سکستراپی » میل جنسی
سکسولژی

میل جنسی

تغییرات در میل جنسی در دوره های مختلف زندگی انسان به دلیل عواملی مانند تغییرات هورمونی، سن، و استرس غیرمعمول نیست. با این وجود، میل جنسی کم اگر موجب استرس شده، و موجب اختلال در عملکرد شود، یا به اضطراب درباره رابطه منجر شود، می تواند مشکل آفرین باشد.

میل جنسی کم می تواند به واسطه یک دلیل پزشکی زمینه ای یا به دلیل عوامل سبک زندگی نیز شکل بگیرد. در ادامه با دلایل بروز این شرایط در مردان و زنان، ودرمان های لازم خواهیم پرداخت.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان و زنان می تواند شامل موارد زیر شود:

بیماری های مزمن

برخی بیماری های مزمن می توانند بر عملکرد جنسی انسان تاثیرگذار باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیابت: سطوح بالای قند خون می تواند به آسیب عروقی و عصبی منجر شود. این شرایط می تواند اختلال نعوظ در مردان و کاهش جریان خون در ناحیه تناسلی زنان را به همراه داشته باشد و بی حسی بدلیل صدمه به اعصاب ناحیه باعث عدم تحریک و برانگیختگی گردد از طرفی در زنان مبتلا به دیابت ممکن است هرچه بیشتر با عفونت های قارچی و مثانه همراه شوند که می تواند رابطه جنسی را دردناک و آزار دهنده سازد.

استئوآرتریت(التهاب مفاصل): افرادی که درد و سفتی مفاصل را تجربه می کنند، ممکن است با دشواری در انجام فعالیت های جنسی مواجه شوند.

بیماری قلبی و فشارخون: افزایش فشار خون و نارسائی قلبی به خصوص نارسائی بطن راست می تواند به رگ های خونی آسیب رسانده و گردش خون را کاهش دهد. این آسیب می تواند جریان خون به اندام های تناسلی را کاهش داده و کاهش میل جنسی یا ترشحات واژنی را کاهش دهد.

سرطان: روش های درمانی سرطان از جمله عمل جراحی، شیمی درمانی، و پرتو درمانی همگی می توانند بر میل جنسی تاثیرگذار باشند و باعث تخریب اعصاب ناحیه و ضعف شدید عضلات لگن.

آپنه خواب انسدادی: عدم درمان آپنه خواب انسدادی می تواند موجب بروز علائم میل جنسی کم شود و اختلال خواب از عوامل مهم است.

داروهایی که میل جنسی

داروهایی که میل جنسی را کم می کند

برخی داروهای می توانند موجب اختلال در فعالیت جنسی یا کاهش میل جنسی شوند مانند:

– داروهای ضد افسردگی با اثر سروتونرژیک به خصوص فلوکستین

– داروهای ضد روان‌پریشی که سطوح هورمون پرولاکتین را افزایش می دهند

– داروهایی که برای درمان بزرگ شدن پروستات یا جلوگیری از ریزش مو تجویز می شوند، از جمله فیناستراید و دوتاستراید

– داروهای هورمونی ضد بارداری
که محتوی آنتی آندروژن بالا هست

– داروهای فشار خون بالا
مواد مخدر ،الکل و محرک

بسیاری عوامل احساسی و روانی موثر بر میل جنسی

از جمله اضطراب، افسردگی، خستگی، اعتماد به نفس کم، یا سوء استفاده جنسی در گذشته می توانند تمایل فرد برای رابطه جنسی را کاهش دهند.

مشکلاتی که در رابطه بین دو فرد و یا زوجین باهم وجود دارند،باعث کاهش میل جنسی شده.

از دلایل میل جنسی کم در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یائسگی به علت کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون از تخمدان و خشکی شدید واژن و کاهش برانگیختگی و ارگاسم و درنتیجه کاهش میل جنسی حاصل می شود.

همچنین، یائسگی موجب کاهش تستوسترون می شود که به میزان کم در بدن زنان تولید می شود که باعث کاهش میل جنسی شده.

بارداری

تغییرات هورمونی حین و پس از بارداری می توانند بر میل جنسی زنان تاثیرگذار باشند. برخی زنان ممکن است با افزایش میل جنسی مواجه شوند، در شرایطی که دیگران ممکن است کاهش آن را تجربه کنند.

نوسانات هورمونی زنان پس از زایمان نیز ادامه می یابد که اغلب تا پایان شیردهی باعث کاهش میل جنسی می شود.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

سطوح کم تستوسترون

تستوسترون یک هورمون جنسی است که توسط بیضه ها در مردان تولید می شود. تستوسترون مسئول تغییرات بدنی و رشدی و جنسی مرد است مانند رویش موی بدن، رشد توده ماهیچه ای، میل جنسی، تولید اسپرم، و سلامت استخوانی اشاره کرد. سطوح کم تستوسترون در بدن می تواند باعث اختلالات جنسی مثل نعوظ
شود و در ورزشهای سنگین مانند بدنسازی کاهش تستوسترون مشاهده می شود.

آسیب دیدن بیضه ها به واسطه دلایلی مانند شیمی درمانی یا پرتو درمانی، استفاده از استروئید آنابولیک، مصرف برخی داروها، و ابتلا به بیماری های مزمن می تواند موجب سطوح پایین تستوسترون شود.

روش های درمان

با توجه به علت تشخیص داده شده درمان انجام می شود. به طور مثال اگر مسائل روانی مطرح است درمان اضطراب و افسردگی از طرفی درمان دارویی تستوسترون در صورت کاهش آن زوج درمانی در زوجین با کاهش میل جنسی بدلیل اختلاف شدید صورت می گیرد، درمان اختلال نعوظ و انزال با دارو و بیوفیدبک و روان درمانی صورت می گیرد. به یاد داشته باشید که تصحیح روش زندگی از نظر ورزش و تغذیه و سلامت جسمی و درمان دقیق بیماریهای طبی بسیار در کاهش میل جنسی لازم است.

میل جنسی و سردی مزاج

کاهش میل جنسی یعنی نداشتن افکار و فانتزی های جنسی به مدت طولانی که موجب تحریک جنسی می شوند.

عوامل دخیل در کاهش میل جنسی :

• ارتباط فردی، مشکلات زوج، داروها، هورمون
  • بیماری های روانی از جمله اضطراب و افسردگی و وسواس