترس از خانواده
  • جراحی های لگنی
  • زایمان زود هنگام یا سخت
  • ضخامت بیش از حد پرده بکارت

علائم واژینیسموس در زنان چیست؟

قبل از درمان واژینیسموس با بیوفیدبک ابتدا باید علائم آن را در نظر بگیریم. از مهم ترین علائم این بیماری در زیر به طور کامل اشاره شده است.

  1. درد شدید
  2. استرس، اضطراب
  3. تنگی نفس و تپش قلب
  4. جیغ زدن
  5. غش
  6. جمع کردن پاها و اجازه ندادن به لمس ناحیه تناسلی
انواع واژینیسموس
آشنایی با انواع واژینیسموس

انواع واژینیسموس

نکته ای که قابل توجه برای درمان واژینیسموس می باشد این است که واژینیسموس دارای انواع مختلفی می باشد و هر کدام از آنها علائم مخصوص به خود را دارند. نکته ای که لازم است بدانید آن است که این بیماری بین 5 الی 42 درصد زنان رایج می باشد. در ادامه انواع این نوع بیماری به شرح زیر می باشد.

1-واژینیسموس اولیه

در مرحله اولیه آن در رابطه جنسی در زمان دخول واژینال ناکام می مانند. همچنین این حالت در اولین بار رابطه جنسی بروز داده می شود. این نوع واژینیسموس اولیه که به آن واژینیسموس همیشگی هم گفته می شود، طوری می باشد که هیچ چیزی وارد واژن نمی شود و این عمل همراه با درد است.

2-واژینیسموس ثانویه

در این نوع، خانم از قبل در رابطه جنسی هیچ گونه مشکلی نداشته اند اما ممکن است به علت مشکلاتی نظیر جسمی یا روحی در زمان دخول دچار ترس و استرس شوند. همچنین در این حالت ممکن است تجربه های قبلی رابطه جنسی بدون مشکل و درد بوده باشد و با گذشت زمان واژینیسموس ثانویه رخ دهد که به آن واژینیسموس اکتسابی هم گفته می شود. به طور معمول این حالت بعد از یک مورد خاص مانند بروز عفونت در واژن، رخ دادن یائسگی، داشتن جراحی یا تولد نوزاد ممکن است رخ دهد.

3-واژینیسموس کامل

در این حالت دیگر نمی توان آلت تناسلی نزدیک دهانه واژن کرد. از همین رو به آن واژینیسموس کامل می گویند. در این صورت رابطه جنسی برای هم مرد و هم زن به مشکل می خورد.

4-واژینیسموس موقعیتی

در بعضی از مواقع خانم ها به واژینیسم دچار می شود که نمی تواند رابطه جنسی خوبی نیز برقرار کنند. در این حالت، واژینیسموس در شرایط مختلف و در زمان های مختلف و بدون روند خاصی رخ میدهد که باعث به مشکل خوردن رابطه جنسی برای زوجین می شود.

درمان واژینیسموس

تا اینجا با بیماری واژینیسموس، انواع آن و علت بروز آن آشنا شدیم. در ادامه به این موضوع می پردازیم که درمان واژینیسموس به چه صورت می باشد و راه های درمانی آن چگونه می باشد. این بیماری دارای راه های درمان مختلفی می باشد که جلوتر با آنها آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: درمان واژینیسموس

راه های درمان واژینیسموس

باید بگوییم که به روش های مختلفی می توان این بیماری را نیز درمان کرد. در گام اول باید سعی کنید که رابطه جنسی با همسرتان به بهترین شکل صورت گیرد. یا به طور دیگر باید قبل از دخول، زوجین به حدی از آمادگی ذهنی و جسمی ایده آل خود برسند تا در حین دخول، زوجه با درد در ناحیه واژن مواجه نشود. در گام بعدی باید در هنگام رابطه جنسی مشکلات زندگی را فراموش کنید. در همین زمان باید وارد برنامه درمانی نیز شوند. با استفاده از راه های درمانی که در زیر قید شده استو همچنین برای درمان آن ابتدا باید به یک سکستراپ نیز مراجعه کنید.

راه های درمان واژینیسموس
روش های درمان واژینیسموس

روش درمان واژینیسموس با بیوفیدبک

همانطور که تا اینجا به مواردی اشاره شد، پی بردیم زنانی که به این نوع بیماری مبتلا هستند، نه تنها هنگام رابطه جنسی احساس خوبی ندارند، بلکه سبب افسردگی آنها نیز می شود. اما یکی از بهترین راه های درمان استفاده از روش بیوفیدبک می باشد که بسیار برای این افراد مناسب و اثربخش می باشد. در واقع روش بیوفیدبک، سبب بهتر شدن شرایط روحی و جسمی بیمار نیز می شود. اما بسیاری از افراد این سوال را دارند که نحوه درمان واژینیسموس با بیوفیدبک به چه صورت می باشد؟ در پاسخ باید بگوییم ابتدا پزشک معالج یا همان درمانگر، یک سری اطلاعات را در مورد آناتومی جسمی، کارکرد اعضای تناسلی و رفتارهای جنسی را به فرد مبتلا آموزش می دهد.

در این نوع روش به کمک پزشک می توانید عضلات خود و ویژگی های آنها را شناسایی کنید. البته در بعضی از مواقع برای شناخت دقیق تر باید توسط دستگاه شناسایی انجام شود. زمانی که دستگاه بر روی آلت تناسلی شما لمس می شود، باید مقدار کمی از انگشت خود را وارد واژن کنید تا دقیق تر بتوان بر روی عضلات شناخت پیدا کرد. نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد، آن است که گاها در بعضی از شرایط نیاز است که برای وارد کردن انگشت به داخل واژن چندین جلسه انجام شود.

سایر روش های درمانی

از دیگر روش های می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد.

  • درمان واژینیمسوس با دیلاتور
  • روان درمانی
  • تزریق بوتاکس
  • rf برای درمان واژینیسموس

نتیجه گیری

با توجه به نکاتی در این مقاله درباره درمان واژینیسموس با بیوفیدبک بیان شد، پی بردیم که یکی از بهترین و موثر ترین روش ها برای خانم هایی که به واژینیسموس مبتلا هستند، روش بیوفیدبک می باشد که توسط سکستراپ نیز انجام می شود. در این مقاله به علائم این بیماری اشاره کردیم، بنابراین در صورت بروز این علائم حتما برای درمان آن اقدام کنید.

سوالات متداول درباره درمان واژینیسموس با بیوفیدبک

  1. علائم بیماری واژینیسموس در بانوان کدام است؟
    از علائمی می توان به احساس سوزش و درد در هنگام دخول و ترس شدید از دخول نیز اشاره کرد.
  2. علل بروز بیماری واژینیسموس در خانم ها چیست؟
    علل این بیماری می تواند عوامل مختلفی باشد از جمله می توان به ترس از بارداری، جراحی های لگنی، زایمان زود هنگام یا سخت نیز اشاره کرد.
  3. چه روش های درمانی برای بهبود خانم های مبتلا به واژینیسموس وجود دارد؟
    از مهم موثر ترین روش ها می توان بیوفیدبک، تزریق بوتاکس و روان درمانی نیز اشاره نمود.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =